Seat Ateca - Nissan Qashqai - Hyundai Tucson - Vergelijkende Test
Seat entert de SUV-klasse
Geruggesteund door moeder Volkswagen debuteert Seat met de Ateca op de markt van de hoge instappers. Is het Duitse zetje in de rug genoeg om meteen een vuist te kunnen maken tegen gevestigde namen als de Nissan Qashqai en de Hyundai Tucson?
Elke zichzelfrespecterende autofabrikant heeft tegenwoordig een SUV in het gamma. Is het niet vanwege de vermeende terreincapaciteiten of het stoere voorkomen, dan is het wel om een groeiende doelgroep te bedienen die een hogere instap op prijs stelt. Seat had zo'n auto nog niet, de Spanjaarden waren meer op MPV's gericht. Met zijn eerder dit jaar gepresenteerde midi-SUV Ateca hoort Seat er nu ook helemaal bij. Gebouwd volgens Volkswagens modulaire MQB-bouwconcept schurkt de Ateca dicht aan tegen de VW Tiguan en Skoda Kodiaq. Ter onderscheid hebben de drie auto's niet alleen hun merkeigen voorkomen, maar ook eigen maatvoeringen. Waar de Skoda Kodiaq even groter is dan de Volkswagen Tiguan is de Ateca juist iets compacter dan die Duitse broer. Zo hebben ze allemaal hun eigen plekje in de markt.
Waar we de Seat precies moeten plaatsen tussen zijn directe concurrenten, zoeken we op deze pagina's uit. We vergelijken hem met twee gevestigde namen, namelijk de Hyundai Tucson en Nissan Qashqai, auto's die qua prijs en prestaties gelijke tred houden met de Ateca. Althans, op papier. Nu eens kijken hoe dat in de praktijk uitpakt.
PRETTIG INSTAPPEN
Stuk voor stuk zijn de Hyundai, de Nissan en de Seat vijfzitters, een derde zitrij is er niet bij. Wie meer wil, moet op jacht naar iets groters of z’n heil zoeken in een midiMPV. Waarmee we overigens niet zeggen dat de auto’s alle drie even groot zijn. Integendeel. Voorin gaat het nog enigszins gelijk op, achterin zijn er duidelijk verschillen. Wie boven de middelmaat uitsteekt, zal op de achterbank van de Nissan ervaren dat hij zijn benen minder makkelijk kwijt kan dan in de andere twee. Daarnaast houdt ook de hoofdruimte in die auto niet over. Wellicht zou je een paar centimeter kunnen winnen als je afziet van het optionele glazen dak. In de Seat heb je onder het als optie gemonteerde panoramadak echter wel die extra centimeters die het op een langere rit een stuk aangenamer maken. Ook als het om bagage gaat, blijkt de Nissan het minst ruim.
Waar de Tucson 629 liter kan herbergen en je in de Ateca (met onder de vloer een reservewiel en een stuk geluidsinstallatie) 510 liter kwijt kunt, houdt het bij de Qashqai al op bij 430 liter. Achter het stuur zijn de verschillen kleiner. Om te beginnen hebben de midi-SUV’s stuk voor stuk een prettig hoge instap, wat de entree vergemakkelijkt. In alle drie de auto’s kun je ook met een bovengemiddeld postuur zonder problemen een prima zitpositie achter het stuur vinden. Afhankelijk van het uitrustingsniveau vindt verstelling van stoel en stuur handmatig of elektrisch plaats. Voor de vormgeving van het dashboard blijven de fabrikanten trouw aan hun eigen huisstijl, wat zowel in de Hyundai en de Nissan leidt tot een licht golvend lijnenspel.
Het Seat-dashboard daarentegen is verstoken van elke vorm van frivoliteit: rechttoe, rechtaan. Een zakelijk en strak ontwerp dat één op één uit de Seat Leon is overgenomen. Qua functionaliteit geven de drie fabrikanten elkaar weinig tot niets toe. Alle auto’s beschikken over een overzichtelijk instrumentarium met duidelijke klokken en daar tussenin een centraal display van de boordcomputer. Geen van de drie auto’s heeft een centrale bedieningsknop voor het multimediasysteem; stuk voor stuk zijn ze uitgerust met een prettig werkend groot touchscreen plus een aantal basistoetsen. Als we al kritiek op de bediening hebben, dan beperkt die zich bij de Nissan tot een paar knoppen linksonder aan het dashboard, net buiten het zicht. Maar goed, dat zijn niet de schakelaars die je continu nodig hebt.
MINIEM TURBOGAT
De Ateca in deze vergelijking is het in Passion Red gehulde exemplaar dat we onlangs in onze duurtestvloot hebben opgenomen. Onder de Seat-motorkap gaat een direct ingespoten driecilinder turbomotor schuil die uit een cilinderinhoud van 999 cc een vermogen van 115 pk weet te persen. We kennen die motor ook uit de Seat Leon en de Volkswagen Golf; niet overbemeten, maar voor die auto’s voldoende. De Qashqai levert ook 115 pk, alleen heeft de Nissan voor dat vermogen een 1,2-liter viercilinder nodig, eveneens met een turbo en directe benzine-inspuiting. De Tucson kun je niet met minder dan 132 pk krijgen, een waarde die Hyundai haalt uit een natuurlijk ademhalende 1,6-litermotor.
De Hyundai-motor reageert van ons testtrio het meest alert op het gaspedaal. Wanneer we het pedaal intrappen, gaat de viercilinder direct over tot actie. Je voelt dat er iets gebeurt onder de motorkap, alleen is dat ‘iets’ niet zo veel. Voor een vlotte inhaalactie is het bijvoorbeeld verstandiger om terug te schakelen. De Hyundai-motor biedt weliswaar meer vermogen dan de Nissan- en Seat-motoren, maar hij bereikt dat bij een veel hoger toerental dan de andere twee testkandidaten. Dat geldt eens te meer voor het maximumkoppel. Zijn maximale 161 Nm wordt pas bereikt bij 4.850 toeren per minuut, terwijl de Nissan en de Seat hun respectievelijke maxima van 190 en 200 Nm al bij 2.000 toeren halen. Dat is een heel andere trekkrachtopbouw en dat merk je. Bij de turbomotortjes is er na het intrappen van het gaspedaal aanvankelijk een lichte aarzeling. De compressoren hebben even tijd nodig om op stoom te komen. Al is het niet groot, er is toch sprake van een turbogat. Daarna tonen ze voldoende levenslust voor een vlotte versnelling.
De noodzaak tot terugschakelen is er bij de Qashqai en de Ateca veel minder. In alle drie de gevallen wordt gebruik gemaakt van een prettig te bedienen handgeschakelde zesbak. Om aan het karakter van de motor tegemoet te komen, heeft de Tucson een kortere eindoverbrenging, met als resultaat een hoger toerental. Bij een constante snelheid van 130 km/h staat de naald van de Hyundai-toerenteller op 3.500 tpm, terwijl dat we bij de Nissan en Seat beduidend lagere waarden aflezen: 2.700 en 2.800 tpm. Dat zorgt op de lange afstand voor meer comfort. Als we naar het verbruik kijken, komen de Qashqai en de Ateca volgens de fabrikanten op een liter benzine verder dan de Tucson. In de praktijk zit de Tucson echter keurig tussen de andere twee in en is de afwijking tussen onze meting en de fabrieksopgave bij de Hyundai bovendien het kleinst. Klaarblijkelijk is downsizing vooral van belang voor de rollenbank.
BEPAALD GEEN ALFA
Seat heeft jarenlang de rol toebedeeld gekregen het Alfa Romeo van het Volkswagen-concern te zijn: sportief en dynamisch. Op pad met de Ateca blijkt dit een gedachte waarmee Alfa Romeo duidelijk wordt tekortgedaan. De Spaanse midi-SUV is inderdaad de lichtvoetigste van de drie auto’s in deze test, maar mist verder elke vorm van temperament. De besturing is afstandelijk en het onderstel is overduidelijk afgestemd op comfort. Op zichzelf geen schande, maar de dynamiek ontbreekt ten enenmale.
Hoewel het verschil niet heel groot is, is het Nissan-onderstel wat stugger en stijver. Het gaat om nuances, maar de verschillen zijn er. De Hyundai zit daar keurig tussenin. Mooi in balans en lekker stabiel. De Tucson-stuurinrichting kent twee bekrachtigingsmodi (de ene met iets meer ondersteuning, de andere met iets minder) die op de feedback geen merkbare invloed hebben. Die feedback is in de Hyundai overigens fractioneel beter dan in de Nissan. Met onderling slechts kleine verschillen hebben de drie fabrikanten er dus voor gekozen een zo groot mogelijke schare kopers te vriend te houden.
UITRUSTINGEN EN OPTIES
Met de meest eenvoudige aankleding is de Tucson verkrijgbaar voor € 26.995, de Qashqai voor € 24.790 en de Ateca voor € 25.900. De hogere prijs van de Hyundai is toe te schrijven aan zijn hogere CO2-uitstoot. Die heeft namelijk gevolgen voor het bpm-bedrag dat voor de auto wordt gerekend. De basisversies van de auto’s zijn keurig aangekleed en het is een kwestie van persoonlijke voorkeur of behoefte met welke auto je het beste bediend bent. Om een idee te krijgen van wat de merken te bieden hebben, zijn de auto’s in deze test vrij compleet uitgerust. De Hyundai hebben we in Go-uitvoering met metallic lak en de Nissan met Tekna-aankleding, een panoramisch glazen dak en eveneens metallic lak.
De Ateca staat erbij in Style-trim met bovendien een tweetal pakketten (Professional 4 en Technology 2), een panoramisch schuif-/kanteldak, bicolour-wielen en een signaallak waarvoor bij Seat moet worden bijbetaald. De Tekna-uitvoering is bij Nissan de meest complete; het glazen dak en de metallic lak zijn de enig verkrijgbare extra’s. Bij de bescheidener versies zijn er meer optiepakketten verkrijgbaar waarmee je de auto naar behoefte kunt verrijken. Zo kunnen de veiligheidsvoorzieningen met het Nissan Safety Shield Pack naar het niveau van de Tekna worden gebracht. Dat pakket bestaat uit onder andere een rijbaanassistent en een waarschuwingssysteem dat frontale botsingen helpt te voorkomen. Alleen de Tekna en de voor de zakelijke markt bedoelde Business Edition hebben een dodehoeksensor, sensoren die bewegende objecten detecteren en een systeem dat in de gaten houdt of je nog wel bij de les bent. Jammer dat die drie laatste niet los of in een extra veiligheidspakket op de andere uitvoeringen te verkrijgen zijn.
Hyundai biedt meer keuzevrijheid in de aankleding. Naast de verschillende uitvoeringsniveaus kent het merk een hele reeks accessoires. Voor de Tucson varieert dit van een keur aan roestvrijstalen sierstrips tot een volledig leren interieur. Optionele veiligheidsvoorzieningen zijn er voor de Tucson niet. Wel beschikken de twee meest complete versies afgezien van de doorsnee veiligheidsitems over een rijbaanassistent en snelheidsbordherkenning. Deze zijn bij de eenvoudiger versie helaas niet los bij te bestellen.
VEILIGHEID KOMT MET COMFORT
De Seat Ateca is er in twee uitvoeringen. Naast de Style is er de iets minder rijk uitgeruste Reference. Het verschil zit hem in zaken als cruisecontrol, een uitgebreider multimediasysteem en een al dan niet in twee zones verdeelde airco. Voor de veiligheid maakt het uitvoeringsniveau niets uit. Althans, die is in principe voor de twee versies gelijk. Seat biedt daarbovenop wel twee veiligheidspakketten met daarin zaken als rijbaanassistentie en dodehoeksensoren. Helaas zijn die alleen bij te bestellen op de Style. Ook hier kun je pas met alle veiligheidssystemen op pad wanneer je tegelijkertijd voor een aantal comfortverhogers hebt betaald.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Bij Nissan hebben ze van de Qashqai een redelijk waardevast product weten te maken. En met zijn basismotor heeft de auto een prima aandrijflijn. Als het om ruimte gaat – niet onbelangrijk bij een SUV – moet hij echter duidelijk zijn meerdere erkennen in de Seat en de Hyundai. Die laatste moet het op zijn beurt helaas doen met een motor die zich niet kan meten met de downsize-machines van Seat en Nissan, en dat kost hem eigenlijk de overwinning in deze krachtmeting. Seats eerste SUV blinkt namelijk nergens echt in uit, maar weet zich als allrounder goed genoeg te manifesteren om als beste uit de bus te komen.