Praktijkervaring Hyundai Tucson (2015-2021): gewilde SUV tegen het licht
“Wat afstandelijke besturing, maar ik vind dat wel comfortabel.”
Het lijkt niet uit te maken op welke koets Hyundai de Tucson-badge plakt, een succes wordt het toch wel. Dat geldt zowel voor de eerste generatie, voor de huidige generatie als de generatie die we in dit artikel tegen het licht houden. Eén keer stond deze SUV zijn naam af, maar ook tussenpaus ix35 deed het bijzonder goed. Wat maakt dat dit model van Hyundai keer op keer slaagt? We onderzoeken het via de vertrouwde weg: AutoWeek Gebruikersreviews.
Wat de reviews van dit model extra interessant maakt is dat een aantal reviewers de Tucson gebruikt privé heeft aangeschaft. De meeste eigenaren hebben gekozen voor de 1,6-liter GDI-benzine met 132 pk, maar ook een sterkere T-GDI met 177 pk komt voor, zelfs met vierwielaandrijving. Dieselrijders konden kiezen voor een 1.6 CRDi of twee vermogensvarianten van de 2.0 CRDi. Omdat de dieselmotoren voor steeds minder automobilisten interessant zijn beperken we ons in dit artikel tot de benzinemotoren. Ben je benieuwd naar wat gebruikers van de nieuwste Tucson vinden? Gebruikersreviews daarvan analyseerden we al eerder in dit artikel.
Hyundai Tucson, ruime metgezel
Gebruikers uiten zich zeer tevreden over het ruimteaanbod van hun Tucson. “De ruimte in de auto is ronduit riant”, vindt de eigenaar van een Tucson 1.6 T-GDI uit 2019. “Zelf ben ik 1,91 meter en mijn kinderen zitten heerlijk ruim op de achterbank, de rugleuning van de achterbank kan trouwens ook versteld worden, heerlijk! Ook in de kofferbak een zee van ruimte.” Dat vindt ook de volgende berijder, al is de ruimte ten opzichte van de voorganger iets beperkter. “In de achterbak voldoende ruimte, hoewel we natuurlijk iets meer moeten passen en meten dan bij de C4 Grande Picasso.”
Een paar andere eigenaren kunnen het met minder woorden af. “Enorm veel ruimte voor bagage en passagiers”, schrijft een 1.6 GDI Comfort-rijder. “Het is een ruime auto, stuk groter dan bijvoorbeeld de Qashqai en de CX-5”, laat de eigenaar van een vergelijkbaar uitgevoerde Tucson weten.
Over het zitcomfort zijn de meeste eigenaren positief. “Stoelen zitten heerlijk en met dit weer is de stoelventilatie (koeling) heerlijk. In de winter is de stoelverwarming én stuurverwarming ook erg comfortabel”, aldus de bezitter van een compleet uitgeruste Tucson Premium. Wel merkt hij op dat de elektrische stoelverstelling zonder geheugenfunctie werkt.
“Zittingen zijn comfortabel en zeer veel hoofd- en knieruimte voor- en achterin”, merkt een andere rijder op. “Alles voorzien van stoelverwarming. Elektrisch bedienbare lendensteun is een uitkomst op de lange stukken. De middelste zitting achterin is wel wat smal, maar daar zit dan ook de armsteun verborgen natuurlijk.” Als het aan de volgende eigenaar lag had daar iets anders gezeten: “Jammer is dat er geen skiluik in de achterbank zit. De achterbank kun je 60/40 neerklappen. De bediening hiervan gebeurt via de achterdeuren en niet via achterklep, jammer.”
De eigenaar van een andere Tucson Comfort is in eerste instantie niet overtuigd. “De stoelen zijn lekker stevig en bieden goede steun, al heb ik nog niet de ideale positie in kunnen tellen/ontdekken”, is zijn eerste bevinding. Even later gaat het beter: “Net terug uit Italië. Wat valt op: fijne stoelen, ook als je de hele dag onderweg bent.” Voor de eigenaar van een vergelijkbare Tucson blijft het enigszins behelpen. “De zit van de stoelen is net niet lekker af te stellen”, is de conclusie na ruim 60.000 kilometer.
Infotainment: navigatie verdeelt
Minder eensluidend zijn de reacties op het infotainment- en navigatiesysteem. Dat scoort zowel heel positieve als heel negatieve recensies, en niets daartussenin. Laten we beginnen met de goede reviews. We trappen af met een vierwielaangedreven Tucson, waarvan de eigenaar schrijft: “Infotainment en navigatie werkt er fijn en snel. Gratis zeven jaar updates van kaarten.” Kanttekening: “Helaas op dit model geen Android of Apple CarPlay-connectiviteit.” De berijder van een 1.6 GDI Comfort is er eveneens tevreden over. “De navigatie werkt goed en is makkelijk te bedienen, ook geeft hij keurig alternatieve routes bij grote drukte op de weg. Hiervoor dien je wel je mobiele telefoon als hotspot te gebruiken.” Een derde enthousiaste gebruiker: “Navigatie/Multimediascherm is overzichtelijk, scherp en het systeem reageert erg snel. Navigatie en Traffic-updates via 4G of TMC zijn erg goed. Navigatie-updates zijn gratis, maar lopen helaas wel flink achter.”
De berijder van een Tucson 1.6 T-GDI Premium is aanzienlijk minder gelukkig. “De standaard navigatie van Tomtom is ronduit slecht! Supermooie graphics op het grote scherm, maar je vrolijk de file in sturen terwijl de verkeersinfo al een tijdje aangeeft dat het verkeer verderop vaststaat”, schrijft hij. “Ook de kaarten zijn hopeloos, nee, beschamend verouderd.” Ook een tweede Tucson Premium-rijder is ontevreden nadat het systeem een software-update kreeg, zelfs zo ontevreden dat hij speciaal voor dit onderwerp een review aanmaakte. En waarom? “Het betreft de navigatiefunctie, die door Hyundai (dealer) tijdens een onderhoudsbeurt een jaar geleden ongevraagd is geüpdatet naar een nieuwe versie en sindsdien praktisch onbruikbaar is.”
Op pad met de Tucson
Hoog tijd voor een onderwerp waarmee de Tucson meer mensen blij maakt: het rijden. “Zeer stil. Ligt als een blok op de weg. Wat afstandelijke besturing, maar ik vind dat wel comfortabel”, schrijft een 1.6 GDI-rijder daarover, gevolgd door een kritiekpunt. “Door de 18-inch velgen wat last van onrust in onderstel.”
De volgende berijder onderschrijft deze ervaringen in een directe vergelijking met de Volvo XC60. “Wat wegligging betreft doen ze niet voor elkaar onder, al is het stuurgevoel van de Volvo wel beter dan bij Hyundai. Het stuur van Hyundai geeft totaal geen feedback. Zelfs niet als je het in ‘sport’ modus zet.”
Dat grotere wielen het comfort nadelig beïnvloeden ervaarde ook de volgende occasionkoper. “De 19-inch velgen waarmee hij werd aangeboden hebben we laten vervangen door 17-inch wielen met all weather-banden. 17 inch rijdt toch comfortabeler en je kunt tenminste een stoeprandje pakken.”
De rijder van een vierwielaangedreven Tucson T-GDI zette de auto flink aan het werk. “We zijn met de auto op wintersport geweest en deze maand met de caravan naar Noord-Italië. Het is een fijne trekauto met voldoende power om mijn 1.500 kg zware caravan te trekken”, luidt de conclusie. Ook de aandrijflijn voldoet daarbij grotendeels aan de verwachtingen. “De auto accelereert prima, zonder al te veel geluid. Alleen bij stapvoets rijden is de bak wat zenuwachtig. Ik weet niet of ie in eerste of tweede versnelling moet, wat resulteert in onrustig rijden. Maar dat is het enige. Verder schakelt de bak perfect.”
Goed, die auto heeft dan ook een 177 pk sterke turbomotor. Hoe de atmosferische 1.6 het ervan afbrengt? “Als de weg oploopt moet je snel uit de ‘6’, want die is alleen voor het vlakke Nederland”, schrijft de eigenaar van zo’n Tucson. “Terug naar '5' dus, en als het echt steiler wordt, soms naar '4'. Geen probleem, beetje toeren maken en blijven gaan! Ik moet wel zeggen dat we met twee volwassenen, drie tieners, een dakkoffer en volle bagageruimte lekker gevuld waren.”
Onderhoud, storingen en irritaties
Gebruikers melden, buiten de navigatie dan, weinig sores met hun Hyundai Tucson. Wel vallen er een enkele problemen op. Zo melden diverse berijders gedoe met de deurgrepen. “Nadat eerst het linkerportier niet direct van het slot gaat, nadat met de afstandsbediening het slot was opengemaakt, nu de rechterdeur. De linker gaat open na drie keer met de deurkruk proberen, de rechter kun je alleen van binnenuit openen. Dat gaat me minimaal €600 kosten. Dikke tegenvaller”, schrijft de occasionkoper. Doordat de auto bijna zeven jaar oud is dekt de fabrieksgarantie het niet: de uiteindelijke rekening bedraagt ruim €700.
Het probleem met de deurklink is niet uniek, ook de eigenaar van een vierwielaandrijver krijgt ermee te maken. En dat is niet het enige. “In verband met een terugroepactie heb ik de Hyundai naar de dealer gebracht voor reparatie. Was iets met een kabelboom. Auto opgehaald en een paar dagen niet mee gereden. Toen ik de Tucson na een paar dagen wilde gebruiken gingen alle lampjes op het dashboard aan.” Het leidt tot vervanging van een ons onbekend onderdeel ter waarde van €2.200, buiten de garantie. Doordat de dealer dit zonder overleg verving nam deze de helft van de kosten op zich. Desondanks is de eigenaar zo tevreden dat hij hierna een nieuw model Tucson aanschafte.
Dat het helemaal goed kan gaan meldt een tweede Tucson 4WD-rijder, die bovendien de kosten van de onderhoudsbeurten vermeldt. Deze bedroegen nooit meer dan €302. “Het enige prijzige waren de banden”, meldt hij. Wel werden er in de eerste anderhalf jaar twee onderdelen hersteld. “In al die tijd eenmaal een stoelverwarmingselement vervangen en het deurrubber aan de bestuurderskant. Alles onder garantie.” Het aflopen van dezelfde fabrieksgarantie is voor een Tucson Comfort-rijder reden om een nieuwe auto te zoeken. “Deze is de fijnste die ik ooit heb aangeschaft. Maar de fabrieksgarantie is op, is bijna 6 jaar oud, dus kijken we rond naar iets anders.”
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Hyundai Tucson: dit vinden eigenaren van hun hybride SUV
A-team test Hyundai Tucson
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI - Skoda Karoq 2.0 TSI - Vergelijkende Test
SUV of stationwagon: occasionprijzen Hyundai ix35/Tucson en i40 Wagon vergeleken
Ford Kuga - Honda CR-V - Hyundai Tucson - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.