Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Vergelijkende Test

Besparingsdrang

61 reacties

Video
AutoWeek 1 2021
AutoWeek 1 2021

Je leest het in AutoWeek 1 2021

Waar de BMW X3 plug-in hybride een viercilinder 2-liter onder de kap heeft, doe de Range Rover Evoque het met een driecilinder 1,5-liter benzinemotor. Gaat de besparingsdrang van de Britten te ver of kan de stekker-Evoque de strijd met een BMW X3 xDrive30e goed aan?

Het blijft een beetje een apart ding, zo’n Range Rover Evoque. Niet alleen vanwege zijn markante koetswerk, dat er bij de generatiewissel van 2018 zeker niet minder bijzonder op werd, maar ook de positionering van het model is bijzonder. De Evoque is de kleinste auto van de Range Rover-reeks. Dat doet vermoeden dat het een directe rivaal is van de BMW X2 en Mercedes-Benz GLA, maar qua specificaties is de Evoque een stuk serieuzer. Hij is een stap groter en vooral flink zwaarder dan een X1 of X2, maar toch weer net kleiner dan een X3. In plug-in hybride-vorm bevindt hij zich als het gaat om prijs en prestaties echter regelrecht in het vaar water van de X3 xDrive30e, al bewandelt Land Rover ook nadrukkelijk zijn eigen weg als het gaat om de aandrijflijn. De driecilinder is de laatste tijd aan een stevige opmars bezig, maar in een SUV van dit kaliber zijn we hem niet eerder tegengekomen. De 1,5-liter Ingenium-turbomotor in de Evoque is in feite een tweeliter viercilinder waar een cilinder vanaf is geknipt. De motor is ook te vinden in benzine-instapper P160, maar levert in de P300e wel 40 pk meer dan in het basismodel. Bovendien krijgt het blokje hier assistentie van een elektromotor, die de achteras van nog eens 109 pk voorziet. Het resultaat: 309 pk en 540 Nm. Zeer gezonde cijfers, zelfs voor een auto die met 2.157 kg nog eens 365 kg zwaarder is dan zijn conventioneel aangedreven broertje.

BMW hanteert een soortgelijk modulair motorenconcept als Land Rover, maar de 1,5-liter driepitter wordt onwaardig geacht voor de X3. Net als de Evoque krijgt de plug-in versie van de X3 de benzinemotor uit het instapmodel toebedeeld, alleen is dat bij BMW een 2.0-viercilinder. Het 184 pk sterke blok krijgt versterking van een elektromotor die ook hier 109 pk levert, al is de opbouw van het systeem wel totaal anders. Waar de Evoque in feite een voorwielaandrijver is met een elektrisch aangedreven achteras is de BMW een in beginsel achterwielaangedreven model met een in lengterichting geplaatste motor en BMW’s gebruikelijke xDrive-vierwielaandrijving. De elektromotor is geïntegreerd in de achttraps automaat. Dat betekent dat de BMW altijd over vierwielaandrijving beschikt, of er nu in hybrideof in volledig elektrische modus wordt gereden.

LOODZWAAR

Dat elektrisch rijden houdt de BMW in theorie iets langer vol dan de Range Rover, maar in de praktijk zijn de rollen omgekeerd. Met lage temperaturen en een rustig snelwegtempo van 100 km/h is de BMW keer op keer na ongeveer dertig kilometer al leeg, terwijl de Evoque dan nog een krappe tien kilometer in stilte voortrolt.

Geen van beide verlegt grenzen op dit vlak, maar de BMW is hier wel de grootste tegenvaller. Tegelijkertijd is de Duitser op stroom wel merkbaar vlotter, zodat het eenvoudiger is om zonder tussenkomst van de verbrandingsmotor door het verkeer te gaan. Schakelt de motor bij, dan gaat dat in beide gevallen lekker soepel. De verschillende krachtbronnen werken soepel met elkaar samen, waarbij met name de Land Rover zijn motor met een lege accu vrijwel continu laat draaien. Gelukkig is het geluid dat de driecilinder voortbrengt niet onprettig. Er dringt net wat meer motorgeluid tot het interieur door dan in de BMW, maar het klinkt nooit alsof het blokje op zijn tenen moet lopen om al dat gewicht in beweging te krijgen. Gevoelsmatig presteert de Range Rover zelfs iets soepeler en gretiger dan de BMW, al is dat een nuance.

Verwacht trouwens niet dat de Range Rover met zijn driecilinder een zuinigheidswonder is, want op benzine viel het testverbruik nog wat hoger uit dan bij de BMW. Dat de Evoque P300e loodzwaar is, is onderweg goed merkbaar. Land Rover doet weinig moeite om de kilo’s onder tafel te vegen en geeft de Evoque een comfortabel onderstel mee. Alle kansen op lichtvoetigheid gaan daarmee resoluut overboord, maar dat is niet per definitie negatief. De Britse SUV voelt juist door dat gewicht groter, stoerder en onverzettelijker aan dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Het stuurwiel is groot en de besturing behoorlijk indirect, maar wel met voldoende gevoel. Op de snelweg glijdt de auto op weldadige wijze over oneffenheden heen. Op lagere snelheid eist de combinatie van een hoog zwaartepunt, een dito gewicht en een relatief korte wielbasis soms wel zijn tol en worden korte richels minder soepel weggewerkt. De BMW biedt op die momenten wat meer verfijning, maar is ook over de gehele linie net wat steviger afgestemd.

We rijden dan ook een X3 in M Sport-trim, inclusief M-sportonderstel. Toch is de auto verre van bikkelhard. In tegendeel zelfs: comfort stond ook bij BMW in dit geval duidelijk bovenaan de prioriteitenlijst. De X3 voelt zonder meer lichtvoetiger aan dan de Evoque, maar combineert dat wel met bijzonder lichte en soms zelfs ietwat gevoelloze besturing, die alleen bij hogere snelheden of in de Sportmodus merkbaar meer gaat communiceren.

Beide auto’s beschikken over een rijstrookhulp die zich eenvoudig met een knop op het stuur laat bedienen, maar het systeem van BMW werkt wel veel beter dan dat van de Range Rover. In de Evoque zorgt het elektronische vangnet er juist eerder voor dat je gaat slingeren, zodat het in de praktijk vaak uitgeschakeld blijft.

GEBAREN

Het dashboard van de Range Rover oogt nog steeds fris en modern. Strak, zonder overbodige tierelantijnen, maar daardoor is het wel een opgeruimd geheel. De testauto beschikt nog niet over het nieuwe PIVI-infotainment, zodat we helaas weinig kunnen zeggen over de werking daarvan. De optionele Touch Pro Duo-schermen zijn al wel present. Het bovenste scherm is dan kantelbaar – uiteraard elektrisch – en wordt aangevuld met een tweede exemplaar lager op de middenconsole. Dat dient primair voor de klimaatregeling, maar biedt bijvoorbeeld ook inzicht in de verschillende rijmodi. Het geheel is tamelijk gevoelig voor vingerafdrukken en stof, maar oogt wel erg modern en strak. Een volledig digitaal instrumentarium is beschikbaar, maar niet standaard. Wie het niet heeft, krijgt twee analoge klokken en een digitaal deel. Ook bij BMW moet de knip nog worden opengetrokken voor een digitaal instrumentarium, al is ook met het standaard exemplaar goed te leven.

Met slechts één relatief bescheiden touchscreen heeft de Duitser op dat gebied minder te bieden dan de Engelsman, maar de X3 scoort wel meer punten als het gaat om bedieningsgemak. Met de combinatie van de ronde iDrive-toets, een touchscreen en zelfs bediening met gebaren is het doel altijd snel bereikt. De indeling van menustructuren is kraakhelder en alle functies die ook maar enigszins aan smaak onderhevig zijn, kun je in de BMW eenvoudig naar je eigen hand zetten. Mede door de vele fysieke bedieningselementen oogt het BMW-dashboard wat minder modern dan dat van de Evoque, maar toch is dit wel een heel fijne plek om tijd in door te brengen. Dat komt door dat bedieningsgemak, maar ook door de hoogwaardige uitstraling van het geheel en de uitstekende zitpositie. De X3 is met name in de lengte duidelijk groter dan de Evoque, maar zo voelt het niet.

Door het grotere glasoppervlak en de lagere raamlijn is de auto juist overzichtelijker dan de Brit, die met zijn hoge schouderlijn en dito motorkap een wat meer opgesloten gevoel geeft. Dat gaat ook achterin op. De BMW voelt daar niet alleen ruimer, maar is dat ook. Bovendien zijn er meer voorzieningen en is de zithouding nipt beter, zodat de X3 hier duidelijk de overwinnaar is. Achter die bank zijn de rollen echter omgedraaid. Waar een BMW X3 normaal gesproken meer ruimte biedt dan een Range Rover Evoque, delft de plug-in-versie het onderspit. Het achterin geplaatste accupakket kost hem 100 liter bagageruimte en levert bovendien een wat vreemd ogende, hoge laadvloer op. De Evoque mag al zijn standaard aanwezige liters – 472 stuks – houden en biedt ook met de bank plat meer ruimte voor spullen dan de X3.

AANTREKKELIJK, MAAR DUUR

De lage CO2-uitstoot maakt beide auto’s tot een erg aantrekkelijk aanbod. De P300e is er vanaf krap € 61.000 en is daarmee maar zo’n € 1.700 duurder dan een gelijk uitge ruste P160, die grofweg de helft van het vermogen heeft. Bij BMW is het verschil tussen de basisversie en een xDrive30e helemaal verwaarloosbaar. Toch loopt de prijs van de X3 snel op. Ons behoorlijk volgehangen testexemplaar kost maar liefst 90 mille, al moet worden gezegd dat het je dan ook aan niets meer ontbreekt. De test Evoque is wat kariger uitgerust en moet het bijvoorbeeld zonder keyless entry, adaptieve cruisecontrol en dynamisch grootlicht doen. Met een nieuwwaarde van net geen € 75.000 is hij echter ook fors voordeliger. Ook bij een vergelijkbaar uitrustingsniveau is de Range Rover de minst dure van de twee. Het prijsgat blijft dan steken op een slordige € 10.000.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Als we puur naar het PHEV-gedeelte kijken, wint de Range Rover deze strijd. Zijn aandrijflijn deed aanvankelijk wat wenkbrauwen fronsen, maar blijkt in de praktijk goed bij de zware Evoque te passen. Bovendien komt hij verder op stroom en is hij eerder weer vol. De BMW doet het op die gebieden wat minder. De laadtijd is bij een plug-in niet altijd van belang, maar op de snelweg is de X3 wel erg snel leeg. Ook is het jammer dat het accupakket een zichtbare hap uit de bagageruimte neemt. Daar staat tegenover dat de X3 meer ruimte achterin biedt, op veel vlakken net even verfijnder is én qua bedieningsgemak op een zame hoogte staat. Hij sprokkelt daardoor net een puntje meer binnen, maar is ook riant de duurste.

    Lezersreacties (61) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum