Lexus UX 250h Luxury Line (2019) #2

autoreview

Lexus UX 250h Luxury Line (2019) #2

Signalement

UitvoeringUX 250h Luxury Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf26.000 km
KM-stand laatst29.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima wagen, óók voor een gezin,

  • 29.000 km

Als tweede generatie Lexus-rijders maak ik er geen geheim van dat dit merk voor mij het eindstation is. Deze aanschaf betrof inmiddels mijn vijfde Lexus op rij.

Mijn situatie: gezin, 3 kinderen waaronder twee tieners. (Hier haakt o.a. Autoweek al af, want Lexus UX i.c.m. gezin is onmogelijk volgens hun). Mijn lengte: 186. Mijn vrouw 165 en de twee tieners 170+. De derde is zes jaar en zit nog in een zitverhoger. Onze vorige wagen was een RX450h.

Redenen van aanschaf betroffen:
1. De kosten van een RX. Ondanks dat we 1 op 12 haalden met een wagen van bijna 2.200 kg sta je te huilen bij de pomp. De UX zou tot 40% zuiniger moeten zijn.
2. Wegenbelasting: onze provincie is landelijk het duurst: 129 per maand voor de RX. De UX 76,-.
3. De UX heeft de laatste technologische ontwikkelingen aan boord.
4. De RX was domweg te groot.
5. De wegligging van een RX, met name 450 kon mij niet bekoren.
6. Het ontwerp van de UX sprak me meer aan.

Welgeteld één week voordat we naar de Bloemenriviéra vertrokken kocht ik deze wagen. Uiteraard had ik al veel voorwerk verricht, met name bij zitruimte en kofferbak. Vooropgesteld: onze vorige twee wagens betroffen een RX400 en 450. Ik was derhalve volledig op de hoogte van het feit dat we het minder ruimte moesten doen. Maar hoezeer wij ook vooraf de wagen uitgebreid getest hadden op ruimtegebrek achterin (iedere automagazine had het over extreem weinig ruimte achterin), vonden we het meevallen. Ik kon met mijn 186cm prima achterin zitten, letwel, met de voorstoel in mijn stand. Ruimte genoeg over bij mijn knieën. Ook de drie kinderen, waarvan de kleinste met een zitverhoger in het midden zat, was het prima te doen. Waar al die wildwestverhalen vandaan komen (zelfs bij een andere UX-review) is mij dan ook een raadsel. En nogmaals: wij waren jarenlang een RX gewend.

Wel waren we volledig bewust van het feit dat we het niet konden doen met de kofferbak. Bij aanschaf kocht ik dus via Lexus een dakkoffer erbij. Kofferbakprobleem opgelost.

De vakantie: bepakt, bezakt én met een beste reis voor de boeg kreeg de UX direct een beste vuurdoop van een vijfkoppig gezin plus bagage.

Na 3 weken vakantie aan de Middellandse zee zijn dit mijn bevindingen tot zover:

RUIMTE BINNEN
Wanneer je een 400 en 450 gewend bent, dan is uiteraard de binnenruimte kleiner. Met name de kofferbak is niet bijster groot wanneer je een gezin hebt. Aan de andere kant: wanneer stop je je hele bagageruimte vol? En dan is er nog altijd de oplossing van een dakkoffer. Probleem opgelost.

Zitruimte voor en achter
Ik ga alleen vergelijken met de RX450h. Uiteraard heb je minder ruimte. Maar is dat dan ook direct een nadeel? Nee. In een RX450h heb je juist, mijns inziens, teveel ruimte. Als bestuurder moet je bijkans je ellebogen horizontaal houden wil je deze laten rusten op de deur en middenconsole. Ook onze zoon vond de zithouding en ruimte in een UX lekkerder zitten en beter geproportioneerd dan in een 450. De 450 is van binnen ook veel te hoog: mijn vrouw had bv. niets aan de zonneklep in een 450 want het dak was veel te hoog, de zon scheen er gewoon onderdoor. Al deze ruimteproblemen heb je niet meer in een UX. De breedte is prima, de hoogte idem. De zonneklep fungeert gewoon weer zoals het hoort (+ dat hij ook bij de UX uitschuifbaar is). Je zit beduidend beter in de UX, je zit meer in een 'cocon' dan in een RX, waar je bijkans in het luchtledige hangt. De stoelen zitten fijner, toch heb je in een RX meer afstelmogelijkheden.

Voor in de UX zit je als een koning, achter zit je prima, er is genoeg beenruimte en 3 kinderen waarvan 2 boven de 170 zijn én met een zitverhoger konden prima zitten. Samengevat: ga niet af op autoreporters, maar probeer zelf eens de UX te testen.

INTERIEUR
Waar een RX bijna 2.200 kg weegt, weegt de UX bijna 700 kg minder. Dat moet ergens vandaan komen. Welnu: dat zie, voel en merk je terug in de wagen. Soms logisch, soms niet logisch. Er ontbreekt een reservewiel, krik e.d. Er ontbreekt een propere 'hoedenplank' want dat is een opvouwbaar stuk doek. De bodem van de kofferbak is geen hout, maar een zeer licht materiaal. Nadelig? Ik heb er geen problemen mee.

In de wagen zelf is het typisch Lexus. De ergonomie is subliem. De afwerking idem. De knoppen staan prima, de houding is perfect, de verhoudingen zijn uitstekend alleen het plastic in de onderzijde van de deuren: hadden ze daar nu niets iets meer moeite voor kunnen doen?

De Sportstand is ideaal voor in de bergen. Idem met de handmatige bediening. Zet de automaat op handmatig schakelen en de motor remt keurig af bij afdalingen. Bij bergop rijden werkt de sportstand uitstekend en heb je meer dan voldoende power met vijf man, volle bepakking en dakkoffer. We zijn tweemaal de Gottardpas over geweest en dat was een appeltje eitje.

Het tweezijdig openen van de middenconsole (zowel bestuurderskant als passagierskant) is geweldig. Dit heeft Lexus inmiddels doorgevoerd op alle nieuwe modellen. Ook de "shortkeys" op de middenconsole zijn een bizar mooie vinding. Je kunt letterlijk je hele audio etc. bedienen door gewoon je arm op de middenconsole te laten rusten. Hulde.

Komen we op de veelbekritiseerde touchpad van Lexus. Uiteraard wist ik vooraf al dat dit systeem zodanig vergruisd is, dat Lexus zelfs mede hierdoor overstag is gegaan door met een nieuw systeem te komen. Maar is het dan ook zo'n drama? Antwoord: absoluut niet. Is het perfect? Evenmin. Maar ik kon er prima mee werken: je moet alleen weten hoe een touchpad werkt, ook met de hoeken. Dit systeem is zó vernuftig ontwikkeld dat ik vermoed dat het leeuwendeel van de autorijders niet in staat is deze ontwikkeling eigen te maken en het daarom maar vergruist. Daarnaast ben ik absoluut geen voorstander van touchscreens, want daarmee verhoog je m.i. alleen maar het gevaar op de weg. Ze hadden dit systeem best wel verder mogen doorontwikkelen, maja, iets met subjectief he. ;)

Voorts miste ik wel enkele zaken die wel op een RX aanwezig waren, met name het ontbreken van de elektrische stoelen met geheugen is het grootste gemis voor mij. Ook het ontbreken van automatisch dimmende buitenspiegels is een behoorlijk gemis evenals het automatisch naar beneden draaien van de buitenspiegels wanneer je gaat parkeren. Maar dat is het dan ook wel. Op de UX zitten dan weer een hoop gadgets die op een RX ontbreken en ook zit er Android Auto op, waardoor ik de gehele vakantie perfect kon genieten van Google Maps en WhatsApp: beiden volledig te bedienen via voice-control wat prima werkt.

Samengevat: perfecte ergonomie, prima materialen, heerlijke zit, goede verhoudingen, maar plastic deurpanelen kan echt niet.

EXTERIEUR
Dat dit model, op het moment van schrijven, nog steeds het laatste model is zegt veel over het ontwerp: pas wanneer je je erin verdiept is dit niet zomaar ontworpen voor de leuk, maar heeft iedere vorm een functie. Voorbeeld: de bizarre opstaande achterlichten zorgen voor een betere afvoer van de luchtstroom. Voorts is de vorm niet snel te vergelijken, hij valt op. Als je voornemens bent een UX aan te schaffen, let er dan op dat je geen businessmodel neemt, maar een Luxury of ander type luxere uitvoering. Neem ook altijd getint glas, want dat ontbreekt op veel UX-modellen (don't know why). De lichtunits zijn prachtig, de draaicirkel is belachelijk klein (ideaal wanneer je in het centrum van Milaan staat). De instap is prima (altijd even op je schenen letten met die hoge middenconsoles van tegenwoordig) en ook achter is het prima in- en uitstappen (anders dan veel automagazines pretenderen). Onbegrijpelijk ontwerpfoutje: het openen van de motorkap gaat nogal amateuristisch: je moet een half loszittend, goedkoop ogend haakje naar links duwen en dan hopen dat hij direct opengaat. Dit had beter gemoeten Lexus. Ook een stalen stang i.p.v. gasveer doet afbreuk aan het merk. Voorts is de wagen rondom redelijk plastic-fantastic. Hier moest ik wel aan wennen, want bij de RX-modellen werd niet gekeken op een kilo meer of minder.

Samengevat: er wordt vaak de vergelijking gemaakt dat dit een veredelde CH-R zou zijn. Welnu: op dezelfde wielbasis na houdt het daarna op. Deze wagen is vanaf de grond af aan volledig nieuw ontworpen en ontwikkeld en heeft geen enkele DNA met een CH-R. Als je dan toch wilt vergelijken: de software van de boordcomputer komt ook voor in de CH'-R. Verder is de UX een prachtig, doordacht ontwerp volledig binnen Lexus ontworpen.

WEGLIGGING
Deze wagen is een verademing t.o.v. de hogere RX broer. Logisch want bij het ontwerp van de UX konden ze de SUV-beperkingen overboord gooien en veel meer richten op de wegligging. Het resultaat is verbluffend: deze wagen rijdt meer dan prima. Beter dan een RX. Dit is een wagen die veel beter aanvoelt. Zowel op de snelweg met 130 op de teller als in grote steden (Milaan) en midden in de bergen (Gottard). We hebben in één dag ruim 11 uur gereden en ik kwam uitgerust de wagen uit. Ook dat zegt veel over de wegligging van de wagen: hij vermoeid je niet.

VERBRUIK
Tot slot het verbruik. Tijdens onze vakantie hebben we 3.500 km gereden: al die tijd mét een dakkoffer en vijf man in de wagen. Van die 3.500 km waren er 2.500 met volle bepakking. Onderweg waren er files, dorpen, bergen, afdalingen, snelwegen (gemiddelde snelheid 110-120 op de teller) etc. NOOT: het was er dagelijks 30+. In de zomer rijd je wagen altijd zuiniger dan in de winter (hybride). Het totale, gemiddelde verbruik lag exact op 1 op 17.0. Persoonlijk vind ik dat zeer zuinig.

De eerste tank nadien, zonder dakkoffer, betrof een gemiddeld verbruik van 1.18.4. Veel snelweg, gemiddeld op de teller 110.

Tot zover mijn eerste bevindingen. Mocht u nog vragen hebben of enkele zaken missen, dan lees ik ze graag hieronder. Dank voor het lezen.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Lexus UX

Lexus
Lexus UX 250h (5D/CVT)
€ 709
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens