Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Range Rover PHEV

Nieuwe sensatie

27
Range Rover PHEV
Range Rover PHEVRange Rover PHEVRange Rover PHEVRange Rover PHEVRange Rover PHEVRange Rover PHEVRange Rover PHEV
  • Niek Schenk
  • Eerste rijtest
26 januari 2018 om 13:08
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Autoweek 51/52 2017
Autoweek 51/52 2017

Je leest het in Autoweek 51/52 2017

Eindelijk waagt ook Range Rover zich aan een plug-in hybride en dat meteen met een auto die feitelijk geen concurrentie kent. Volledig elektrisch offroad met een échte terreinwagen: een geheel nieuwe sensatie.

Natuurlijk, er zijn al heel veel SUV's en cross-overs met een stekker. Die bieden echter niet de uitgebreide 4x4-techniek die een ware terreinauto kenmerkt, zoals een tussenbak met hoge en lage gearing of uitgebreide mogelijkheden om een differentieel te sperren. De nieuwe Range Rover PHEV heeft die functies allemaal wel. Voor de eerste kennismaking met de Range Rover PHEV reizen af naar Californië. De Range Rover behoort daar tot de populairste auto's van het winkelend publiek op Rodeo Drive, de peperdure winkelstraat in Beverly Hills.


CHIC BAKBEEST

De Range Rover PHEV heeft een nieuwe, semi-elektrische aandrijflijn. De kracht van de combinatie van elektro- en benzinemotor is direct merkbaar. De laatste heeft een bescheiden cilinderinhoud van 2,0 liter. Toch is de combinatie goed voor een systeemvermogen van 404 pk en een koppel van 640 Nm. Nadat het batterijenpakket – na maximaal 51 kilometer rijden – uitgeput is, moet de viercilinder het weer op eigen kracht doen. Gelukkig is deze Ingeniummotor één van de betere viercilinders die Jaguar Land Rover in huis heeft. Hij kan de grote, zware SUV ook in zijn eentje gemakkelijk aan en geeft niet het gevoel dat je dan ineens op halve kracht rijdt. Wat ook direct opvalt, is dat de Range Rover nog altijd behoort tot de comfortabelste auto's die je kunt kopen. Je zit er heerlijk in. En het onderstel, in dit geval ook nog voorzien van luchtvering, rekent kordaat af met gemene hobbels en putten. Uiteraard laat het hoge gewicht van al snel 2,5 ton zich in het weggedrag niet helemaal verhullen, terwijl de besturing er niet voor kan zorgen dat deze Range Rover helemaal strak rijdt. Toch laat het chique bakbeest zich ook in snel genomen bochten niet gauw van de wijs brengen.

In het ruige achterland van Malibu rijden we door diepe putten en over grote hobbels en stenen. De Range Rover PHEV geeft geen krimp. Het is verbazingwekkend hoe hij zich uit lastige situaties weet te redden. Druk je de EV-knop in, dan gaat de auto alleen op zijn elektromotor verder. Hij houdt dat vol tot maximaal 136 km/h. Ook in het terrein heeft elektrisch rijden zo zijn voordelen. De elektrische aandrijving zorgt dan voor extra tractie. De elektromotor levert nu eenmaal de volle kracht zodra je het gaspedaal aanraakt. Schakel je ook nog de lage gearing in, dan is de kans dat de wielen doorslippen nóg kleiner. De door ons gereden Range Rover profiteert in het terrein ook van zijn luchtvering. Kies je voor de terreinstand, dan verheft de carrosserie zich voor extra grondspeling. Daarbij komt dat de Range Rover ook in veel andere opzichten hightech is. Onderhuids regelt de elektronica van alles, vaak zonder dat je je daarvan bewust bent. Zo legt de navigatie vast waar en hoe er wordt gereden. Kom je een volgende keer weer op hetzelfde traject, dan weet de auto precies waar hij bijvoorbeeld een steile helling kan verwachten en zal hij zich daar technisch op voorbereiden door bijvoorbeeld alvast de verbrandingsmotor in te schakelen voor extra kracht. Want hoe handig zo'n elektromotor ook is in het terrein, als er telkens een krachtsinspanning wordt gevraagd, raken de batterijen gauw leeg. Daalt de batterijcapaciteit
tot circa tien procent, dan weigert de EV-knop dienst en zal de auto de benzinemotor continu draaiend houden.


FACELIFT TOPMODELLEN

De komst van de allereerste PHEV bij Range Rover gaat samen met een facelift voor de topmodellen van het merk. Zo zijn er bredere luchtinlaten in de grille, een iets langere motorkap, in de achterbumper geïntegreerde uitlaatpijpen, ledkoplampen en optioneel ook laser-koplampen. Verder beschikt de auto nu over nog comfortabeler zitmeubilair. De stoelen zijn breder en zachter, zijn 24-voudig verstelbaar en hebben elektrisch verwarmbare armsteunen. Een nieuw assistentiesysteem helpt bij het parkeren van een aanhanger en er zijn nu tot wel 17 aansluitpunten voor smartphones, tablets en laptops. De nieuwste generatie van het infotainment kan ons echter nog niet overtuigen. Het systeem, met twee schermen, is soms erg traag, bijvoorbeeld wanneer je een bestemming invoert. Dat past natuurlijk niet echt bij een merk dat pretendeert premium te zijn, ook met zijn prijzen: de goedkoopste PHEV is de Range Rover Sport P400e SE die € 97.815 kost. Ook de nieuwe topversie SVAutobiography is overigens met de stekkerhybride-aandrijflijn verkrijgbaar, voor € 256.380.

  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Range Rover
Land Rover Land Rover Range Rover

Uitgelicht aanbod

    Land Rover Range Rover 2.9 Td6 Vogue Youngtimer

    Land Rover Range Rover 2.9 Td6 Vogue Youngtimer

    • 2003
    • 240.614 km

    € 9.995

    Land Rover Range Rover 5.0 V8 Autobiography | 510PK | Massagestoelen | Business Class Seats

    Land Rover Range Rover 5.0 V8 Autobiography | 510PK | Massagestoelen | Business Class Seats

    • 2014
    • 85.000 km

    € 74.950

    Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Vogue 22 inch- Pano - Meridian

    Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Vogue 22 inch- Pano - Meridian

    • 2013
    • 173.985 km

    € 39.900

Meer Land Rover Range Rover occasions

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Range Rover specificaties
  • Land Rover Range Rover occasions
  • Land Rover Range Rover video's
Advies en informatie
  • Land Rover Range Rover tests
  • Land Rover Range Rover gebruikersreviews
  • Land Rover Range Rover index
PREMIUM
Land Rover Range Rover D350 - Test

Land Rover Range Rover D350 - Test

De diesel is op zijn retour, maar in een mastodont als de Range Rover nog wel op zijn plek....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003)

    Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003)

    19
    • 10 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2011)

    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2011)

    25
    • 11 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 2.5 DSE (1999)

    Land Rover Range Rover 2.5 DSE (1999)

    2
    • 7 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue SE (2007)

    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue SE (2007)

    • 16 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)

    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography...

    10
    • 16 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)

    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography...

    • 19 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1997)

    Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1997)

    • 15 juni 2015
meer reviews
Range Rover P400e PHEV – Rij-impressie

Range Rover P400e PHEV – Rij-impressie

25

Land Rover waagt zich aan de plug-in hybride. De eerste modellen met deze techniek zijn de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Test: Range Rover

    Test: Range Rover

    69
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover Range Rover - Back to Basics

    Land Rover Range Rover - Back to Basics

    36
    • 5 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover: alle prijzen

    Nieuwe Range Rover: alle prijzen

    71
    • 31 januari 2022
  • Achtergrond
    Redactie blikt vooruit op 2022 - Cornelis Kit

    Redactie blikt vooruit op 2022 - Cornelis...

    13
    • 31 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover in 1,6 miljoen smaken als SV

    Nieuwe Range Rover in 1,6 miljoen smaken...

    37
    • 21 december 2021
  • Nieuws
    Nu al nieuwe achterlichten voor Range Rover

    Nu al nieuwe achterlichten voor Range Rover

    17
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover: elektrisch en zevenzitter

    Nieuwe Range Rover: elektrisch en zevenzitter

    87
    • 26 oktober 2021
Merk
Merk
  • Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    33
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: extra lang, extra riant

    Land Rover Defender 130: extra lang, extra...

    51
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Discovery – Back to Basics

    Land Rover Discovery – Back to Basics

    56
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

    25
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

    92
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    13
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    9
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden