Range Rover Evoque Si4 (2013) - Op de rollenbank
Wat zien we terug van de tuning?
17 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Range Rovers zijn meestal imposante, rijdende flatgebouwen maar evengoed slagen ze er toch in om stijlvol over te komen. In 2011 kwam er een compactere, maar opnieuw heel modieuze Range Rover bij: de Evoque. Trotse eigenaar Roland komt ermee naar onze rollenbank.
Roland van der Velden uit Mierlo, 52 jaar, is een fervent autoliefhebber. Zijn keuze voor een Range Rover Evoque zegt veel over zijn passie voor autosport. Voorheen reed hij twee Japanse auto’s: een Honda S2000 voor de fun en een Lexus RX 450H voor dagelijks gebruik. “Na acht jaar met de Honda was het tijd voor iets nieuws. Je wordt ouder en ik had wel genoeg van dat opzwepende karakter. Bovendien was hij rechtsgestuurd en dat is niet altijd handig”, lacht Roland.
De luxe SUV van Lexus beviel hem goed. “Hoog zitten vind ik erg prettig. Dat merkte ik vooral toen ik tijdelijk in een lage Lexus IS300 reed. Toen wist ik zeker dat mijn volgende auto weer een SUV moest zijn,” vertelt hij.
Roland besloot het roer om te gooien en koos voor een Engelse auto: “Ja, ik wilde iets heel anders. Een avontuur met een echte Range Rover.” Hij vond een exemplaar dat was geïmporteerd uit Zwitserland en dat naar verluidt getuned zou zijn. “En”, glundert Roland, “hij zou meer dan de standaard 240 pk moeten hebben.” Het bewijs daarvoor hoopt hij vandaag op de rollenbank te krijgen.
Na ervaringen met Japanners huiverig voor Engelse techniek
Hoe bevalt de Range Rover eigenlijk? “Het is heel anders dan mijn Japanse auto’s, vooral qua afwerking. Ik vind het een prachtige auto en na acht maanden bevalt hij goed. Hij functioneert ook uitstekend. Daar was ik wel een beetje huiverig voor bij zo’n Engels geval, snap je.” De Range Rover heeft al een vuurdoop gehad; Roland reed ermee naar Spanje. Het verbruik verraste hem positief: “Ik heb toen gemiddeld 1 op 12 tot 1 op 13 gereden, best netjes. In Nederland is het in de stad al gauw 1 op 8, met een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 10.”
Omdat Roland een echte liefhebber is, heeft hij zelf wat aanpassingen gedaan aan de Evoque. “De draagarmrubbers waren versleten, die heb ik zelf vervangen. Ik doe wel eens wat aan een auto en een vriend van me is automonteur, dus ik heb hem daarna laten uitlijnen. Hij spoort nu als een tijger, mede dankzij de verlagingsveren die er al onder zaten.”
Het tussengas bij terugschakelen laat horen dat de Evoque is aangepakt. Tijdens de proefrit voelde Roland dat zijn Evoque wat extra’s had. “Als hij stage 1 getuned is, dan zou er ongeveer 30 pk en 100 Nm bijkomen,” voorspelt Roland.
Meer pk's verwacht
Maar gaan we dat op onze Haagse rollenbank ook terugzien? Ghisbert van Ginhoven, onze vaste rollenbankexpert en eigenaar van Beek Auto Racing, zet de Range Rover Evoque stevig vast op de rollenbank. Na een proefrit moet de Engelse SUV optimaal presteren. Dat gebeurt ook, maar de cijfers zijn anders dan verwacht. De Evoque behaalt 235 pk en 337 Nm, wat niet overeenkomt met de verwachtingen. Roland reageert: “Bijzonder. Ik had echt gedacht dat er meer in zou zitten. Niet dat ik hem te traag vind, het is en blijft een heerlijke auto, maar naast de sportieve sound had ik meer pk’s verwacht.” Of Roland het hierbij laat of verder gaat zoeken naar meer vermogen, daar moet hij nog over nadenken.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Range Rover Evoque 2.0 Si4 4WD Dynamic |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 65.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 177 kW / 240 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 69 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.365 mm / 1.895 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.660 mm |
Massa leeg | 1.620 kg |
Laadvermogen | 730 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 181 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 AUT Autobiography Bi-Color Leder Pano CarPlay LED Meridian Dealer Onderhouden
- 2016
- 106.300 km

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 HSE Dynamic (Sportleder/Memory Navi/Camera Keyless Meridian BiXenon 20InchLMV PrivacyGlass Pdc V+A)
- 2017
- 104.950 km

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Urban Series SE / PANORAMADAK / LEER / NAVI GROOT
- 2018
- 79.626 km
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.