Skoda Kamiq (2020)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 33.000 km |
van Golf naar Kamiq
- 3.000 km
Na 4 jaar met veel plezier in een Volkswagen Golf Highline 1.2 TSI te hebben gereden werd het tijd voor iets nieuws en daar bij hebben wij gekozen voor de Skoda Kamiq. In Business Sport uitvoering, handgeschakeld en Titan Blue geschilderd. Met als voornaamste toevoeging het prachtige Amundsen navigatiesysteem inclusief Virtual Cockpit.
De keuze voor een nieuwe auto is altijd weer lastig maar ook erg leuk. De Skoda stond op het moment van bestellen nog niet in de showroom van de dealer, maar we hebben bij de importeur een voorserie auto kunnen bekijken en al ruim voor de Nederlandse introductie kunnen proefrijden.
Wij zochten een auto die qua instap wat hoger is dan de Golf, wat voor ons als zestigers comfortabeler is. Omdat de Golf zo goed was bevallen mocht het best weer een auto van één van de VAG merken zijn.
De e-Golf werd wel heel scherp geprijsd aangeboden maar de actieradius leek ons toch een probleem. De Golf VIII is prachtig, maar was voorlopig nog wel erg kostbaar, nog niet snel leverbaar en natuurlijk nog steeds minder gemakkelijk bij het in- en uitstijgen.
De Seat Arona bleek het niet te zijn. Met name de gebruikte kunststoffen in het interieur voelden echt armoedig vergeleken met de Golf. In FR outfit bleek dit wel beter te zijn maar we werden er nog niet blij van. Ook het geluidsniveau in het interieur viel tegen.
De T-Cross won het evenmin van de Skoda. Met name de fraaie stoelen van de Kamiq Sport Business, met standaard verstelbare lendensteunen, hadden onze voorkeur boven de zetels in de T-Cross.
Deze week hebben wij voor het eerst een langere rit van ruim 400 km met de Skoda gemaakt. Op behoorlijke wegdekken bleek dat een comfortabele en prettige ervaring. Je stapt zeker niet gebroken uit de auto.
De auto is behoorlijk stil, de 115 PK driecilinder is pittig. Het brandstofverbruik is gematigd en varieert tussen de 5 en 6 liter per 100 kilometer.
Qua verfijning kan de Kamiq zich niet echt meten met de Golf. Je merkt toch dat je in een opgeblazen Polo rijdt, vooral als het wegdek wat minder is. Zo trilt de vloer meer bij oneffenheden in het wegDe auto is wel lekker overzichtelijk, met veel raamoppervlak en een wat hoekiger model, zodat de auto gemakkelijker te 'plaatsen' is dan de Golf. De auto stuurt licht en gemakkelijk en voelt bij een gematigde rijstijl heel safe aan.
De auto is lekker ruim: de kofferbak is iets groter en de ruimte op de achterbank aanzienlijk ruimer.
De moderne veiligheidsvoorzieningen zijn een mixed blessing. Hoewel ik in de afgelopen 45 jaar nooit van de weg gereden ben vindt de auto het regelmatig nodig om bij te sturen, bij voorbeeld als je geleidelijk soepel van de ene naar de andere rijbaan stuurt. Gelukkig kan dat systeem worden uitgezet, maar dat moet je wel bij iedere start opnieuw doen.
Ondanks het feit dat het een geheel nieuw model is werkt alles goed, op een incidenteel probleempje van de navigatie na. Het is natuurlijk eigenlijk gewoon een Scala die wat is ingedrukt, dus zo nieuw is het model nou eigenlijk ook weer niet.
De ondoorgrondelijkheid van de keuzes voor de uitrusting die Pon maakt stoort mij wel een beetje. Geen stembesturing en draadloze airplay werkt niet, terwijl deze opties in de ons omringende landen wel bestelbaar of standaard zijn.
Overall tot nu toe: een prettige, recht toe recht aan auto.
Brandstofverbruik
- 9.814 km
Met een niet te zware gasvoet en een overheid die de maximum snelheid overdag gelimiteerd heeft tot 100 km/u laat de Kamiq vaak een keurig brandstofverbruik zien, waardoor ik soms tot 900 km op een tank benzine kan rijden. De laatste tijd maak ik vaak korte ritjes: dan houdt het vaak bij 1:13 op. Onder ideale omstandigheden heb ik één keer een verbruik van 1:24 volgens de boardcomputer gerealiseerd over een afstand van zo'n 50 km, met 105 km/u volgens de teller op de limiter.
Verder tot nu toe een probleemloze en prettige auto.
De volgende jaren
- 33.000 km
De auto heeft probleemloos gefunctioneerd en rijdt gewoon goed. In verband met naderende pensionering eerste marktonderzoek gaan doen voor een volgende auto. Al gauw bleek dat een nieuwe Kamiq het beste bij ons zou passen. Maar dan één met een DSG. Een scherpe aanbieding van een voorraadauto heeft ons over de streep gehaald om de knoop maar meteen door te hakken. Best een vreemd idee om een auto waarin de geur van een nieuwe nog niet eens helemaal is verdampt alweer te vervangen.
In de review van de nieuwe zal ik beschrijven wat is opgevallen. Al lijken de auto's sprekend op elkaar, er zijn toch wat details verbeterd of veranderd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.