Praktijkervaring Volkswagen Passat B5: de Passat voor iedereen
'Zo stil en comfortabel dat ik het eigenlijk saai vind worden'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
De Volkswagen Passat speelt vandaag de dag een rol in de marge. Ooit was dat wel anders, zeker de vijfde generatie leek wel te worden uitgedeeld. In topjaar 1998 werden er maar liefst 16.578 exemplaren van deze D-segmenter verkocht. Daarmee werd deze Passat B5 een echte Volks-Passat. Onder het motto ‘beter laat dan nooit’ ontdekken we wat deze auto zo populair maakte.
Het is niet alleen de D van D-segment die destijds een ongekende populariteit kende, ook de D van diesel mocht er nog volop zijn. Want al kwam de Passat er met verschillende vijf- en zescilinders en zelfs een W8 achtcilinder, de warmste herinneringen koestert men waarschijnlijk aan de 1.9 TDI-diesel met pompverstuivers.
Een echt ruime gezinsauto
Anno 1996 werd er nog maar weinig geneuzeld over premium of niet-premium. De Volkswagen Passat bood gewoon wat men wilde: ruimte. “Er is geen enkele concurrent die de beenruimte voor de achterpassagiers evenaart”, aldus de eigenaar van een Passat Variant 1.9 TDI. “Ook de laadbak kan alle bagage voor een gezin met drie kinderen bevatten.” Ook een andere Passat Variant-rijder heeft deze ervaring. “De Passat staat erom bekend dat ze veel beenruimte hebben achterin. De laadruimte blijkt ook enorm te zijn. Vol met isolatiemateriaal en houten platen als de bank is neergeklapt.” Om verwarring te voorkomen: deze materialen zijn door de eigenaar zelf ingeladen.
Ook de volgende Passat Variant-eigenaar heeft al van alles vervoerd. “Zodra de achterbank werd omgeklapt heb je een compleet vlakke laadvloer. Fietsen, kruiwagens, bedden, matrassen, Europallets, vrijwel alles paste in deze gezinsauto.” Goed, nog eentje dan: “Heerlijke gezinsauto. Voldoende plaats voor 4 volwassenen of 2 volwassenen en 3 kinderen. Grote laadruimte, makkelijk toegankelijk.” De eigenaar van een Passat Variant 2.3 V5 laat een kritischer geluid horen. “De binnenruimte is zonder meer goed,” schrijft hij, “de opbergruimte had wat ruimer en uitgedachter gekund, er vliegt wel eens wat rond bij hard optrekken. De kofferruimte is dik in orde en goed bruikbaar, hoewel in deze klasse grotere bakken te vinden zijn.”
Maar niet alleen de Passat Variant blijkt ruim, de sedan doet er nauwelijks voor onder. “Veel ruimte voor zowel de personen voorin als achterin”, schrijft de eigenaar van – opnieuw – en Passat 1.9 TDI, maar nu in sedanuitvoering. “De hoofd- been- en kofferruimte heb ik in geen enkele andere sedan nog kunnen vinden”, schrijft de eigenaar van een andere Passat diesel.
Op pad met de Passat
Aan ruimte dus geen gebrek in deze Volkswagen, maar hoe zat het met rijden? “De wegligging is prima maar niet meer dan dat”, meent de eigenaar van een Passat sedan met 1,8-liter turbomotor. “De auto stuurt een beetje wollig en glijdt over de voorwielen weg wanneer het te snel gaat. Wat dat betreft kan de auto zich niet meten met mijn (2011) Golf, maar dat is ook logisch denk ik.” Een andere 1.8 5V Turbo-rijder deelt deze ervaring. “Er is geen rammeltje of hikje te bekennen. Zo stil en comfortabel zelfs, dat ik het eigenlijk saai vind worden. De auto is een heerlijke cruiser maar betrekt me te weinig bij het rijden. Alleen boven de 4000 toeren laat de motor goed van zich horen. Het sturen gaat redelijk direct maar zonder gevoel.”
De eigenaar van een Passat Variant 2.3 V5 4Motion is gematigd enthousiast. “Wat een beul van een auto, die 4Motion maakt hem af! De V5 170 pk maakt hem vlug, maar hij is niet snel zoals de Golf met dezelfde motor. Door de 4Motion wel veel sneller in de bochten. De grens die die heeft haal je toch niet, want voor die tijd ben je door het overhellen al uit je stoel gevallen”, schrijft hij met een knipoog. “Voor de rest wel een klap comfortabeler dan de Golf.”
Een andere bestuurder heeft deze vierwielaandrijving gekoppeld aan een 2,5-liter dieselmotor. “De 4Motion aandrijving geeft een zeker en veilig gevoel maar is, ondanks de 4-wielaandrijving beslist geen sportauto”, vindt hij. “Van huis uit is de Passat-serie al redelijk comfortabel afgesteld qua vering en demping, de 4Motion is daarnaast ook nog eens voorzien van 3 cm meer grondspeling. Op de onverharde wegen in Zweden een voordeel, maar op verhard kan ik de Alfa van mijn zoon echt niet bijhouden als het bochtig wordt.”
Opnieuw een 1.9 TDI-rijder noemt een nadeel van zijn auto. “Op zich is de wegligging goed. Drempels echter niet te snel nemen. Anders is contact tussen motorbodemplaat en wegdek onvermijdelijk. Zou wat steviger mogen dus.” Dat geldt niet voor de Passat W8, geeft de eigenaar van zo’n bijzonder exemplaar aan. “Onderstel te straf. Ondanks straf afgesteld onderstel door gewicht geen bochtenridder. Sublieme rechtuit (snelweg) weggedrag.”
Natuurlijk kunnen we dit onderwerp niet afsluiten zonder opmerkingen over de 1,9-liter TDI-motor. “De pompverstuiver TDI reageert vlot op de respons van het gaspedaal en koppel genoeg”, schrijft de eigenaar van een 130 pk sterke TDI die hem tot bijna 400.000 kilometer reed. “Gemiddeld reed ik per jaar 24.000 km met een verbruik van 1 op 18 tot 1 op 20.” Ook de eigenaar van een 110 pk-motor is enthousiast. “Super, wat een power. Dit is de eerste auto waarmee ik bergopwaarts op de Autobahn nog kan accelereren (nou ja, iets sneller kan gaan rijden) als je 130 rijdt, i.p.v. steeds verder terug te vallen.”
De Passat W8-rijder lijkt minder onder de indruk: “Vermogen prima, soepel blok, koppel wordt over het gehele toerenbereik uitgesmeerd. Toch het voelt allemaal niet heel snel. Al is dat natuurlijk relatief, maar het voelt allemaal niet zo spectaculair.”
Onderhoud, storingen en irritaties
De 1.9 TDI in deze Passat heeft de naam vrij gemakkelijk hoge kilometerstanden te bereiken. Uit diverse gebruikersreviews blijkt dat hij inderdaad bestand is tegen veelvuldig gebruik. De eigenaar van een 115 pk sterke 1.9 TDI schrijft bij een kilometerstand van 392.000: “Al met al zo'n dikke 200.000 km met de 1.9 TDI gereden, en het motorblok is ongekend sterk. Nauwelijks olieverbruik (een halve liter op 25.000 km). Rondom toch wel de nodige onkosten gehad in de loop der jaren, maar daar stond een lage afschrijving tegenover.”
Minder onkosten en nipt meer kilometers zijn het deel van een tweede 1.9 TDI-rijder. “Met het reguliere onderhoud heb ik de VW Passat na een respectabele 396.000 km ingeruild op mijn huidige auto. Motorisch eigenlijk nooit wat mee gehad, enige probleem was een falende EGR, die ik via de garagehouder heb laten vervangen. Een dynamo en een koelfanmotortje.” Toch merkt deze rijder de leeftijd van zijn auto: “Na ruim 3 ton begon de kwaliteit van het interieur wel wat minder te worden, zoals loszittende deurpanelen en af en toe wat gekraak van de deurhendels en stoelzittingen, maar dat mag je ook wel verwachten als de auto al bijna 10 jaar oud is.”
De hoogste kilometerstand in onze Review-sectie is bereikt door een Passat Variant-rijder van wie we denken dat de auto eveneens een 1.9 TDI betreft, ondanks dat hij aangeeft een 2.0 Comfortline te rijden. “Ik heb eigenlijk weinig te melden” schrijft hij bij een stand van 432.000 km. “De auto functioneert nog goed. Een enkele hapering van de turbo gehad, maar dat was de volgende dag over. Oorzaak onbekend, verder niet naar gekeken.”
Een paar andere rijders melden kleine problemen met hun TDI’s, namelijk storing in de kabelboom van de injectoren en poreuze leidingen tussen deze injectoren. “Auto 10 jaar, dus dan kan lijkt me”, relativeert de eigenaar. Een Passat 2.3 V5-rijder is minder tevreden. “Veel elektronicaproblemen vanaf de aankoop tot op heden: boardcomputer, tankdopvergrendeling, richtingaanwijzers, ruitenwissers. Aanzienlijke onderhoudskosten bij 100.000 kilometer.”
Ook de eigenaar van een vroege Passat 1.8 5v Turbo koestert weinig warme herinneringen. “Conclusie: De Passat was er een van de eerste lichting 3B's (te herkennen aan groen verlichte wijzerplaten) ik heb de indruk dat deze lichting nogal wat last van storingen had. De reparaties en ergernissen hebben bij mij geen goede indruk achtergelaten, elke paar maanden was er wel weer iets.” De W8-rijder kwam voor een flinke uitdaging te staan, die hij zelf het beste beschrijft. Desondanks is de conclusie duidelijk: ook al verdwijnt deze generatie Passat nu echt uit het straatbeeld, de weg ernaartoe lijkt er een met weinig hobbels.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Lezersreacties (33) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.