Premium SUV of 2 jaar jongere Peugeot voor 25k? Occasiontest Audi Q2 vs. Peugeot 2008
Premium of Peugeot?
Voor het aankoopbedrag van de Audi Q2 in deze test schaf je bij de Peugeot-dealer een twee jaar jongere 2008 aan. Zelfde formaat, zelfde segment, zelfde uitrusting maar van ‘eenvoudiger’ komaf. Of is de kloof tussen dit Duitse premiummerk en zijn Franse tegenstrever minder groot dan hij lijkt?
Welke uitvoeringen, hoe oud en wat kosten ze nu?
Peugeot 2008 Blue Lease Active 1.2 PureTech 130 pk - 2021 - 38.800 kilometer - €24.400
Audi Q2 30 TFSI S-Tronic Sport Pro Line - 2019 - 45.300 kilometer - €24.600
Zie ze daar eens naast elkaar staan, die Q2 en 2008. De Peugeot doet nuchter beschouwd niet onder voor de Audi en op een setje grotere, mooiere wielen zou het er zelfs nog beter uitzien voor de Fransman. Hij ziet er groter uit zo op het oog, al is hij dat niet. Het imposante front is grotendeels debet daaraan. Twee auto’s die opereren in het B-segment SUV, waarvan de verkoop met 60 procent toeneemt in de periode vanaf 2017, aangezwengeld door de eerste 2008 en de Renault Captur. De eens zo gewilde C-segment hatchback daalt in diezelfde periode sterk in populariteit. Heb je als dealer of handelaar een leuke, compacte SUV staan met niet al te veel kilometers, de goede kleur, de juiste opties en bij voorkeur automatische transmissie, dan weet je bij voorbaat dat het geen langdurige relatie gaat worden.
De Q2 die we voor deze test willen reserveren is net verkocht, de occasion die we uiteindelijk meekrijgen heeft op het moment van schrijven eveneens een baasje gekregen en voor de Peugeot zal het ook niet al te lang gaan duren. Met hun prijzen van dik 24 mille zitten ze keurig op het gemiddelde van alle vraagprijzen (gebruikte Q2's , gebruikte 2008's) maar wel boven de gemiddelde zoekprijs van €19.345. Aan de andere kant: voor nog geen 25 mille heb je bij Volkswagen nog niets eens de goedkoopste Polo, met een 80 pk/93 Nm driepitter zonder turbo. Vanuit die optiek begrijpen we de occasionkoper nóg beter. De meerprijs ten opzichte van de 2008 die je betaalt voor de vier ringen in de grille is tweehonderd euro en twee bouwjaren, terwijl je minder pk’s krijgt.
Peugeot 2008 groter dan Audi Q2
In 2016 komt Audi met de Q2 als antwoord op onder meer de Mini Countryman en daarmee heeft de Q3 een kleiner broertje. Te voorzien van vrijwel alle opties die de duurdere modellen hebben en mede daarom als premium te betitelen. We snuffelen door de prijslijst van 2019 en zien dat een SQ2 (300 pk) met een paar optiepakketten bijna €72.000 kost. En dan hebben we lang niet alle beschikbare extra’s aangevinkt. De basisversie kost dan €32.820, nu is dat € 39.500. In september 2020 toont Audi de vernieuwde Q2 en in 2023 laat de topman van het merk al weten dat er geen opvolger komt, voor de A1 evenmin. Ergens in 2018 lijkt het Audi zinvol om de typeaanduiding te veranderen, sindsdien gaat de 1.0 TFSI als 30 TFSI door het leven. Buiten de bedenkers van deze nomenclatuur om, is er niemand die het begrijpt.
Audi Q2 met 1.0 TFSI, nee, dat 30 TFSI staat dus niet voor een 3,0 liter met turbo maar voor een 1.0 driecilinder.
De testauto staat op 17-inch wielen, die alsnog klein lijken in de enorme wielkasten. Daardoor ziet de Q2 er een beetje uit als een reguliere hatchback die door middel van verhoogde veren voor een SUV moet doorgaan. De tweede generatie 2008 bestaat sinds 2019 en ondergaat in 2023 zijn opfrisbeurtje. Opmerkelijk is het feit dat hij ook volledig elektrisch leverbaar is terwijl er slechts één benzinemotor leverbaar is: de driecilinder 1.2 PureTech met 100, 130 of 155 pk. Waar de prijzen in 2019 bij net geen 30 mille van start gaan, is dat nu slechts tweeduizend euro meer. De Peugeot ziet er robuust uit en lijkt zelfs in een klasse hoger thuis te horen. De testauto rolt op bescheiden 16-inch wielen met daaromheen vrij veel rubber. We weten allemaal wat dat doet voor het comfort.
Audi Q2, met een dashboard dat grotendeels gelijk is aan dat van de vorige generatie Audi A3.
Voor iedereen een fijne zitpositie in de Audi Q2
Het interieur van de Audi is opgevrolijkt met rode sierlijsten en ziet er inderdaad best hoogwaardig uit, al komen we in de lagere regionen en op de deuren hard kunststof tegen. Maar de totaalindruk is goed, net als de afwerking en de pasvorm van alle onderdelen. De ronde ventilatieroosters laten zich met een koket klikje openen en sluiten en alle andere knoppen en schakelaars doen eveneens solide aan. De naalden van de grote klokken hangen recht naar beneden in de ruststand. De stoelen zien er stevig uit en zo zitten ze ook, de zitpositie lijkt ons voor vrijwel iedereen optimaal in te stellen. De welbekende 1-liter TFSI verzorgt de aandrijving, een driecilinder die bij Audi in 2016 in de A3 debuteert, bij Volkswagen al een jaar eerder in de Golf. Goed voor een keurige 200 Nm koppel en gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die bij Audi als s-tronic door het leven gaat.
Geen hinderlijk driecilindergebrom in de Q2
Een fijne combinatie, zo merk je al snel, al gaat het in de normale modus wel heel erg snel naar een hogere versnelling en lijkt alles eraan gelegen om het motortoerental zo laag mogelijk te houden. Dat stoort niet eens, hinderlijk gebrom blijft uit. Kies je voor het sportieve schakelprogramma, dan is de Q2 ineens heel levendig en lekker vlot. In het verkeer van alledag ben je met deze aandrijflijn zonder meer adequaat gemotoriseerd. De besturing werkt precies en is progressief; de bekrachtiging neemt af naarmate de snelheid stijgt. Dat hij wat hoog op de poten staat, betekent ook dat we geen sportonderstel hebben en dat is goed nieuws. Dat zou de toch al stevig geveerde Q2 te hard maken, met de afstemming van de testauto valt goed te leven en van sterk overhellen is geen sprake.
Frans comfort in de tweede Peugeot 2008
Je komt allerminst van een koude kermis thuis, als je na de Q2 plaats neemt in de 2008. Verre van dat, Peugeot timmert al een tijd flink aan de weg als het op interieurs aankomt. De vormgeving is ronduit smaakvol, terwijl de gebruikte materialen en de afwerking hoogwaardig aandoen. Daarnaast is er nog die geheel eigen layout, met het instrumentarium iets boven het stuur, de i-cockpit. Een stuur dat daardoor klein is en aan de boven- en onderkant is afgeplat. Voor je gevoel moet het stuur dan ook vrij ver omlaag, maar ben je eenmaal geïnstalleerd, dan zit je alsnog goed. Op een stoel die wat zachter is dan die van de Audi, maar eveneens met voldoende ondersteuning.
Peugeot 2008: de i-cockpit met de kenmerkende positie van het stuur.
In het vooronder snort een 1,2-liter driecilinder die nogal in opspraak is geraakt door problemen met de distributiriem. Die moet je eerder laten vervangen dan oorspronkelijk gepland, waarmee je dus serieus rekening moet houden als je een occasion aanschaft met deze PureTech-motor. Een conventionele automaat brengt het vermogen over met acht verzetten. Die is bij het wegrijden vanuit stilstand een beetje nukkig, verder is het een fijn stuk techniek. Handmatig schakelen is mogelijk, mocht je dat willen. Dat je iets meer vermogen en koppel hebt, merk je uiteraard, toch is het verschil minder groot dan verwacht. Bij vollast klinkt er een vrolijke driecilinderroffel vanuit de machinekamer, op snelheid een lichte, niet hinderlijke brom. Bij 100 km/h schakelt de bak nog niet door naar 8, doe je dat zelf, dan merk je dat de motor wat te laag in toeren zit en uiteindelijk zelf terugschakelt. De rijbeleving is voelbaar meer op comfort geënt dan in de Q2, waarbij de grotere stukken rubber om de kleinere wielen eveneens een duit in het zakje doen. De besturing is direct, ten dele om het kleine formaat stuur te compenseren. De 2008 voelt groter aan dan hij is en dat kun je als een compliment opvatten.
Peugeot 2008
Peugeot heeft modernere multimedia
De twee elkaar maar weinig toe als het gaat om hun uitrusting. Alle reguliere zaken kunnen we afvinken, opties als stoelverwarming, adaptieve cruisecontrol en actieve rijhulpjes ontbreken. De 2008 heeft rijstrookassistentie, dat wel. Wat multimedia betreft, is de Peugeot in het voordeel. Met een usb-kabeltje verbind je je smartphone met het systeem en daarmee beschik je over up-to-date navigatie en bijvoorbeeld Spotify. In de Audi kan de geluidsweergave van de telefoon alleen via Bluetooth of als extern medium via usb. Het geluid komt in beide auto’s via standaard luidsprekers naar je oren, geen ‘premium soundsystem’ helaas.
Testredacteur Marc Klaver op de achterbank van de Peugeot 2008.
Testredacteur Marc Klaver op de achterbank van de Audi Q2.
De beenruimte voor de achterpassagiers is in dit segment doorgaans niet riant, maar voor mensen met een gemiddelde lichaamslengte zeker toereikend. De bagageruimte bedraagt in beide gevallen 405 liter, dat is iets meer dan in een hatchback uit het C-segment. Onder de laadvloer van de Q2 treffen we de afneembare trekhaakkogel, een aangename optie en goed voor 1.300 kg aanhangerlast. Ondanks de grotere motor, mag de 2008 iets minder trekken, maar een modale caravan kan altijd mee.
Bagageruimte van de Peugeot 2008.
Bagageruimte van de Audi Q2.
Hier lees je wat eigenaren van hun Audi Q2 vinden. Hier lees je de gebruikersreviews van de Peugeot 2008 . Op basis van al die 2008-reviews hebben we overigens ook dit artikel geschreven.
Hoe zit het dan met verbruik en prestaties, en hoe komen jullie tot de beoordeling? Ben je een ingelogde gebruiker van deze website, download dan de pdf van deze occasiondubbeltest uit het magazine. Dan heb je alles op een rij!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
AutoWeek oordeel 1- Peugeot 2008: 29 punten 2 – Audi Q2: 28 punten Net een puntje meer, veel is het niet, maar de Peugeot 2008 staat in alle opzichten zijn mannetje naast de Audi Q2 en is bovendien twee jaar jonger. Al doet zijn materiaalgebruik en uitstraling iets hoogwaardiger aan, met de Peugeot ben je allerminst pover bediend.
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 2008 SUV Allure 130 pk Automaat | Navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor en Achter | LED Koplampen | Lederen Stuurwiel | DAB Ontvanger | Climate Control | Cruise Control | 17" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2023
- 5.502 km

Peugeot 2008 1.2 PURETECH 131PK AUTOMAAT ALLURE PACK NAVIGATIE ANDROID-APPLECARPLAY 4X ALL SEASON BANDEN ECC AIRCO CRUISECONTROL BLUETOOTH PDC V+A FULL LED LMV 4X ELECTR.RAMEN/SPIEGELS
- 2022
- 80.561 km

Peugeot 2008 1.2 PureTech GT Pack Alcantara | Schuif/kantel dak | Achteruitrijcamera | Cruise Control | Keyless start | Donker getint glas | 17" lichtmetalen velgen
- 2021
- 21.228 km
Lees ook
Peugeot 2008 tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht
Hoog zitten maar geen bakbeest? Deze compacte 'premium'-SUV's koop je voor €17.500
Praktijkervaring Peugeot (e-)2008 SUV
Peugeot 2008 - Wel en Wee
Peugeot e-2008 vs. Peugeot 2008 - Vergelijkende Test
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.