Praktijkervaring Lexus UX: zo bevalt opvolger van CT 200h
“De kofferbak is op papier klein, maar dat valt in de praktijk erg mee.”
Met de Lexus CT 200h brak het Japanse luxemerk eindelijk echt door op de Nederlandse markt. De auto kwam op het juiste moment en dankzij belastingvoordelen werd het een geducht alternatief voor de gevestigde orde. In 2019 kwam Lexus met de cross-over UX 250h op de proppen, de officieuze opvolger van het succesnummer. De verkoopcijfers verraden al dat de UX geen onverdeeld succes is, maar dat is in deze rubriek niet het belangrijkste. Nee, wat vinden de mensen die er wél voor kozen van de auto?
Anders dan zijn voorganger CT 200h was de Lexus UX er ook enige tijd als niet-hybride UX 200 met 173 pk sterke viercilinder. Dit model zul je met een vergrootglas moeten zoeken en in ‘onze’ gebruikersreviews komt hij in elk geval niet voor. De volledig elektrische UX 300e Electric doet dat wel en komt in dit artikel aan bod. De hoofdmoot wordt echter voor rekening genomen door de UX 250h, met 184 pk sterke hybride aandrijflijn.
Cross-over niet automatisch ruim
Je zou verwachten dat de opgehoogde koets van deze Lexus UX zorgt voor een groter gebruiksgemak, maar die vlieger blijkt niet op te gaan. De ruimte aan boord blijkt misschien wel hét kritiekpunt van UX-rijders. “De ruimte op de achterbank, eigenlijk tussen bank en voorstoelen, is wat matig”, schrijft de eigenaar van een UX 250h Preference Line. “Al snel moeten de voorstoelen iets naar voren. Nu rijd ik 95 procent van de tijd zonder achterpassagiers, dus geen probleem.” Dat vindt ook de rijder van een elektrische Lexus UX. “Voorin prima, de achterbank is minder. Nu zit ik altijd alleen in de auto (want zakelijk), maar de achterbank zou niet comfortabel op lange stukken zijn wanneer je, zoals ik, langer dan 1,90 meter bent.”
Dit blijkt de tendens te zijn, want ook andere rijders spreken vrij negatief over de binnenruimte. “De auto is gewoon veel te klein voor een gezin met één kind, laat staan met meer kinderen”, klaagt de eigenaar van een UX 250h Business Line. “Koffer en ruimte achterin is gewoon ontoereikend. Als de buggy in de koffer ligt, is er zo goed als geen plaats voor iets anders.” De koper van een UX 250h Luxury Line verwachtte iets meer gezinsauto. “De binnenruimte is erg krap voor het formaat auto”, vindt hij. “Wij zijn niet zo groot, ik kom tot 1,77 meter en mijn vrouw is nog wat kleiner, maar zelfs onze kinderen hebben het achterin krap. Daar kwamen we helaas na aankoop pas achter.” Hoe dat kon gebeuren? “Je verwacht eigenlijk niet bij een auto van 4,50 meter lang (slechts 19 cm korter dan een IS) dat dit meespeelt, zeker als er extra hoogte en dus ruimte is.”
Lexus UX
Positief oordeelt deze rijder over de bagageruimte. “De kofferbak is op papier ook klein, maar dat valt in de praktijk erg mee. Ja, de achterklep loopt erg schuin af, maar welke auto heeft dat tegenwoordig niet? Qua praktisch gebruik is het ondanks de officiële 320 liter beter bruikbaar dan de 450 liter van de IS 300h.” De eigenaar van de eerder aangehaalde UX Preference Line is kritischer. “Bij de vakantie met twee personen werd al snel de achterbank opgezocht om alle bagage kwijt te kunnen. Dat zegt misschien ook wel iets over de hoeveelheid mee te nemen kleding, maar toch. Een Volkswagen Polo kan meer bergen.”
We sluiten dit onderwerp af met de ervaring van onze UX 300e Electric-rijder. “De kofferbak is wat groter dan bij de UX 250h, maar met 367 liter nog steeds niet supergroot. Met vier volwassenen een week naar Spanje is dus (los van de range) niet echt een optie met deze auto, maar wanneer je de auto zakelijk of niet voor grote vakanties gebruikt, is de kofferbak natuurlijk prima.” Over het zitcomfort voorin zijn gebruikers een heel stuk positiever. “Voorin de UX zit je als een koning”, is een van de reacties. Daarbij speelt ook de ‘climate concierge’ een rol, die ook stuur- en stoelverwarming automatisch regelt. “Het doet eigenlijk precies wat je wilt. Het gaat verwarmen dan wel koelen precies wanneer je zelf zou denken om het aan te zetten.”
Lexus UX
Infotainment en bediening
Een belangrijk deel van de Lexus UX wordt gevormd door, eh, de UI. Voor niet-nerds: dit staat voor user interface. Het systeem is niet alom geliefd, maar gebruikers kunnen er in de praktijk goed mee uit de voeten. “De door zovelen bekritiseerde touchpad is even wennen, maar dat doe je snel”, aldus de UX Preference Line-rijder. “De touch-gevoeligheid is in te stellen en werkt eigenlijk gemakkelijk. Soms is het even zoeken waar wat zit, zoals het uitzetten van de airco, van het uitstekende ventilatiesysteem, maar als je het eenmaal weet...” Ook de UX Electric-rijder breekt een lans voor dit systeem. “Door diverse mensen ben ik gewaarschuwd dat dit niet lekker werkt, maar het tegendeel is waar. Je kunt de gevoeligheid instellen en je kunt hiermee 'blind' navigeren op de functies in het grote scherm.”
Ook een derde rijder neemt het op voor Lexus. “Uiteraard wist ik vooraf al dat dit systeem zodanig verguisd is dat Lexus zelfs mede hierdoor overstag is gegaan door met een nieuw systeem te komen, maar is het dan ook zo'n drama? Antwoord: absoluut niet. Is het perfect? Evenmin, maar ik kon er prima mee werken.”
Lexus UX
Op pad met Lexus’ kleine cross-over
Niet alleen de UI, ook het weggedrag van de Lexus UX valt bij bestuurders in de smaak. De eigenaar van een sportiever uitgevoerde UX 250h F Sport Line schrijft: “De auto rijdt voortreffelijk, stuurt als een kleine, maar heeft het weggedrag van een limousine.” Een andere F Sport-rijder vergelijkt hem met zijn vorige auto’s, een Lexus CT 200h en een BMW X1 uit 2017. “Totaal niet te vergelijken met de BMW. Die was veel directer, hing meer aan het gas en reed sportiever. In deze Lexus is het meer relaxed cruisen en jezelf meer laten rijden door de auto.” Het weggedrag van de Japanner overtuigt wel, zelfs in vergelijking met de lagere CT 200h. “De auto ligt echt als een blok op de weg. Ik snap wel dat hij in tests als dynamisch wordt beschouwd. Ook het sturen is een stuk directer dan ik in de CT gewend was. Alles is iets meer op sportiviteit gericht, zonder af te doen aan comfort.”
De UX zonder F Sport-label heeft een soepeler onderstel en ook dat weet rijders te overtuigen. Dat merkt ook een andere voormalig CT 200h-rijder. “Het veercomfort is een verbetering ten opzichte van de CT. De CT had soms een stoterig gedrag, met name over putdeksels en dergelijke. De UX 250h gaat hier vloeiender overheen. De auto nodigt niet uit tot een sportief weggedrag, maar kan het wel!”
“Het onderstel is comfortabel, oneffenheden worden netjes geneutraliseerd”, schrijft de eigenaar van een Lexus UX 250h Luxury Line. “De UX rijdt levendig en soepel, geeft een luxe rijgevoel en minimale body-bewegingen in de bochten door het lage zwaartepunt.” De Lexus UX trekt niet alleen maar gebruikers die overstappen vanuit de CT 200h. Nee, ook een RX 450h-rijder waagde de stap en is daar zeer tevreden mee. “Dit is een wagen die veel beter aanvoelt, zowel op de snelweg met 130 op de teller als in grote steden (Milaan) en midden in de bergen (Gotthard). We hebben in één dag ruim elf uur gereden en ik kwam uitgerust de wagen uit. Ook dat zegt veel over de wegligging van de wagen: hij vermoeit je niet.”
De UX 300e Electric-rijder is ook content met zijn auto. “De 'normale' UX250h vond ik niet zo spannend qua rijeigenschappen, maar de UX300e is echt iets heel anders”, is zijn ervaring. “Natuurlijk rijdt elektrisch ontzettend comfortabel en stil, maar de UX heeft gevoelsmatig een veel lager zwaartepunt dan je bij een cross-over verwacht. Het scheuren over rotondes, zoals met de Corolla kon, is wel echt voorbij, maar de rust die je bij optrekken (heel soepel en nul geluid) en op de snelweg (als een blok op de weg) hebt, is het wel waard.”
Over de hybride aandrijflijn zijn rijders eveneens positief. Deze heeft, zoals we van Lexus gewend zijn, een CVT-karakter, maar ‘loeien’ van de motor blijkt bij de UX tot een minimum te worden beperkt. Geen van de rijders geeft aan dat dit stoort.
Lexus UX
Onderhoud, storingen en irritaties Lexus UX
Als het gaat om kosten en ergernissen na aanschaf blijft het rijtje beperkt tot de ruitenwissers. Een occasionkoper laat weten: “Na de eerste dag merkte ik dat de regensensor niet werkte. Meteen de dealer gebeld, die de auto de week erop netjes ophaalde, een leenauto achterliet en ’s avonds weer om kwam ruilen.” De eigenaar van een UX 250h Business Line: “Klein euvel: de ruitenwisser aan de bestuurderskant veegde niet goed. Hierop is een nieuwe ruitenwisserarm gemonteerd, hetgeen niet de oplossing bleek te zijn. Volgens Lexus zijn hier meerdere klachten over. Ik heb toen zelf een nieuwe wisser gemonteerd en (voorlopig) is het probleempje opgelost.”
Wie koos voor een Lexus UX valt dus zeker niet van de regen in de drup, tenzij het daadwerkelijk regent. Alle gekheid op een stokje lijkt ook deze Lexus zijn naam eer aan te doen. Toch is het geen auto die kritiekloos door het leven rolt,. Hoewel hij in de meeste opzichten overtuigt, blijkt met name de interieurruimte een heikel punt, zowel voor bagage als voor passagiers.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Had je deze auto's al gezien?

Lexus UX 250h Comfort Line Automaat | Apple Carplay | Navi | Dodehoek Det. | Camera |
- 2022
- 14.657 km

Lexus UX 250h F Sport Line | Facelift, Head up display, Blind Spot, 18 inch, Parkeersensoren, Stoel + Stuurverwarming, Groot scherm
- 2023
- 19.710 km

Lexus UX 250h F Sport Premium
- 2021
- 53.426 km
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.