Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8

Op alle fronten gegroeid

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8
Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8
AutoWeek 5 2020
AutoWeek 5 2020

Je leest het in AutoWeek 5 2020

Wie aan de hand van een voorbeeld wil beargumenteren dat het segment van de B-segment SUV’s een stevige groeispurt doormaakt, heeft aan de nieuwe Peugeot 2008 een heel goede.

De Franse nieuwkomer, die net als andere verse PSA-producten op het nieuwe CMP-platform staat, is maar liefst 14 centimeter langer dan de eerste 2008 en schurkt met zijn lengte van 4,30 meter zelfs tegen het hogere C-segment aan. Dat wordt overigens ook erkend door de bedenkers van de 2008, die hem een plekje aan de bovenkant van deze klasse geven. Bij de eerste aanblik is in elk geval duidelijk dat de 2008-nieuwe-stijl heel wat zelfverzekerder is. Waar de eerste generatie zich door een aflopende neus, bolle koets en ietwat ongemakkelijke daklijn nog wat leek te schamen voor zijn SUV-genen, komt de nieuwe bijna brutaal over. De led-‘slagtanden’ in de voorbumper en de herkenbare indeling van de achterkant maken hem typisch Peugeot. Toch is de 2008 dankzij andere verhoudingen en de vele scherpe hoeken en vouwen duidelijk te onderscheiden van andere modellen van het merk. Ook aan de binnenkant zijn indrukwekkende stappen gemaakt.
De eerste 2008 beschikte eveneens al over de bekende i-Cockpit-indeling, maar het binnenste van de nieuwe staat in elk opzicht op een hoger plan. De bijzondere designtaal is overal consequent doorgevoerd, de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en het dashboard zit vol prachtige details. Het resultaat is smaakgevoelig, maar oogt zonder twijfel modern en erg hoogwaardig. Bovendien is het niet allemaal vorm voor functie, want we zien handige aflegvakjes en de meeste bedieningselementen zitten op een logische plek. Ergonomisch minder sterk is de zitpositie. De hoge positie van het instrumentarium betekent dat het kleine stuurwiel erg laag moet worden ingesteld om de boel nog te kunnen aflezen. Dat zal niet iedereen als nadeel ervaren, maar is voor een deel van de bestuurders toch een probleem dat in andere auto’s niet bestaat.

Topversie

Ter compensatie worden bestuurder en passagier wel lekker ingekapseld, voor een veilig en geborgen gevoel. Dat komt niet alleen door het hoge dashboard en de dito middentunnel, maar ook door het raamoppervlak, dat zeker voor een kleine SUV nogal beperkt is. Topversie GT kleedt de toch al fraaie basis verder aan met limoengroen stiksel, extra fraaie bekledings­stoffen en een riante uitrusting. Onderdeel daarvan is een 10-inch touchscreen dat een tikje naar de bestuurder is toegedraaid. Dat oogt fraai, maar het scherm is nog altijd niet één van Peugeots specialiteiten. Zo reageert het trager op aanrakingen dan we tegenwoordig gewend zijn en de indeling laat wat logica betreft te wensen over. Ook is het jammer dat de klimaatregeling zich achter het scherm schuilhoudt, al heeft Peugeot een aantal veelgebruikte functies gelukkig voorzien van een fysieke knop.
Ook op andere vlakken is er wel wat op de bediening aan te merken. Zo lijken de audioknoppen lukraak op het stuurwiel geplaatst, is de ruitenwisserhendel lastig te doorgronden en reageert het digitale instrumentarium wat traag op input van de bestuurder. Dat laatste vergeven we hem echter graag, want het nieuwe 3D-instrumentarium is buitengewoon fraai. Peugeot volstaat niet met een scherm, maar projecteert een deel van de informatie op de transparante afdekking daarvan, wat het geheel een bijzonder futuristische uitstraling geeft.

Veel vermogen

Hoewel de ronkende marketingkreten over sportiviteit en actieve leefstijlen wellicht anders doen vermoeden, krijgt een compacte SUV zelden veel vermogen mee. Tot voor kort hield het op bij zo’n 130 pk, maar als GT tilt de nieuwe 2008 die grens zomaar even naar 155 pk. Dat relatief indrukwekkende vermogen is nog wel gewoon afkomstig uit de 1.2 PureTech-driecilinder die ook minder bedeelde uitvoeringen van kracht voorziet. Onderweg kun je dat merken aan de typerende driecilinderroffel, al blijft het motorgeluid netjes op de achtergrond. De 2008 GT is met deze motor lekker vlot, hoewel niet razendsnel. Toch is het extra vermogen welkom, vooral omdat de auto hiermee een stuk minder moeite hoeft te doen voor een snelle invoegactie of een vlotte tussensprint. Maak echter niet de fout om aan het GT-label een GTi-achtige betekenis te hangen, want ook deze 2008 is vooral comfortabel. Oneffenheden worden netjes weggewerkt door het fijn afgestemde onderstel, dat er evengoed in slaagt om het overhellen binnen de perken te houden.

De GT krijgt standaard een traditionele achttraps automaat mee. Die schakelt onder de meeste omstandigheden netjes, maar is vooral bij lagere snelheden soms wat schokkerig. De besturing is direct, maar ook erg licht en wat gevoelloos.
De nieuwe Peugeot 2008 is in veel opzichten heel volwassen, maar dat genoegen is helaas niet gratis. Als GT kost de 2008 minimaal € 36.960 en wie hem aankleedt zoals op de foto’s is bijna 40 mille kwijt. Daarmee ontstijgt de nieuwkomer zijn segment niet alleen wat buitenmaten, kracht en afwerking betreft, maar ook als het om de prijs gaat.

Oordeel

4 sterren

De nieuwe Fransman voelt in elk opzicht in vergelijking met zijn voorganger aan als 'meer auto'. Hij is ruim, fraai afgewerkt en voelt over de gehele linie hoogwaardig. Qua aandrijflijn en multimedia zijn er alleen nog wel punten te verdienen.

Signalement

Merk Peugeot
Model 2008 GT 1.2 PureTech 155
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 39.750

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 155 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 44 l
Lengte / breedte / hoogte 4.300 mm / 1.770 mm / 1.530 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 568 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 640 kg
Banden215/55R18Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,3s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km (fabrieksopgave: 5,0 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 141 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum