Praktijkervaring Ford Puma: eigenaren over ‘de nieuwe Fiesta’

'Sturen is weer een feest in deze auto'

Ford Puma

Afgelopen jaar namen we afscheid van de Ford Fiesta. Veel autoliefhebbers spraken schande van het verlies van deze 47 jaar oude naam, en voor hen leek het of Ford voor altijd afscheid nam van compacte modellen. Hoewel de cross-over Puma net iets groter is opereert-ie feitelijk in hetzelfde segment. Is het een goed alternatief voor de Fiesta, of is-ie stiekem zelfs beter? Eigenaren delen hun ervaringen.

De huidige Ford Puma kwam in 2019 op de markt en herintroduceerde een naam uit het verleden. De naam Puma was immers al eerder verbonden aan een Fiesta-afgeleide, al ging het eerder om een sportief coupeetje. Ook bij de huidige Puma zijn de Fiesta-banden nauw, want de huidige deelt zijn platform - niet te verwarren met chassis – met de onlangs uitgefaseerde zevende generatie Fiesta. Wel is de Puma bijna 15 centimeter langer, 7,1 centimeter breder en 6,7 centimeter hoger. De wielbasis groeide ten opzichte van de Fiesta met 9,5 centimeter. De Puma is dus wel groter, maar bepaald geen gigantische SUV.

Ruimte en gebruiksgemak

Liefhebbers mogen misschien rouwig zijn om het heengaan van de Fiesta, eigenaren liepen in de praktijk nog weleens tegen de beperkingen aan. Zo gaven ze in hun reviews meermaals aan dat de ruimte achterin te wensen overliet. Bij de Puma valt het ruimteaanbod meer in de smaak, al klinken ook hier de Fiesta-genen door. “Qua ruimte is het eigenlijk een ideale auto voor stellen of eenlingen”, vertelt een Belgische Puma-rijder. “Er is weinig ruimte op de achterbank, maar qua bagage is het flink. Ik heb in de bekende Megabox al van alles liggen en dan heb je vervolgens toch gewoon een lege kofferbak.”

Een Puma ST-rijder, die eerder in een Fiesta ST reed, ervaart hetzelfde. “De opzet van het interieur is niets anders dan die van de Fiesta, alleen zijn enkele zaken van mooiere materialen gemaakt en zien ze er beter uit. Wat betreft binnenruimte wint de Puma, vooral de kofferbak is groter en veel praktischer dan die in de Fiesta. Je kunt de bodem verstellen en er zit een heel diepe bak onder.” 

Zitcomfort

De ruimte aan boord is dus in orde, maar hoe zít zo’n Puma nou? “Fijne stoelen met veel steun, wel iets te korte zitting, verder goed verstelbaar”, vat een Puma ST-Line 1.0 EcoBoost-rijder het samen. Op de zaken om de stoelen heen heeft hij nog wel wat aan te merken. “De armleuning op de deur zit wat te laag om prettig op te steunen, maar de deur/raamrand is daar dan weer te smal voor. Ook de middenarmsteun is net te kort en niet verstelbaar.” Hij vindt bijval van deze beroepschauffeur: “De auto is uitgerust met stevige, goed zittende en ondersteunende stoelen! Op zulke ritten ga je de hardere ST-Line-vering in combinatie met deze stoelen echt waarderen.”

Het lijkt wel alsof alle Puma’s zijn uitgevoerd als ST-Line met dito stoelen, over het zitcomfort van de standaard exemplaren lezen we niets. De rijder van een échte Puma ST zit in stoelen die nog sportiever van snit zijn. “De sportstoelen grijpen je enorm beet als bestuurder (of voorste passagier). Iedereen die de eerste keer voorin in mijn wagen instapt, maakt er vrijwel meteen een opmerking over.” Dat is niet alleen maar voordelig. “Door de hoge randen langs de zijkant vergt het instappen enige behendigheid en voor personen die vrij stevig gebouwd zijn lijkt het mij niet de meest comfortabele keuze in autoland. Maar ... ik kan niet meer zonder.”

