Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2021)

Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2021)
Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2021)Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2021)Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2021)Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2021)Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2021)

UitvoeringPuma 1.5 EcoBoost 200pk ST X
Bouwjaar2021

Introductie en de eerste kilometers

Na zowat drie gereden te hebben in mijn fantastische leuke auto, de ford fiesta st-3, heb ik deze toch ingeruild.
De belangrijkste reden hiervoor is het chronische fysieke ongemak wat mij sinds vorig jaar oktober plaagt en waardoor de lage in- en uitstap in de st-3 mij niet meer goed past; de hoge(re) instap in onze andere auto (hyundai tucson) werkt veel beter dus de keuze voor een auto met een wat hogere zitpositie was wat dat betreft snel gemaakt. Echter, ik ben wel verslaafd geraakt aan de sublieme aandrijflijn en wegligging van de st-3 dus er was voor mij eigenlijk maar één logische keus: de ford puma st-x.

Eerst maar eens kijken naar een nieuw exemplaar (rijd eigenlijk meestal nieuw) maar de prijs van een lekker aangeklede versie loopt zomaar op tot zo'n 48-49k en daar had ik geen zin in. Dan maar eens kijken naar een jong gebruikte (voorkeur uit 2021); het aanbod is erg mager + veel grijze en zwarte auto's (wat ik deze keer absoluut niet wilde) en een enkele in de kleur mean green (een soort van kermit de kikker onder de auto's, niet mijn smaak) dus de zoektocht hield eigenlijk al op voordat die begon totdat er één te koop kwam bij een ford dealer in de buurt in de kleur wit en met een zeer aantrekkelijke prijs. Nu vind ik wit op veel auto's niet mooi staan maar bij de puma vond ik het, zeker op de foto's, eigenlijk wel heel fraai.
Dus op een regenachtige zaterdagmiddag de auto eens goed bekeken en natuurlijk de in- en uitstaptest gedaan; dit laatste was echt een verademing (zelfs als ik de stoel in de laagste stand heb staan). De auto zag er verder keurig uit en eerst maar eens kijken of we uit het toe te betalen bedrag zouden komen. Ik had een bedrag in mijn hoofd en daar zijn we na wat onderhandelingen ook op uitgekomen, dit alles onder voorbehoud van een proefrit.
De proefrit bevestigde eigenlijk al van wat ik had gelezen in diverse test, dit is een echte st en ik voelde me naar een paar kilometer rijden helemaal thuis in deze auto. Auto dus gekocht en deze is vrijdag 4 november afgeleverd.

Eerst even nog wat aanvulling op het aankoop- en afleverproces(dit is geen dealerreview maar ik moet het toch even kwijt) namelijk:
- de totale afwezigheid van kennis en de aanwezigheid van desinteresse bij de verkoper van wat die nu eigenlijk verkoopt(wist er niets van te vertellen). Voorbeeld: dit is een duitse import auto en dat wist ie zelfs niet....
- ik zou volgens de verkoper een scherpe offerte van een verzekeringsmaatschappij krijgen voor deze auto; ik heb er helemaal niets meer van gehoord.
- de aflevering was een 100% afknapper; de auto stond onder een doek(waarom?) en trots trekt de verkoper het doek eraf. Daarna volgde een oprechte krachtterm van mij, alle velgen zagen eruit of ze de mazelen hadden. Alles zat onder de vlekken die niet met een beetje spuug waren te verwijderen maar echt in het materiaal waren getrokken(waarschijnlijk resten van velgenreiniger die niet goed zijn weggespoeld en gepoetst); reactie verkoper "heb ik niet gezien". Ja, ja; je hebt nooit gekeken en niks gecontroleerd heb ik gezegd maar los het nu maar op. Ter plekke zijn de velgen gepolijst en weer netjes gemaakt en ik hoop dat de velgcoating niet beschadigd is geraakt want dan eis ik zeker deugdelijk herstel. Hoe je als verkoper een aflevering van een auto volkomen kunt verprutsen......
- dan nog een voordeel van dit ongeïnteresseerde gedrag; bij de aankoop van een ford worden de gegevens gedownload in de fordpass-app. Ik kijk dit eens door en zie dat er verlengde fabrieksgarantie zit op deze auto tot 23 februari 2028 of 100.000 km. Dit was er bij gekocht door de eerste, duitse, eigenaar en ik heb via ford nederland de bevestiging gekregen dat deze garantie overgaat op een nieuwe eigenaar ook als die in een ander land woont. Daarnaast heeft de duitse dealer die deze auto nieuw heeft verkocht mij de originele garantiepapieren (schutzbrief heet dat in duitsland) gemaild. Ik heb dus stom toevallig een gebruikte auto gekocht met nog ruim 5 jaar fabrieksgarantie en beschouw dit als een leuk kado. Zo'n extra garantie lijkt me toch een aardig verkoopargument als dealer maar ja, als je het huiswerk niet doet dan weet je er ook niks vanaf.

Ik heb dus de volgende auto gekocht: Ford Puma ST-X, bouwjaar 23-2-2021, duitse import, kilometerstand 15.500 (gedocumenteerd met volledige onderhoudsgegevens), full options in de kleur wit.

Eerst even een opsomming van wat deze auto allemaal heeft qua uitrusting:
- electrische ramen en spiegels(inklapbaar)
- electrische achterklep met (voet) sensor bediening
- electrisch schuif/kanteldak met een stevige rollo
- digitaal dashboard
- parkeersensoren voor en achter met automatisch parkeren
- performance pakket (sperdifferentieel/launch control en een echte performance spoilerlip voor(ja, ja))
- recaro stoelen
- voorruit/achterruit/spiegel/stuur/stoel en ruitensproeierverwarming
- draadloos laden smartphone(kan mijn telefoon niet, helaas)
- allerlei veiligheidssystemen waaronder wrong way alert waardoor spookrijden wordt tegen gegaan
- led verlichting rondom
- klasse 2 alarm (inbraakdetectie), zit standaard op duitse puma's
- haaievinantenne(voor het eerst dat ik die op een auto heb!)
- st logo die op straat wordt geprojecteerd
- 19 inch wielen met 225/40 michelin pilot sport 4 s banden

Vergeleken met mijn vorige auto mis ik toch een paar zaken zoals de dynamische richtingaanwijzers voor (niet belangrijk), de handige zonnebrilhouder (vind ik wel jammer) en de deurprotectoren (werkten erg goed). Dus full options is nog niet helemaal compleet wat mij betreft.

Hierna benoem ik puntsgewijs de volgende zaken:

Motor en aandrijving
Je zult verwachten dat de puma en de fiesta dezelfde specificaties qua motor zouden hebben maar dat is niet waar; het vermogen is bij beide 200 pk. bij 6.000 toeren maar het koppel verschilt. Heeft de fiesta 290 nm/1.600 t/pm, de puma heeft 320 nm/2.500 tpm en dit merk je echt tijdens het rijden. Is de fiesta heel nerveus op het gas met als gevolg dat je heel veel wielspin hebt en de voorbanden oprookt, de puma voelt anders aan. Hier lijkt het geleidelijker te gaan en komt de kracht er pas later in; wielspin is er veel minder. Vandaar ook misschien dat de origineel gemonteerde voorbanden na ruim 15.000 kilometer nog 5 mm profiel hebben, bij de fiesta waren ze bij deze kilometerstand al volledig versleten. Ik ben er nog niet uit wat mijn voorkeur heeft; dat hitsige gedrag van de fiesta vind ik erg leuk maar de bijkomende kosten wat minder. Zal hier bij komende updates nog wel op terugkomen.
Verder schakelt en koppelt ook deze ford wederom geweldig en is het een genot om deze auto te rijden.
Ik heb wel het idee dat deze auto op euro 95 loopt en ik zal straks weer overgaan op v-power, bij de fiesta werd dat door de toenmalige dealer sterk aanbevolen. Over het verbruik kan ik nog niks zinnigs zeggen.

Exterieur
Een puma is eigenlijk niets anders dan een fiesta met wat obesitas maar ik vind dat ford er een leuk model van heeft gemaakt. Vind ik de normale puma een beetje iel, deze st-x klopt m.i. helemaal. De felwitte kleur (frozen white noemt ford dit), de zwarte accenten(dak/spiegels etc.) en de rode remklauwen; ik vind het een heel fraaie combinatie.
De puma weegt zo'n 80 kg. meer dan de fiesta en dat vertaalt zich in een hogere mrb-klasse(scheelt € 8 per maand); tot mijn verrassing is de verzekeringspremie € 1,55 lager dan die van de fiesta(zelfde verzekering en voorwaarden) dus in totaal zijn de vaste lasten niet veel hoger dan bij de fiesta.
Verder heeft de puma ook nog een drie liter grotere benzinetank dan de fiesta, met 45 liter heb je (kans op) een redelijke actieradius.

Interieur
Het interieur is qua opzet niets anders als die van de fiesta; alleen zijn een paar zaken (deurbekleding en middenarmsteun) van mooiere materialen gemaakt en zien ze er beter uit.
Qua binnenruimte is de puma groter en vooral de kofferbak is en groter en veel praktischer als die in de fiesta; je kunt de bodem verstellen en er zit een heel diepe bak onder. Daarnaast is de electrische achterklep heel handig en werkt de voetbediening erg goed; het electrische schuif/kanteldak zorgt voor een mooie lichtinval en is gelukkig uitgerust met een stevige rollo en niet zo'n rommelding. Daarentegen is de hoedenplank eigenlijk een slap zeiltje maar het klappert gelukkig niet.
Verder heeft de puma de sport en modeknop op het stuur en dat werkt erg goed; ik rijd de auto uitsluitend in de sportstand overigens. Het digitale dashboard vind ik dan weer wat minder en een beetje vorm boven functie; ik vond het dashboard in de fiesta eigenlijk duidelijker. De performance meters vind ik leuk (oliedruk/olietemperatuur/turbodruk) maar waarom een tellerschaal zonder snelheden wordt gebruikt vind ik raar en nutteloos.
Helaas rammelt het tellerhuis in de puma op precies dezelfde plek als die in mijn fiesta; een ford die niet rammelt moet nog uitgevonden worden blijkbaar en ik blijf het jammer vinden. Gelukkig is de rammel alleen hoorbaar bij een koude auto en verdwijnt ze snel.

Onderstel en wegligging
Waar je een ford st voor koopt is natuurlijk de wegligging en ook dat klopt bij deze puma; je voelt eigenlijk nauwelijks dat je met een 80 kg. zwaardere en hogere auto onderweg bent (vergeleken met de fiesta st-3). Het stuurt echt razendsnel en je moet er van houden want voor veel bestuurders zal het te nerveus aan voelen maar ik vind het grandioos. De auto is wel wat gevoeliger voor spoorvorming wat waarschijnlijk zal liggen aan de wat bredere banden, verder voel je iets meer rol in de carrosserie (logisch) maar het totaalpakket klopt nog steeds. Echt een heel fijn en sportief rijdende auto.
Het veercomfort is gelijk aan die van de fiesta en dat vind ik prima. Als er meer kilometers zijn gereden zal ik zeker nog eens terugkomen op de (mogelijke) verschillen tussen de puma en de fiesta.

Zo, dit zijn de eerste indrukken van de puma en ik zal de review zeker blijven updaten.

PRIVATE LEASE Ford Puma

DirectLease
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (5D/6H)

Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)

Alphabet
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)