Praktijkervaring Suzuki Vitara: hoe presteert-ie in zijn nieuwe rol?

'Afgelopen jaren precies gedaan waarvoor hij gemaakt is'

Suzuki Vitara Hybrid

Of de naam Vitara iconisch is valt te betwisten, maar in ieder geval spreekt hij voldoende liefhebbers van terreinrijden - en paarden - aan. Dat geldt tenminste voor de periode tot 2015, want in dat jaar verscheen de Vitara nieuwe stijl. Ondanks zijn SUV-koets moet deze vooral excelleren op verharde wegen. Of-ie dat ook echt doet? We slaan er de gebruikersreviews eens op na. 

Het motorenaanbod van de ‘nieuwe’ Vitara past alvast bij zijn veranderde rol. Geen tweeliters, 2.4’s of zelfs V6’en meer, maar in de basis krijg je een bescheiden 1.6 met 120 pk. In 2018 werd deze vervangen door een driecilinder BoosterJet-turbo met 112 pk, daarboven staat de viercilinder 1.4 BoosterJet met 140 pk. Bij nieuwe auto’s wordt deze standaard gekoppeld aan een mild hybride-systeem, en sinds 2022 is er ook een 1.5 Full Hybrid. Een variant die we in dit artikel buiten beschouwing laten. 

Ruimteaanbod en zitcomfort 

De Suzuki Vitara werd dus meer gezinsauto, minder terreinauto. Toch lijkt de interesse voor praktische bruikbaarheid beperkt, want onze gebruikers besteden daar maar mondjesmaat aandacht aan. Toch een impressie: “Wij hebben drie kinderen (2 pubers en 1 van 5 jaar), dus is wel wat aan de krappe kant”, merkt de eigenaar van een Vitara 1.6 Experience uit 2018 op. “Daarbij is de bagageruimte ook niet heel erg groot... we hebben nu ook een hond gekocht dus wordt er niet beter op.” Een andere eigenaar kan zich daar niet in vinden. “De auto fungeert prima als taxi voor 5 volwassen mannen. Kreeg complimenten hoe ruim het was op de achterbank, voor zover het mogelijk is met 3 man op de achterbank. Paar weken later ging ik met vrienden naar de Ardennen en ook daar kreeg ik de complimenten over de ruimte in de auto. Nu ook weer op stap met vrouw, kind en hond. Alles past erin, inclusief een week boodschappen.” 

Ook een derde rijder laat zich uit over de interieurruimte. “De kofferbak is niet reusachtig, maar voor ons tweeën ruim voldoende, zeker met de onderste laag extra ruimte”, schrijft hij. Dan is er nog een kritische opmerking over de aflegruimte: “Weinig opbergruimte voor kleine dingen. We hebben dan wel de middenarmsteun erin zitten, maar dat is ook maar een beperkt vak en helaas niet gekoeld.” 

Over de stoelen lopen de reacties uiteen, al zijn deze overwegend positief. “Ik kan er met mijn bijna 2 meter goed in zitten, maar de stoelen zijn wel vlak, en bieden niet veel steun”, schrijft een lange chauffeur. “Over de stoelen ben ik tevreden”, schrijft een rijder van 1,70 meter. “Ze zitten op de lange rit goed en zijn voor mij prima in hoogte instelbaar.” Dat vindt ook de volgende dieselrijder: “Comfort op lange ritten (900 km/dag) was oké voor mij met 1,80 meter. De reviews spraken van te korte stoelzittingen, maar ik heb dit niet als probleem ervaren.”  Niet alleen de bestuurders-, maar ook de bijrijdersstoel is uitgebreid getest. De volgende rijder zet zijn Vitara namelijk in als lesauto. “Stoelen zitten prima, ook na een lange dag lesgeven”, luidt de conclusie. 

Onderweg met de Vitara 

“In een aantal recensies is aangegeven dat de Vitara licht stuurt.”, merkt de eigenaar van een 1.4 BoosterJet uit 2021 op. “Ik kan dat wel beamen. Het is echter niet zo dat het storend is of een onveilig gevoel geeft. Hij stuurt wel direct en dat is even wennen.” Ook de rijder van een model uit 2016 is overwegend positief. “De wagen rijdt goed. De vering is aan de stevige kant. De auto rijdt prima door bochten en over rotondes. De handelbaarheid is uitstekend.” Deze rijder las eveneens reviews waarin de rechtuitstabiliteit ter discussie werd gesteld, en besloot hier zelf eens extra op te letten. Zijn ervaring: “Bij lagere snelheden vind ik de besturing wel een beetje licht en vaag, maar dat is niet zo erg. Je rijdt dan toch vaak op wat bochtiger wegen en bent meer bezig met het stuur. Mijn indruk is dat op hogere snelheden, 100 à 130, als er meer trekkracht aan de voorwielen moet worden doorgegeven, de wagen toch beter rechtuit rijdt.” 

Desondanks ervaren andere rijders dat hun Vitara juist op snelwegtempo moeilijk rechtuit blijft rijden. “Het valt mij weleens op dat je soms heel veel kleine stuurcorrecties moet doen op de snelweg, maar dat lijkt op spoorvorming. Of ik beeld het mij in?” twijfelt een 1.6-rijder. Maar op inbeelding lijkt het niet, want ook de rijinstructeur ervaart dit: “Minpunt is de noodzaak tot corrigeren bij rechtuitrijden op de snelweg. Leerlingen rijden relatief weinig lang rechtuit, maar aangezien ik deze auto ook tijdens vakantie gebruik rij ik zelf lange stukken rechtdoor. Is niet altijd prettig.” Een andere vaker gelezen opmerking betreft het geluidscomfort, dat vooral op snelwegtempo opvallend lijkt toe te nemen.  

Nukkig hulpsysteem 

Doorgaans laten we ervaringen met hulpsystemen in deze rubriek achterwege. Meestal beschrijft men vooral de algemene werking daarvan, geen modelspecifieke. Als ervaringen wél opvallend specifiek worden verdienen ze hier een plek, en dat geldt voor het Radar Brake Support-systeem van deze Vitara waarover meerdere mensen klagen. “Tot nu toe 3x een vanzelf uitgeschakeld Radar Brake Support-systeem gehad”, schrijft een rijder na 5.000 kilometer. “1x was tijdens een zware sneeuwbui. Ik kan me voorstellen dat de radar door de vele sneeuwvlokken even niet meer wist wat hij moest doen, maar de 2 andere keren was tijdens lange ritten bij prima weer. Enige remedie dan is een parkeerplaats/tankstation opzoeken, motor uitzetten, opnieuw starten en alles werkt weer.” Ook de volgende rijder beschrijft dit probleem: “Ik krijg regelmatig storingen van de Radar Brake Assist in mijn scherm. Op dat moment worden er meerdere functies uitgeschakeld en valt de cruisecontrol ook weg.”  

Onderhoud, storingen en irritaties 

Op het gebied van bijzonder onderhoud en reparaties blijkt de Suzuki zijn naam eer aan te doen. Niet elke Vitara blijkt helemaal probleemloos, maar ernstig klinken de issues allerminst. Neem de volgende: “Rammeltjes in het dak, deze bleken afkomstig van de hemelbekleding welke met een soort klittenband vastzit rond de schuifdakcassette. Na het aanbrengen van een paar foamblokjes was dit opgelost”, aldus de rijder van een Vitara 1.4 BoosterJet uit 2022. Ook de rijder van een auto uit 2016 kampt met dergelijk klein leed. “Van de achterklep laat een rubber los. Ik heb deze schoongemaakt en weer vastgedrukt en blijft vooralsnog zitten. Ben wel verbaasd dat zoiets gebeurt na krap 3 jaar. Erger is het rubber van de deur aan de bestuurderskant. Deze sluit niet meer goed aan waardoor er een kleine kier ontstaat. Dit merk je vooral bij snelheden boven de 70 km/u.” Een meer algemene klacht betreft het infotainment- en multimediasysteem. Meerdere rijders merken op dat de geluidskwaliteit te wensen overlaat, maar ook dat het kaartmateriaal al bij aflevering verouderd is. Ook vinden een aantal gebruikers het door Suzuki gebruikte plaatwerk te dun en kwetsbaar, waardoor ze snel kleine deukjes ontdekken. 

We sluiten af met de review van een tevreden eigenaar die de betrouwbaarheid van zijn auto na 41.000 kilometer samenvat. “Het vervelende is, dat als je een review bijhoudt, dat je dan ook af en toe iets moet melden. En daar zit nu net het probleem. Ik heb niets te melden. Deze auto heeft de afgelopen jaren precies gedaan, waarvoor hij gemaakt is: mij en mijn gezin probleemloos overal naar toe vervoeren.” 

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum