BMW X3 M – Porsche Macan Turbo - Dubbeltest

Het M-gevoel

Porsche Macan GTS BMW X3 M
AutoWeek 6 2020
AutoWeek 6 2020

Je leest het in AutoWeek 6 2020

Zeg je Macan, dan weet je dat het om een Porsche gaat die al jaren de benchmark is in het segment van de sportieve, midsize-SUV’s. Combineer je de letter M met BMW, dan zal bij de liefhebber het bloed eveneens sneller gaan stromen. Dat wordt dubbele pret, want de nieuwe X3 M neemt de handschoen op tegen zijn rivaal uit Stuttgart.

Met de van een middenmotor voorziene M1 gebruikte BMW iets meer dan vier decennia geleden voor het eerst zijn Motorsport-label voor een straatauto. Het was het begin van een iconische reeks modellen die in de loop der jaren zou volgen. De schrijver dezes koestert met name warme herinneringen aan de Z3 M Coupé uit 1998, de E46 M3 CSL (2003) en de meer recente 1M Coupé (2010). Machines die het ultieme M-gevoel vertegenwoordigden: lichtvoetig, superdirect, bloedsnel en richting limiet met een gemeen randje — niet voor niets rest er van veel Z3 M’s slechts een hoopje schroot. Wist je daarentegen goed om te gaan met deze feestbeesten, dan kon je ermee lezen en schrijven en was het werkelijk fantastisch speelgoed.

Wat is die magische letter echter nog waard als hij vervolgens op mastodonten als de X5 en X6 wordt geplakt? Tja, de tijden zijn veranderd. Vooral in de nieuwe afzetmarkten groeide de vraag naar een combinatie van ruimte, luxe én sportiviteit, wat leidde tot een bombardement aan dikke SUV’s. De ik-wil-alles-in-één-autowens sijpelde door naar het midsizesegment, waar 500 pk in- middels geen uitzondering meer is. Denk maar eens aan de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, de Mercedes-AMG GLC 63 S en de Jaguar F-Pace SVR.

De nieuwste loot aan deze stam is de BMW X3 M, waarmee Motorsport wederom een nieuwe klasse betreedt. Van de derde generatie X3 zijn er in de vorm van de M40i en M40d weliswaar al M Performance-varianten, maar dat is niet hetzelfde als een volwaardige M, die is veel uitgebreider aangepakt dan, even gechargeerd gezegd, een andere chip en hardere dempers. Uiteraard is hij voorzien van de nodige uiterlijke dikmakers, zoals de bumpers met overvloedige koelgaten en de dakspoiler. Bij de Competition-versie die we tot onze beschikking hebben, krijg je daarnaast de nodige afwerkdetails in hoogglanszwart. Eveneens tot de standaard Competition-trim behoren de 21-inch wielen in bi-colour zwart en een M Sport uitlaatsysteem. Binnenin vinden we ook een overvloed aan M-details, waarvan het sportstuur en de sportzetels als eerste in het oog springen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forumtopics