Praktijkervaring Opel Karl: zo volwassen als z’n naam?

'Een koelkast ging gemakkelijk achterin'

Opel Karl

We hoeven ’t eigenlijk niet nog eens te benadrukken, inmiddels weet je waarschijnlijk wel dat het compacte A-segment op sterven na dood is. Zelfs bij ‘volksmerk’ Opel, waar de Corsa nu geldt als kleinste model. Oké, buiten de Rocks Electric, maar dat is feitelijk een brommobiel. De laatste volwaardige kleine Opel heette, heel serieus, Karl. In dit artikel laten eigenaren weten hoe zij die auto ervaren.  

Met de Karl volgde Opel twee behoorlijk succesvolle generaties Agila op. Dat deed ie met verve, want in de slechts vijf jaar dat het model op de markt was werden er in ons land maar liefst 38.697 van verkocht. Het recept van de Karl was eenvoudig: als koper had je de keuze uit een vijfdeurs carrosserie met daarin 75 pk sterke 1.0 driecilinder. Wel kon je opteren voor de van meer plastic voorziene Karl Rocks en voor een quasi-automaat, desgewenst in combinatie. 

Ruimteaanbod kleine Karl 

De Karl is natuurlijk een compacte A-segmenter, waarin het schipperen is met de ruimte. Daarvan ervaren gebruikers in de praktijk het volgende. “De kofferbak is erg klein, het lijkt erop dat ze de keuze hebben gemaakt iets meer ruimte te geven voor passagiers op de achterbank”, aldus de eigenaar van een Karl Edition uit 2018. “In de kofferbak kan je twee kratjes naast elkaar zetten en dan is het wel gedaan.” 

Ook een andere rijder benadrukt de indeling van zijn Karl Innovation uit 2016, die hij Karel noemt. “Van een auto in dit segment kunnen geen wonderen verwacht worden. En hoewel Opel beweert dat het een volwaardige vijfpersoonsauto is, is het dat natuurlijk niet. Maar vier gaat eigenlijk best prima, zelfs achter mijn 1,81 meter kan gewoon iemand zitten! Drie jonge kinderen achterin kan en mag overigens best. Er zijn gordels en zelfs hoofdsteunen voor.” Over de kofferbak: “De vorm is goed, de tildrempel niet te groot en voor boodschappen of sporttassen is ruimte genoeg. Hier overklast Karel de Aygo/C1/108 en is vergelijkbaar met de VAG-drieling.” 

Desondanks zag een aantal eigenaren liever een andere balans. “Nu weet je dat je een kleine auto koopt, maar het kofferbakje is wel heel klein. Een AH-kratje past er net dwars in”, klaagt de eigenaar van een Karl Innovation uit 2018. “En degene die het systeem heeft bedacht van het opklappen van de achterbank zou ik wel eens willen spreken. Ook kunnen de hoofdsteunen pas verwijderd worden na het halverwege naar voren klappen van de rugleuning, anders zit het dak in de weg.” Als de bank eenmaal zo goed als plat ligt blijkt de ruimte wel te voldoen, in ieder geval volgens de volgende rijder. “Onlangs de zoon geholpen bij een kleine verhuizing: een koelkast ging gemakkelijk achterin.” Nu zijn koelkasten er in uiteenlopende vormen en maten, maar toch. 

Zitcomfort en stoelen 

De ruimte achterin valt dus te betwisten, voorin scoort de Karl vrijwel zonder uitzondering punten. “Qua ruimte zit je voorin echt heel goed, ik ben zelf 1.83 m en ik heb geen problemen om een juiste zitpositie te vinden. De stoel kan heel laag worden gezet, wat ik prettig vind rijden”, meldt de eigenaar van een Karl Selection uit 2017. Ook een Karl Edition-rijder geeft de zit een pluim. “Wat mij aan de twee voorgaande auto's stoorde was dat ik nooit echt lekker achter het stuur zat. Bij de Opel Karl klopt het echter helemaal. Benen en armen op juiste afstand t.o.v. pedalen en stuur.”  

Liefde voor de stoelen was er bij deze rijder niet meteen. “De stoelen in de Karl zijn keihard en het kostte mij even om mijn draai op de stoel te vinden en hopelijk gaat het wennen. In de juiste zitpositie is echter wel comfort te vinden.” 

Ook de rijder van een Karl Selection uit 2015 ervaart de stoelen als stevig. “Wat gelijk opviel is dat de stoelen weliswaar hard zitten maar veel steun geven aan de onderrug.” Andere positieve reacties: “De stoelen zitten fijn, lekkere comfortabele hoge instap” en “de stoelen zitten verrassend volwassen, ook na een wat langere rit.” 

Met Karl op stap 

Tijd om op weg te gaan met de Karl, en als we zijn rijders mogen geloven is dat geen onprettige aangelegenheid. De volgende rijder vergelijkt hem met een belangrijke concurrent. “Qua rijden vind ik de Karl goed, in vergelijking met bijvoorbeeld de Up! is het stuurgevoel een stuk beter. Vooral bij het insturen is het duidelijk waar de banden zich bevinden en dat geeft vertrouwen om sportief te rijden. Het comfort van de Karl is niet zo goed als de Up! echter absorbeert het onderstel drempels en oneffenheden goed.” Ook ten opzichte van een andere concurrent komt hij er volgens een tweede rijder goed vanaf. “Het rijdt t.o.v. de Peugeot 107 een klasse meer auto. Voelt degelijk aan, is erg stil en voorzien van snufjes die in veel duurdere modellen zitten.” Kritiek is er ook. “Sturen gaat erg licht en dat is op de snelweg wennen, omdat hij ongemerkt het spoor soms wat verliest. Voor spoorvorming is hij overigens niet gevoelig.” 

De rijder van een Karl Edition uit 2018 ontpopt zich als een ware kilometervreter. “Het weggedrag is voorspelbaar en veilig: ik rijd regelmatig lange stukken snelweg op 130 op de cruisecontrol en dat is geen enkel probleem. Ook dan blijft het geluid op de achtergrond; stemverheffing in een gesprek met een passagier is nog niet nodig geweest en de radio hoefde ook niet harder”, schrijft hij. “De Karl heeft inmiddels heel Nederland gezien, van Enschede tot Zurich en van Drachten tot Breda. Met de stormen van deze dagen ervaar ik bij 120 km/u op de snelweg wel enige zijwindgevoeligheid, maar ernstig of gevaarlijk wordt het niet.” 

Voor de bestuurder van een Karl Innovation was het sturen even wennen. “Zit niet veel gevoel in en het is allemaal wel erg bekrachtigd. Terwijl ik eerst erg moest wennen aan het stuurgedrag ben ik dit erg gaan waarderen. Zoals eerder genoemd zit er geen dood punt in de stuurbekrachtiging. Je hoeft ook niet steeds kleine correcties te maken. Dit is vooral op lange stukken erg fijn!” Ook een Karl Edition-rijder is tevreden. “De auto rijdt bijna als een B-segmenter; stevig, maar comfortabel, prettig door bochten en voldoende vlot voor een turboloze 3-pitter.” 

Deze motor scoort sowieso punten bij rijders, die hem als voldoende vlot en trillingsarm ervaren. Wel merken meerdere gebruikers op dat ze het toerental op snelwegtempo vrij hoog vinden, al leidt dat niet tot een bovenmatige geluidsproductie. Rijders die wel storende geluiden waarnemen noemen de gebrekkige geluidsisolatie achterin als oorzaak. 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Als het om betrouwbaarheid gaat, stelt de kleine Karl zijn gebruikers tevreden. “Sinds de aankoop van de Karl in 2019 heb ik er 30.000 km mee gereden”, meldt de eigenaar van een gebruikt aangeschafte Karl Rocks, “en dat zonder een centje pijn! Enkel het normale onderhoud volgens het boekje laten uitvoeren door de dealer om de hoek.” 

Een Karl Selection-rijder heeft de auto nog wat langer in bezit. “Maar even op een rijtje hoe de Karl mij over de 45000 km die ik ermee gereden heb bevallen? Er is maar 1 woord voor: prima! Hij deed het altijd, geen enkel probleem gehad, geen enkel lampje heeft gebrand. Buiten de beurten geen extra kosten gehad. Echt een goede betrouwbare auto dus.” 

De eigenaar van een Karl Innovation uit 2017 geeft inzicht in de kosten. “Qua onderhoud en verbruikskosten heb ik niets te klagen. Dealer-grote beurt met APK was in totaal 350 euro. Dat vind ik zeer schappelijk.” En natuurlijk moet er ook iemand pech hebben, en in dit geval is het een Karl Rocks-rijder die een zeer beknopte review achterlaat. Tot 68.000 km meldt hij: “Vanaf nieuw tot nu geen extra kosten gehad.” Een half jaar later: Nieuwe aircopomp.” 

Onder de streep ontstaat het beeld van de Opel Karl als een volwassen kleintje. Rijders zijn overwegend tevreden met het weggedrag en prijzen het volwassen zitcomfort. Ook de interieurruimte krijgt de handen op elkaar, al twijfelen enkele rijders aan de verdeling tussen de ruimte voor bagage en achterpassagiers. Maar misschien wel het belangrijkste: ze melden nagenoeg geen problemen.

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

 

 

 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum