Praktijkervaring Skoda Kamiq: ‘achterblijver’ door ogen van gebruikers

'De Kamiq biedt voor de inzittenden achterin evenveel ruimte als een Octavia of Karoq'

Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business Edition

Met de Skoda Kamiq proberen de Tsjechen een graantje mee te pikken in het ontplofte segment van de compacte SUV. Koplopers zijn onder meer de Renault Captur en de Peugeot 2008, waarbij het succes van de Kamiq behoorlijk achterblijft. In Nederland werden tot nu toe pas zo’n 7.000 exemplaren uit de showrooms gereden. Kunnen eigenaren aangeven waarom Skoda’s kleine SUV weinig voet aan de grond heeft gekregen? 

Het bescheiden succes van Skoda verrast enigszins, want het merk staat juist bekend om zijn gunstig geprijsde, praktische modellen. Zou het zo zijn dat kopers in dit segment vooral kiezen op basis van uitstraling en imago? Aan het motorenaanbod lijkt het niet te liggen. Skoda leverde hem met de bekende 1,0-liter driecilinder in verschillende vermogensvarianten. Voor wie haast heeft, was er de 150 pk sterke 1.5 TSI. We schrijven bewust in de verleden tijd, want na de zojuist geïntroduceerde facelift is de Kamiq er alleen nog met de 115 pk sterke 1.0 TSI, desgewenst met zeventraps DSG-automaat. 

Hoeveel Skoda is de Kamiq? 

Zoals gezegd, Skoda staat bekend om zijn ruimte en praktische mogelijkheden. Als we eigenaren mogen geloven, voldoet ook de Kamiq aan dat beeld. Zoals de volgende particuliere koper, die een opvolger zocht voor zijn Volkswagen Touran. “De T-Cross is dan een logische keuze, net als de Seat Arona”, verklaart hij. “Helaas blijken deze nogal krap achterin. Toen ontdekte ik de Kamiq van Skoda. Ik kwam erachter dat die een stuk ruimer is dan zijn neefjes, doordat de wielen verder uit elkaar staan. Ook heeft de koets meer glas. Dit maakt hem, samen met het opgeruimde dashboard, tot een veel ruimtelijker overkomende en ook grotere auto.” 

Ook een andere rijder valt de hoeveelheid ruimte op, net als de verdeling daarvan. “De Kamiq biedt voor de inzittenden achterin evenveel ruimte als een Octavia of Karoq”, schrijft hij. Maar, het kan bijna niet anders, die ruimte heeft een prijs. “Het vervelende is dat je hiervoor veel bagageruimte inlevert. Met de bank op zijn plek kom je tot 400 liter. Voor de algemene omstandigheden is dit voldoende ruimte. Wil je met z'n allen op vakantie en moeten de koffers mee, dan wordt dit krap in de Kamiq.” 

De rijder van een Kamiq 1.0 TSI 110pk reed eerder in een Seat Arona en kwam per toeval in de Kamiq terecht. “Na vier jaar in mijn oranje metallic Arona Xcellence Launch Edition met DSG te hebben gereden, ontdekte ik per toeval de riantere ruimte op met name de achterbank in deze zwarte demo-Skoda bij mijn dealer”, schrijft hij. En er is meer. “De Skoda heeft net iets meer handigheden dan onze Arona. De onmiskenbare paraplu in het portier, zowaar vier handgrepen boven de portieren en meer opbergmogelijkheden. Het optionele glazen dak maakt deze wagen nog ruimtelijker.”  

Jawel, ook de Skoda Kamiq heeft een paraplu.

En qua stoelen? 

Ruimte is één, het is nog fijner als je er ook een beetje lekker in zit. “Ik merkte dat er nogal wat interieurvarianten waren”, schrijft de rijder van een Kamiq Greentech Ambition uit 2020. “Met name in de voorstoelen. Ik wilde niet te kaal, maar ook niet de pompeuze sportstoelen met vaste hoofdsteun. Al snel vond ik er een die helemaal voldeed.” Dat geldt ook voor de rijder van een Kamiq in Style-uitvoering. “De stoelen zijn erg goed en met de verstelbare lendesteun (standaard op de Style uitvoering) kun je altijd een prettige zithouding vinden, ook op lange ritten.” Deze stoelen beschikken, in tegenstelling tot de sportstoelen, ook over verstelbare hoofdsteunen. Ook de sportstoelen vallen in de smaak. “Wat een fantastische stoelen zitten er in de Kamiq Sport Business!”, vindt de rijder van een rode Kamiq 1.0 TSI uit 2019

Zo rijdt de Kamiq 

Lang niet alle eigenaren van een Skoda Kamiq schrijven over het onderstel van hun auto. Wie dat wel doet, meldt het volgende: “Qua verfijning kan de Kamiq zich niet echt meten met een Golf. Je merkt toch dat je in een opgeblazen Polo rijdt, vooral als het wegdek wat minder is. Zo trilt de vloer meer bij oneffenheden in het wegdek.” Het positieve: “De auto stuurt licht en gemakkelijk en voelt bij een gematigde rijstijl heel safe aan.”  

“Ondanks de vele overeenkomsten, zoals de motor, de DSG (iets minder alert dan de Arona), de ergonomie et cetera, rijdt deze Kamiq een stuk relaxter. Stiller, vaster in de bochten en dus comfortabeler”, laat de eerder genoemde voormalige Arona-rijder weten. De eigenaar van een Kamiq 1.5 TSI Business Edition koos voor een sportiever onderstel. “Met het optionele sportonderstel van de Kamiq wordt de auto een stuk leuker om mee te rijden”, schrijft hij. “De auto gaat wat gemakkelijker de hoek om en stuurt net iets zwaarder.” 

Bestuurders over de aandrijflijn 

Over het samenspel tussen motor en automaat schrijft deze rijder het volgende: “De 1.5 TSI van Skoda komt gemakkelijk vooruit. Je kunt met deze motorisering van de Kamiq vlot weg zijn als je de DSG in stand S zet. Wel heeft de DSG moeite met wegrijden. Zodra het gaspedaal wordt ingetrapt, wacht de bak even met rijden en in één keer levert hij al zijn koppel. Dit kan ervoor zorgen dat je soms net met piepende banden optrekt.”  

Een 1.0 TSI-rijder is overwegend tevreden met zijn transmissie. “De DSG is heel prettig”, schrijft hij, al is er ook iets op aan te merken. “Nadeeltje van de DSG is dat het mij niet goed lukt om te stoppen zonder dat de auto een beetje duikt. Als je de rem helemaal loslaat, gaat de auto weer rijden en als je de rem ingetrapt houdt, blokkeren de wielen door de automatisch inschakelende hill hold-functie.” 

Een andere eigenaar van een Kamiq 1.0 TSI met DSG merkt op dat de transmissie gek is op lage toerentallen. “Wat ik wel merk, is dat de auto heel snel wil opschakelen naar de hoogste versnelling, waardoor je af en toe het gevoel hebt dat je in een te hoge versnelling rijdt. Dit is aan te passen door de automatische versnelling in de Sport-stand te zetten of handmatig te gaan schakelen.” Een ander vindt dat weer helemaal niet erg. “De DSG-automaat werkt erg plezierig en is ontspannen rijden. Dat de bak vlot opschakelt, vind ik helemaal geen probleem. Lekker rustig en relaxed rijden en dus zuiniger. Als ik een keer wat sneller en meer toeren wil maken, zet ik de bak in de Sport-stand en dan gaat die Kamiq toch best vlot vooruit.” 

Onderhoud, storingen en irritaties  

Gelukkig voor Skoda melden de rijders geen grote tekortkomingen. De problemen die er zijn, hebben betrekking op het infotainmentsysteem. “Tot op heden kent deze wagen maar één heel vervelend manco”, meldt de rijder van een Kamiq 1.0 TSI Business Edition. “Het rechtopstaande touchscreen op het dashboard, met enkele vitale bedieningsfuncties, blijft regelmatig ‘dood’ na het starten en flitst na minuten rijden pas weer aan. Diverse garagebezoeken en updates hebben nog niet mogen baten.” Een tweede rijder meldt een ander probleem. “Het enige waar ik nog mee aan het stoeien ben, is het Skoda Connect-systeem. Hiervoor moet ik mij aanmelden als hoofdgebruiker, maar dat lukt tot op heden niet.” Dit is wel naar behoren opgelost. “Vrijdag werd ik gebeld door Wendy van de klantenservice van Skoda Nederland. Ze ging mijn issue voorleggen bij de fabriek en had daarvoor een stappenplan nodig van wat ik deed om het te reproduceren. Die namiddag reed ik naar de garage, kreeg ik ineens een updatemelding en ging de registratie als hoofdgebruiker ook verder.”  

Een duidelijke verklaring voor het minder scoren van deze Skoda wordt niet duidelijk. Wel zien we dat de Kamiq zich opstelt als een echte Skoda: ruimer en praktischer dan de concurrentie, met prima zitmeubilair en dito weggedrag. De aandrijflijn met DSG-transmissie weet niet op alle punten te overtuigen, maar als we rijders mogen geloven, is de compacte Skoda-SUV wel behoorlijk betrouwbaar. Zullen we het een miskend talent noemen? 

PRIVATE LEASE Skoda Kamiq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum