Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)

autoreview

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)

Signalement

UitvoeringVitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst12.500 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vriend van de familie

  • 4.000 km

Sinds enkele maanden zijn wij in het bezit van een Suzuki VITARA. Na 4000 km kan ik de eerste balans opmaken over onze nieuwe auto.

We hebben lang gezocht naar nieuwe auto die zou voldoen aan onze wensen, en een minimaal aanhangwagen gewicht van 1500 kg moest hebben. En met de VITARA hebben we die ook gevonden. We wilden een betrouwbare compacte auto met een hoge zit, goed zicht rondom, maar ook voldoende ruimte op de achterbank voor onze tiener. Daarnaast was een ruime kofferbak ook wenselijk.

Dit alles vonden we bij Suzuki in de vorm van de handgeschakelde VITARA 1.4 Boosterjet Hybrid STYLE met een fabrieksgarantie van 6 jaar. In combinatie met compactere buiten maten dan een VW GOLF. Door zijn lekkere eigenwijze vierkante vormgeving heeft de VITARA ook een perfect zicht rondom, heerlijk in de stad met drukke rotondes etc. Ook prettig is het bedieningsgemak d.m.v. normale knopjes en schakelaars voor de kachel en andere functies. En niet zoals bij veel nieuwe auto's verstopt in een touchscreen met allerlei menu's welke enorm afleiden.

Na 4000 km gereden te hebben met de VITARA zijn we bijzonder blij met de auto. Vooral het Mild Hybride systeem in combinatie met start - stop laat me nog steeds met verbazing naar de verbruikscijfers kijken. Met een beetje moeite rijd je er kleine ritjes in de stad met een gemiddelde van 1 op 18 mee. Doordat bij het afremmen op de motor de energie omgezet word in elektriciteit, gaat er veel minder brandstof verloren. En deze energie word bij het optrekken weer gebruikt. In combinatie met de perfecte stop - start via de dynamo/startmotor welke onmerkbaar haar werk doet zorgt dit voor een laag verbruik. Uiteraard moet je de rijstijl daar op aanpassen om optimaal gebruik te maken van de voordelen.

Ander groot pluspunt zijn de diverse veiligheidssystemen van de VITARA welke onopvallend hun werk doen.
- De adaptieve cruise control is een feest om mee te rijden. Het systeem regelt soepel de afstand tot je voorligger, maar ook als er iemand op de snelweg voor je invoegt reageert het systeem subtiel en bijna onmerkbaar. Iets wat ik in het verleden bij andere merken wel anders ervaarde.
- Verkeersbord herkenning werkt goed.
- Dodehoek herkenning werkt subtiel en betrouwbaar.

Wat betreft de multimedia aan boord, er zit bij ons een wat afwijkend systeem onder de naam "In Touch 4" gemonteerd. (Ben benieuwd of er hier mensen zijn die meer ervaring met dit systeem hebben?) Dus niet het jaar en dag bekende Bosch SLDA systeem. Het systeem doet wat het moet doen, en daarmee is het wel gezegd. Ondertussen wel gewend aan het systeem, maar de eerste weken toch wel zitten kijken naar een upgrade met een Alpine of Kenwood systeem. Goed er zit DAB in, met mooi geluid, en het ondersteund Apple Carplay draadloos! (Dat is dan wel weer top!) FM ontvangst is ook oké. Helaas zit het systeem wat laag in het dashboard waardoor je altijd naar beneden moet kijken. En is het touchscreen nog al gevoelloos en plastic-achtig. Daarom heb ik op het scherm een screenprotector voor een Nintendo Switch geplakt, deze geeft een veel betere touch ervaring. Maar meeste bediening gaat via het stuur, en dat is weer top! Navigeren doen we standaard met Waze via Apple Carplay, en dat is echt een aanrader.

Ondertussen 1600 km op pad geweest met een caravan van precies 1500 kg. Dit doet de VITARA zoals verwacht. Uiteraard is de VITARA zelf redelijk licht met 1140 kg, waardoor de verhouding auto caravan minder optimaal is. Maar met normale snelheden is de combinatie lekker stabiel.

Is er dan niets aan te merken op de VITARA? Natuurlijk wel, er zijn altijd kleine dingetjes die anders zijn, of anders zouden kunnen.
- Grote dodehoek voor de auto door de vlakke motorkap, zeker bij het wegrijden of manouveren kan je zomaar wat over het hoofd zien. moet je in het begin wel opletten.
- Storend vind ik de richtingaanwijzer hendel die vaak niet uit zichzelf terugkomt in wat flauwere bochten. Is wel typisch Japans, ken het ook van bijvoorbeeld een AYGO.
- Het mooie panorama dak wat alleen leverbaar is op de duurste uitvoering, wat je dan ook verplicht om die uitvoering te nemen in ons geval, omdat we graag dat dak wilde hebben.
- Wel elektrisch inklappende spiegels maar niet via de centrale vergrendeling. (wel op te lossen via een extra los te monteren setje.
- Electrische ramen zonder zonder open en sluit automaat functie? met uitzondering van het bestuurdersportier.
- Zodra het contact uit is kan je ook de ramen spiegels of dak niet meer bedienen. Bij andere merken zit daar vaak een vertraging in. Geen probleem maar gewoon jammer.
- Voor wie veel met een caravan rijdt is ALLGRIP 4WD zeker een overweging. Geeft duidelijk meer grip bij optrekken etc. Nu bij accelereren nog wel eens doorslaande voorwielen bij snel optrekken tijdens invoegen op de snelweg. (Hebben wij vanwege het gewicht en meer prijs niet gedaan.)
- Een must bij caravan rijden zijn zeker een setje hulpveren. Daarmee rijd de auto ook zonder caravan beter!

Waarom noem ik de VITARA een vriend van de familie? Omdat het tegenwoordig nog wel eens vechten om de sleutel is, als we samen weggaan. Want mijn echtgenote rijdt ook maar wat graag met deze auto! (Dat was met onze vorige auto wel anders.) En altijd de vraag wie er muziek mag streamen via Apple Carplay.

1 jaar verder

  • 12.500 km

Ondertussen is de VITARA 1.4 met handgeschakelde transmissie al weer ruim 1 jaar in ons bezit, dus tijd voor een kleine update.

Onze ervaringen de de kleine SUV zijn zeer positief, in de dagelijkse praktijk zijn ons weinig noemenswaardige dingen opgevallen. Als ik dan al een paar puntjes op zou moeten noemen zijn dat de wat ongemakkelijke bediening van de boordcomputer voor het verbruik etc. d.m.v. een stokje in het instrumentenpaneel, dit zou toch echt d.m.v. een toets op het stuur of iets dergelijks moeten kunnen werken. (onderstreept wel het no nonsens van de VITARA :-) ) En het niet automatisch terug komen van de richtingaanwijzers na een flauwe / ruime bocht.

Op technisch vlak eigenlijk maar drie dingen gehad:
- Rammeltjes in het dak, deze bleken afkomstig van de hemelbekleding welke met een soort klittenband vast zit rond de schuifdakcassette. Na het aanbrengen van een paar foam blokjes was dit opgelost.
- Rammelen/kraken van de deurstijlen op hobbels. Hiervoor de deurrubbers met een rubberstick ingesmeerd en daarmee ook de vervelende geluiden verholpen.
- Als laatste een puntje met de camera voor o.a de brake assist, deze winter een aantal keren een melding op het dashboard gehad dat deze uitgeschakeld werd. De melding kwam steeds na een 30 km rijden. Bij nadere inspectie bleek de oorzaak condensvorming op ruit voor de camera. We rijden dan met de verwarming aan, maar zonder Airco. Komt dit iemand bekent voor? De dealer kon mij alleen adviseren om in de winter dan ook de airco te gebruiken, dat gaan t.z.t. uitproberen.

Deze winter gereden op een setje Continental winterbanden in 17 inch, en daarmee geen verschil gemerkt in rij of geluidscomfort in vergelijking met de zomerbanden.

Het goede zicht rondom, rijcomfort, uitgebreide uitrusting en het zeer nette brandstof verbruik maken de VITARA voor ons nog steeds een aangename metgezel en vriend van de familie.

Uiteraard de VITARA na 12 maanden zonder bijzonderheden bij de dealer gehad voor de eerste onderhoudsbeurt.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens