Range Rover Evoque Si4 (2013) - Op de rollenbank

Wat zien we terug van de tuning?

17 reacties

Video

Range Rovers zijn meestal imposante, rijdende flatgebouwen maar evengoed slagen ze er toch in om stijlvol over te komen. In 2011 kwam er een compactere, maar opnieuw heel modieuze Range Rover bij: de Evoque. Trotse eigenaar Roland komt ermee naar onze rollenbank.

Roland van der Velden uit Mierlo, 52 jaar, is een fervent autoliefhebber. Zijn keuze voor een Range Rover Evoque zegt veel over zijn passie voor autosport. Voorheen reed hij twee Japanse auto’s: een Honda S2000 voor de fun en een Lexus RX 450H voor dagelijks gebruik. “Na acht jaar met de Honda was het tijd voor iets nieuws. Je wordt ouder en ik had wel genoeg van dat opzwepende karakter. Bovendien was hij rechtsgestuurd en dat is niet altijd handig”, lacht Roland.

De luxe SUV van Lexus beviel hem goed. “Hoog zitten vind ik erg prettig. Dat merkte ik vooral toen ik tijdelijk in een lage Lexus IS300 reed. Toen wist ik zeker dat mijn volgende auto weer een SUV moest zijn,” vertelt hij.

Roland besloot het roer om te gooien en koos voor een Engelse auto: “Ja, ik wilde iets heel anders. Een avontuur met een echte Range Rover.” Hij vond een exemplaar dat was geïmporteerd uit Zwitserland en dat naar verluidt getuned zou zijn. “En”, glundert Roland, “hij zou meer dan de standaard 240 pk moeten hebben.” Het bewijs daarvoor hoopt hij vandaag op de rollenbank te krijgen.

Na ervaringen met Japanners huiverig voor Engelse techniek

Hoe bevalt de Range Rover eigenlijk? “Het is heel anders dan mijn Japanse auto’s, vooral qua afwerking. Ik vind het een prachtige auto en na acht maanden bevalt hij goed. Hij functioneert ook uitstekend. Daar was ik wel een beetje huiverig voor bij zo’n Engels geval, snap je.” De Range Rover heeft al een vuurdoop gehad; Roland reed ermee naar Spanje. Het verbruik verraste hem positief: “Ik heb toen gemiddeld 1 op 12 tot 1 op 13 gereden, best netjes. In Nederland is het in de stad al gauw 1 op 8, met een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 10.”

Omdat Roland een echte liefhebber is, heeft hij zelf wat aanpassingen gedaan aan de Evoque. “De draagarmrubbers waren versleten, die heb ik zelf vervangen. Ik doe wel eens wat aan een auto en een vriend van me is automonteur, dus ik heb hem daarna laten uitlijnen. Hij spoort nu als een tijger, mede dankzij de verlagingsveren die er al onder zaten.”

Het tussengas bij terugschakelen laat horen dat de Evoque is aangepakt. Tijdens de proefrit voelde Roland dat zijn Evoque wat extra’s had. “Als hij stage 1 getuned is, dan zou er ongeveer 30 pk en 100 Nm bijkomen,” voorspelt Roland.

Meer pk's verwacht

Maar gaan we dat op onze Haagse rollenbank ook terugzien? Ghisbert van Ginhoven, onze vaste rollenbankexpert en eigenaar van Beek Auto Racing, zet de Range Rover Evoque stevig vast op de rollenbank. Na een proefrit moet de Engelse SUV optimaal presteren. Dat gebeurt ook, maar de cijfers zijn anders dan verwacht. De Evoque behaalt 235 pk en 337 Nm, wat niet overeenkomt met de verwachtingen. Roland reageert: “Bijzonder. Ik had echt gedacht dat er meer in zou zitten. Niet dat ik hem te traag vind, het is en blijft een heerlijke auto, maar naast de sportieve sound had ik meer pk’s verwacht.” Of Roland het hierbij laat of verder gaat zoeken naar meer vermogen, daar moet hij nog over nadenken.

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Evoque 2.0 Si4 4WD Dynamic
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 65.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 177 kW / 240 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 69 l
Lengte / breedte / hoogte 4.365 mm / 1.895 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.620 kg
Laadvermogen 730 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum