Peugeot 2008 PureTech 130 – Test

Stadsnotabele

Peugeot 2008
AutoWeek 28 2020
AutoWeek 28 2020

Je leest het in AutoWeek 28 2020

Met zijn chique voorkomen zet Peugeot de 2008 nadrukkelijk neer als een lid van de stedelijke upper class. Dat moet ook, want zoals een iemand van stand betaamt, speelt geld niet echt een rol. We zoeken uit of de 2008 ook met 130 pk thuishoort in hoge sferen.

Tot op heden hebben we steeds het genoegen gehad om te rijden met de topversie van de Peugeot 2008, met 155 pk en in een dikke uitvoering. Reden genoeg om eens een trede lager op de 2008-ladder op onderzoek uit te gaan. Niet iedereen heeft immers behoefte aan het allerdikste model. De eerste aanblik van de PureTech 130 Allure, zoals de iets minder overdadige testauto heet, blijft nog altijd bovengemiddeld indrukwekkend voor een auto in dit segment. De designtaal van Peugeot valt goed in de smaak en staat de kleine cross-over absoluut goed. Opvallend en gedistingeerd glijdt de auto door de stad en dat is om diverse redenen zijn natuurlijke habitat. Niet alleen sluit zijn jetset-uiterlijk er prima bij aan, ook het onderstel van de Allure komt daar erg goed tot zijn recht. Ten opzichte van de GT-Line zijn de wielen een inchmaatje kleiner en is het rubber van het vierseizoenensoort. Dat zorgt ervoor dat de bandwang veel absorberend vermogen heeft. Tel daar de bovengemiddeld soepele vering en demping bij op, en het resultaat is een auto die drempels in 30 km/h-zones ook daadwerkelijk met dat tempo kan nemen. Ook klinkerwegen, dieper gelegen putten of slecht wegdek vormen geen enkel probleem voor de Fransman. Met kalme waardigheid wordt het allemaal overwonnen, zonder dat de inzittenden veel van het ongerief meekrijgen. De dempers moeten soms hard aan de bak om het allemaal in het gareel te houden, maar doen dat in principe keurig.

Anders wordt het als het tempo omhooggaat. In snelle fly-overs lijkt de 2008 wat wiebelig op zijn benen te staan en is de grip sneller op dan volgens de norm in dit segment. Aangezien we dit met de GT-achtigen eerder niet merkten, lijkt dat laatste vooral samen te hangen met de bandenkeuze. Sportief is nooit van toepassing geweest, maar in deze uitvoering draait het echt allemaal om comfort. Helemaal geen verkeerde keuze natuurlijk, alleen past het kleine stuurtje daar weer wat minder goed bij. Door de beperkte diameter zorgt een kleine uitslag al snel voor een behoorlijke koers- wijziging. Aangezien de bekrachtiging vrij sterk is en de vervolgreactie juist wat traag, moet je jezelf even aanleren om rustig met het stuurwiel om te gaan. Dan stuurt de 2008 even soepel als het onderstel veert.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Peugeot 2008 PureTech 130 – Test

Stadsnotabele

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Peugeot 2008 PureTech 130 – Test

Stadsnotabele

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

Signalement

Merk Peugeot
Model 2008 Allure 1.2 PureTech 130
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 32.050

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 44 l
Lengte / breedte / hoogte 4.300 mm / 1.770 mm / 1.530 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.167 kg
Laadvermogen 548 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 633 kg
Banden215/60R17Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 126 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

DirectLease
Peugeot 2008 Active 1.2 PureTech 100 (5D/6H)
€ 429
 
Leaseplan
Peugeot 2008 Active 1.2 PureTech 100 (5D/6H)
€ 444
 
Arval
Peugeot e-2008 Allure Pack EV 50kWh 136 (5D/CVT)
€ 561
 
Alphabet
Peugeot e-2008 Allure Pack EV 50kWh 136 (5D/CVT)
€ 639
 

Gerelateerde forumtopics