Land Rover Range Rover Evoque Si4 4WD Dynamic (2014)

Britse baggeraar met negen versnellingen

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 automaat
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 automaatLand Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 automaatLand Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 automaatLand Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 automaatLand Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 automaat
Vervoer op niveau bood de Range Rover Evoque natuurlijk altijd al, maar zonder speciale terreinversnelling was het toch een beetje behelpen. Daar komt nu verandering in.

Voordat je met de Evoque een diepe modderpoel induikt, moet je wel even over een psychologische drempel heen. Gevoelsmatig is dit toch de minst terreinwaardige Range Rover, en je wilt niet dat de auto zich vastgraaft. Toch wagen we het erop, want dankzij een nieuwe versnellingsbak zouden de offroad-eigenschappen van de Evoque flink verbeterd moeten zijn. Dus gaat het Terrain Response-systeem in standje modder en sturen we de neus richting de drek. Zo wordt de nieuwe transmissie echt op de proef gesteld. Kinderlijk eenvoudig baggert de Evoque zich echter een weg door de modderpoel en klautert hij aan de andere kant tegen de helling op. Toch beschikt de auto niet over een speciale terreinoverbrenging. In samenwerking met transmissiespecialist ZF heeft de fabrikant namelijk iets anders verzonnen: 's werelds eerste automaat met negen versnellingen, bediend met een draaiknop.

Prima balans

En die drie extra overbrengingen ten opzichte van de oude versnellingsbak zijn er niet alleen om het toerental bij kruissnelheid te verlagen. Sterker nog, de eerste versnelling is bewust zó kort gemaakt dat deze als een soort terreinreductie fungeert. Daarmee wordt de Evoque niet meteen zo capabel als zijn grotere broers, maar het werkt wel. En ook op de golfclub of in een chique winkelstraat kun je je uitstekend met de compacte Range Rover vertonen. Naast een blits uiterlijk heeft de auto ook een prachtig interieur. Het onderstel biedt een prima balans tussen dynamiek en comfort. Op het asfalt doet de hypermoderne automaat z'n werk vrijwel ongemerkt. Alleen als je plotseling vol gas geeft, is er een korte weifeling merkbaar. Bij een beheerste rijstijl en een opgewarmde transmissie heb je echter geen idee in welke versnelling de automaat staat. Met 240 pk en een maximumkoppel van 340 Nm bij 1.750 tpm heeft de 2,0-liter turbobenzinemotor altijd voldoende kracht voor vlotte prestaties. Met zijn gewicht van ruim 1.600 kilo is de auto echter niet sensationeel snel. Nadeel van deze fijne aandrijflijn is de stevige dorst. Gunstiger dan 1 op 8,5 wordt het verbruik niet. Gelukkig kun je ook opteren voor een drietal diesels. Een scherpe aanbieding is de Evoque niet, want net als z'n grotere broers draagt hij een fors prijskaartje.

Video

Oordeel

4 sterren

De Evoque is een stoere auto die zowel op asfalt als in het terrein een sterke indruk maakt. Het interieur is mooi en uitstekend afgewerkt, maar het verbruik is niet meer van deze tijd.

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Evoque 2.0 Si4 4WD Dynamic
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 65.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 177 kW / 240 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 69 l
Lengte / breedte / hoogte 4.365 mm / 1.895 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.620 kg
Laadvermogen 730 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,9s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.