Rijden met de Puma

De Ford Fiesta staat bekend om zijn snedige weggedrag. De volgende eigenaren beschrijven hoe de Puma het ervan afbrengt. “Een Puma rijdt meer als een Fiesta dan als een Focus”, schijft een 1.0 EcoBoost-rijder. “Erg lichtvoetige auto met een zeer strak weggedrag. De grenzen van de auto liggen ver. Hij is gewoon snel, meer dan genoeg voor de Nederlandse wegen en ook bij de tussenacceleratie bij het oprijden van de snelweg zit je snel op 100-120 km/u. De Ford is erg stil, ook bij hogere snelheden.” Een nadeel blijkt er ook te zijn. “Bij de ST-Line is de vering wel aan de stugge kant, dit merk je vooral op Duitse snelwegen met matig asfalt.”

Een andere ST-Line-rijder is korter van stof. “Sturen is weer een feest in deze auto en ik vind hem opvallend sterk in snelle bochten. Overhellen doet hij vrijwel niet.” Dat geldt ook voor de volgende eigenaar. “Wat betreft sturen, wegligging en bochtgedrag is deze Puma echt de top. Het dna van de Focus en Fiesta is hier duidelijk aanwezig.” Hij gaat zelfs nog een stapje verder. “De 155-pk motor, dit onderstel en de afstelling maken dat je elke keer weer naar de volgende rit verlangt.”

De Ford Puma ST, net zo spectaculair als de Fiesta ST.

Er is een overtreffende trap in de vorm van de Puma ST. Kan die zich meten met de lagere Fiesta ST? “Op het gebied van onderstel, besturing en wegligging is het antwoord een volmondig ja”, zegt de eigenaar van zo’n 200 pk sterke Puma. Hij licht toe: “De Puma is een 100 procent kopie van de Fiesta als het aankomt op dit gebied. Zeer direct sturend, een licht nerveus weggedrag en een opmerkelijk goed comfort. Rotondes lijken niet te bestaan voor de Puma, zo ontaard hard kun je hier overheen.” Een keerzijde van het nerveuze gedrag: “Bij hard rijden altijd twee handen aan het stuur, want hij is best spoorgevoelig.”

Een Ford Puma met het weelderige Vignale-interieur.

Onderhoud, storingen en irritaties

De Puma ST is nog niet erg lang op de markt, waardoor de echte kwaliteit zich nog niet kan bewijzen. Voor nu betekent het dat de meeste rijders een probleemloze auto ervaren. Eén 1.0 EcoBoost-rijder meldt krakende geluiden uit de stuurkolom. Daarop is de stuurkolom vervangen. In eerste instantie zonder blijvend resultaat, al laat de bestuurder weten dat het gekraak later vanzelf verdween. Een ander incident betreft lekkage bij het schutbord, wat bij één rijder zorgde voor een waterballet in het interieur.

Een klacht die rijders van een ‘normale’ Puma niet beschrijven, maar twee ST-rijders wel: kraakjes en rammeltjes in het interieur.  Veel verder dan een rammeltje ging het probleem van de volgende ST-rijder, wiens panoramadak tijdens het rijden uiteenspatte. “Was het een steen? Nee, er was geen impact en ik reed niet onder een brug. Stond het dak open? Nee. Was het foutief gesloten? Nee, dat had ik zeker gemerkt. Temperaturen, een schok, luide muziek ... Nee, nee, nee.” De ware oorzaak blijft onbekend.

Is de Puma een waardige opvolger van de Fiesta? Daar lijkt het wel op, als we bovenstaande eigenaren mogen geloven. Niet alleen rijders van een modale Puma zijn over het model te spreken, zelfs kritische ST-rijders zijn uitgesproken enthousiast – enkele incidenten ten spijt. De Puma mag dan misschien een minder historisch geladen naam dragen dan de Fiesta, de honneurs neemt hij prima waar.

PRIVATE LEASE Ford Puma

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum