Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Ranger Rover 2.0 P400e - Test

Strange Rover

AW 48 2018
  • Marco Gorter
  • Autotest
27 november 2018 om 17:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 48 2018
AutoWeek 48 2018

Je leest het in AutoWeek 48 2018

Het is de duurste auto met viercilinder die je kunt kopen, maar de goedkoopste Range Rover. Op papier is het bovendien de zuinigste, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Kortom: een raar verhaal, die nieuwe Range Rover PHEV.

Wanneer je het portier van de Range Rover  P400e opent, werkt de geur van leer en hout haast bedwelmend. Slechts de dikte van het weelderige tapijt maakt meer indruk. De instap vereist een kleine klimtocht en als je de commandopost eenmaal hebt bereikt, blijkt dat alleen vrachtwagenchauffeurs een nog hogere zitpositie hebben dan jij. Gevoelsmatig zit je veel meer dan in andere auto’s op de bestuurdersstoel dan erin. Maar zo moet het zijn. Zo gaat het immers al decennialang. Tot zover klopt alles ook met het verwachtingspatroon, dat een omvangrijke verbrandingsmotor omvat, bulkend van de cilinders en de pk’s, wachtend op de verlo sende druk op de startknop. Maar als die er komt, komen er in de auto slechts schermen tot leven. Drie maar liefst. En een motor die geen geluid produceert, want met opgeladen accu’s start de P400e louter op elektrokracht.

Opladen? Elektrokracht? Jazeker, zelfs een Range Rover ontkomt niet aan de noden van de moderne tijd. Niets dikke V8, maar een 300 pk sterke viercilinder, die wordt bijgestaan door een elektromotor van nog eens 116 pk. Die drijven samen vier wielen aan via een achttraps automaat van ZF. Tezamen zijn ze goed voor 404 pk en 640 Nm, dus op dat vlak zul je de V8 niet missen. Belangrijker: in de praktijk geven beide motoren niet de minste indicatie hard te moeten werken. De illusie van overmacht moet immers in stand blijven. En dat lukt heel aardig.

 

AARDIG GELUKT

De automaat zou soms iets eerder mogen terugschakelen, maar de samenwerking tussen de twee motoren verloopt probleemloos. Zelfs wanneer de acceleratievraag groot wordt, klinkt de viercilinder niet gestrest of vervelend. Het is dan wel een plug-in hybride, maar de hard- en software laten het comfort zeker niet lijden onder de zoektocht naar een lager verbruik. Om die reden gaat ook het terugwinnen van remenergie niet al te enthousiast. Waar andere plug-in hybrides bij gas los vaak meteen behoorlijk vertragen, verloopt dit in de Range Rover allemaal heel geleidelijk. Zelfs bij het remmen krijg je niet het idee dat er heel veel op de elektromotor wordt vertraagd. Dat gebeurt overigens wel, en heel af en toe laat de overgang tussen die vertragingsvorm en het gebruik van de daadwerkelijke remmen zich ook voelen door een wisselende weerstand in het pedaal. Verder valt de aristocraat zijn bestuurder niet lastig met wat de techniek voor hem of haar allemaal besluit. En dat is best wat, want zelfs wanneer de auto met de EV-knop op zijn meest elektrische stand wordt gezet, besluit de techniek soms toch zelf om de verbrandingsmotor erbij te betrekken. Zelfs met een volle accu laat de PHEV zich dus maar lastig als pure EV rijden. Langzaam optrekken, dan gaat het desgewenst tot en met de snelweg goed. In theorie houdt de SUV dat 51 kilometer vol, maar in de praktijk ligt die waarde rond de 30 tot 35 kilometer, uiteraard afhankelijk van de route en de rijstijl. Voor een auto met de luchtweerstandscoëfficiënt van een bunker is dat nog altijd niet verkeerd.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €0,99, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download Koop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Ranger Rover 2.0 P400e - Test

Strange Rover

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Ranger Rover 2.0 P400e - Test

Strange Rover

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Range Rover
Land Rover Land Rover Range Rover

Uitgelicht aanbod

    Land Rover Range Rover 4.6 HSE LPG/Automaat/Leder/Schuifdak/Nieuwe Apk

    Land Rover Range Rover 4.6 HSE LPG/Automaat/Leder/Schuifdak/Nieuwe Apk

    • 2001
    • 301.268 km

    € 4.950

    Land Rover Range Rover P400e Vogue | Limited Edition | Black Pack | SVO premium lakkleur | Adaptive Cruise

    Land Rover Range Rover P400e Vogue | Limited Edition | Black Pack | SVO premium lakkleur | Adaptive Cruise

    • 2021
    • 18.349 km

    € 129.940

    Land Rover Range Rover 2.0 SI4 SE DYNAMIC-PANORMADAK-AFN. Trekhaak-Volledige Historie

    Land Rover Range Rover 2.0 SI4 SE DYNAMIC-PANORMADAK-AFN. Trekhaak-Volledige Historie

    • 2018
    • 72.324 km

    € 42.950

Meer Land Rover Range Rover occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Range Rover specificaties
  • Land Rover Range Rover occasions
  • Land Rover Range Rover video's
Advies en informatie
  • Land Rover Range Rover tests
  • Land Rover Range Rover gebruikersreviews
  • Land Rover Range Rover index
PREMIUM
Land Rover Range Rover D350 - Test

Land Rover Range Rover D350 - Test

De diesel is op zijn retour, maar in een mastodont als de Range Rover nog wel op zijn plek....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003)

    Land Rover Range Rover Td6 HSE (2003)

    17
    • 10 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2011)

    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2011)

    25
    • 11 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 2.5 DSE (1999)

    Land Rover Range Rover 2.5 DSE (1999)

    2
    • 7 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue SE (2007)

    Land Rover Range Rover TDV8 Vogue SE (2007)

    • 16 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)

    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography...

    10
    • 16 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)

    Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography...

    • 19 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1997)

    Land Rover Range Rover 4.6 HSE (1997)

    • 15 juni 2015
meer reviews
Test: Range Rover

Test: Range Rover

69

Nee, het is geen lage sportwagen en net zo min een cabrio. Maar voor het overige biedt de nieuwe...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Test: Range Rover

    Test: Range Rover

    69
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover Range Rover - Back to Basics

    Land Rover Range Rover - Back to Basics

    36
    • 5 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover: alle prijzen

    Nieuwe Range Rover: alle prijzen

    71
    • 31 januari 2022
  • Achtergrond
    Redactie blikt vooruit op 2022 - Cornelis Kit

    Redactie blikt vooruit op 2022 - Cornelis...

    13
    • 31 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover in 1,6 miljoen smaken als SV

    Nieuwe Range Rover in 1,6 miljoen smaken...

    37
    • 21 december 2021
  • Nieuws
    Nu al nieuwe achterlichten voor Range Rover

    Nu al nieuwe achterlichten voor Range Rover

    17
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover: elektrisch en zevenzitter

    Nieuwe Range Rover: elektrisch en zevenzitter

    87
    • 26 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Land Rover Discovery – Back to Basics

    Land Rover Discovery – Back to Basics

    45
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

    25
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

    92
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    13
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    9
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor onthulling

    Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor...

    6
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot cabriolet

    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot...

    5
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden