Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line X First Edition (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.0 EcoBoost 125pk ST-Line X First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Nieuwe uitdaging
- 12 km
Na 2 jaar de New Ecosport te hebben gereden, waarbij ik toen de keuze maakte een auto met hogere instap te nemen (vooral op advies van mijn echtgenote), vond ik het tijd om voor een modernere auto te gaan. Dat het zowieso een Ford moest worden stond al vast. De Puma is mijn 7e, en voldoet aan een aantal criteria die voor mij van belang zijn. De vorige fords waren achtereenvolgens de Escort 1.4 Bravo, Siërra 2.0 gt sedan, Focus 2L Trent, Focus 1.8 TDCI Trent, Fiesta 1.6 sport en de Ecosport.
Stuk voor stuk prima auto’s waar ik zeer weinig kosten aan heb gehad. Behalve de Escort (2e hands) en de Ecosport heb ik met alle auto’s 100T km gereden.
De keuze voor de Puma is gedaan op basis van het vertrouwen in Ford, en het gebruiksgemak wat deze auto biedt ten opzichte van de Ecosport. Ik kon best wel wennen aan die achterdeur, maar de kofferbak was toch wel klein! En dat is meteen ook het sterke punt van die Puma! Ook wat betreft Veiligheidszaken is de Puma beter uitgerust! Deze waren niet verkrijgbaar op de Ecosport!
Ik heb het dan over adaptieve cc, lane assistance en nog wat zaken. En natuurlijk niet te vergeten het Mild Hybrid systeem. Ik ben benieuwd hoeveel het gaat schelen ten opzichte van de Ecosport! Die had een gemiddeld verbruik over de ruim 30T km van 6,8L/100km. Daarbij neem ik in acht dat ik best wel een stevige doorrijder ben, en de ritten meestal minimaal 100km snelweg inhielden waarbij snelheden van 140+ meer regel dan uitzondering waren.
Gezien ik mijn rijstijl niet zoveel zal aanpassen ben ik benieuwd wat de Puma gaat doen.
Ik heb er inmiddels de eerste 300km opzitten, en die zijn veelbelovend.
De Puma is een 125pk ST-line First Edition, dus voorzien van alle pakketten incl het winterpack, dus voorzien van verwarmde voorruit, spiegels, stuur en stoelen. De kleur is Magnetic. De auto staat op 215-50-18 Continental banden. Het digitale dashboard is prachtig, goed afleesbaar, en verandert van kleur wanneer je een andere rijmodus selecteert. Connectiviteit met mijn I phone werkt naar behoren, is snel genoeg, en het B&O klinkt in deze auto nog beter dan in de Ecosport! Het dashboardkastje is wat groter dan in de.... maar helaas ontbreekt dan nu weer de lade onder de bijrijdersstoel. Die stoel is dan wel weer voorzien van hoogte instelling, net zoals lendesteun verstelling.
Persoonlijk vind ik de ST-line stoelen beter zitten dan die in de Titanium versie waarin ik een uitgebreide proefrit heb gemaakt. Ze geven wat meer zijdelingse steun, en het lijkt alsof de zitting iets langer is! Maar of dat werkelijk zo is kan ik niet bevestigen.
Tot zover de eerste indruk. Na 5000km meld ik mij weer met een update wat betreft verbruik en eventuele andere noemenswaardige vermeldingen.
Update
- 5.200 km
Zoals belooft kom ik na 5000km weer met een update.
De auto voldoet aan al mijn behoeften. Hij rijdt prettig, is lekker fel, en zoals de fabrieks omschrijving beloofd, onmerkbaar start-stop systeem. Het is in het begin even de juiste instelling vinden, en dan opletten of de auto de instelling ook uitvoert. Het werkt, en onmerkbaar, werkelijk! Dat heeft Ford goed voor elkaar!
Alle veiligheidssystemen werken naar behoren. Natuurlijk wel met de gangbare mankementen, omdat er nu eenmaal situaties zijn die het systeem gewoon niet kan! Bij geen enkele auto welteverstaan! Dus in sommige gevallen zul je nog steeds zelf in moeten grijpen. Ik doel hier op de adaptieve cruisecontrol. Deze zit er wel eens naast wanneer een auto voor je uitvoegde en gaat remmen. En dan moet je toch even met het voetje op het gas!
Dealer.
Bij aflevering was door de verkoper een kleine onregelmatigheid aan de lak geconstateerd. Daarvoor is meteen een afspraak gemaakt, en dit is keurig netjes hersteld.
Alle lof voor de dealer.
Onregelmatigheden.
Al vanaf het begin viel mij op dat het leek alsof de rechter koplamp hoger in de carrosserie gemonteerd zat dan de linker. Ook viel de ongelijkheid op aan de achter bumper en de spatborden en deurschermen. Alsof het geheel niet precies was afgesteld. We zijn samen met de dealer naar diverse vergelijkbare modellen Puma gaan kijken, en daar zit nog wel eens wat verschil in! Bij de een wat meer dan bij de ander. Dit is doorgegeven aan Ford. Misschien een klein productie foutje, of een iets te tolerante eind controle, geen idee. Ik hoop dat Ford hier de nodige aandacht aan geeft, want het ziet er slordig uit.
Verbruik.
Het valt mij op dat het verbruik dat ik hier bijhoud, erg verschillend is met de boardcomputer en de Ford App.
Volgens de laatste heb ik een maand verbruik van 5.2L/100km. De boordcomputer geeft 5.7 aan, maar is zakkende omdat ik deze nog niet gereset heb. Hier staat mijn verbruik veel hoger? Het kan aan mijzelf liggen, dat ik ergens een fout getal heb ingevoerd.
Over enkele weken gaan we een flinke rit maken naar zuid Spanje. Dan komen er in één klap een kleine 4,5 duizend km bij. Daarin kan ik het verbruik eens wat beter in het oog houden.
Conclusie.
Fijne auto. Tevreden.
Ruim een jaar zonder zorgen
- 18.000 km
Ik rijd de Ford Puma nu ruim een jaar. En ik kan u zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben. Omdat de zomervakantie wat betreft vliegen wat ingewikkeld was, we zouden naar Griekenland in September 2020, hadden mijn vrouw en ik besloten om dan maar met de auto naar zuid Spanje te gaan. Ik heb in de buurt van Murcia familie wonen die in het bezit zijn van een B&B, en een telefoontje was genoeg om daar terecht te kunnen!
De auto ingeladen en op weg naar het zuiden dus! Vooraf nog even langs de dealer voor een kleine check up, en daar werd ook groen licht gegeven! (Ik had ook niets anders verwacht)
Nu kwam de zogenaamde mega box zijn nut bewijzen! Want als je goed inpakt kun je alle ruimte nuttig gebruiken, en dan verbaas je jezelf wat je alleen daar al in kwijt kunt!
De rit zelf is natuurlijk wel even een lange zit! Ca. 2200km enkele reis die we in 2 etappes hebben verdeeld. De eerste dag tot aan Irun was de langste van de twee. Voor mij als beroeps chauffeur is dat geen enkel probleem, en zeker niet wanneer ook je auto is uitgerust met comfortabele zaken zoals climatcontrol, adaptieve cruisecontrol, lane assistent, en stevige goed zittende en steungevende stoelen! Op zulke ritten ga je de hardere ST-line vering in combinatie met deze stoelen echt waarderen! Ook de hogere zit is werkelijk fijn! Ik had een aantal jaren geleden ook al eens zo’n trip gedaan, maar dan met een Fiesta, en dat voelde wel wat vermoeiender!
Ooit heb ik dat stuk nog wel eens gereden met een gehuurde Renault Megane, maar dat was toch een heel stuk minder nog! Op een of andere manier moet je in zo’n wiebertje veel harder werken is mijn ervaring.
Over het verbruik op deze reis kan ik kort en duidelijk zijn! 6,2L op 100km. Overal netjes aan de snelheidslimieten gehouden, dus 120 in België en 130km/h in France. Alles autobaan gereden, en met volle bepakking, dus wat mij betreft heel netjes!
Op de terugweg een iets andere route genomen omdat we nog wat champagne ingekocht hadden, die we meteen gingen ophalen! Ook hier bewees de megabox zijn nut weer! Daar verdwenen zomaar 4 dozen van 6 flessen in!! Lekker laag zwaartepunt ook!
Bij thuiskomst ruim 5500km erbij gereden! Verbruik naar tevredenheid, en een onbezorgde vakantie gehad! De auto had op deze trip veel bekijks, omdat er nog niet zoveel van rond reden, en ze door de Corona crisis niet snel geleverd zijn geworden!
Kortom, deze auto is zeer betrouwbaar. De 3 cilinder met 125pk mild Hybrid presteert naar behoren. De motor doet onopvallend en stil zijn werk. In wat langere klimmen moet je wel even naar zijn 5e versnelling terug, maar dan houdt hij die 130km/h wel gewoon vast!
Alle vloeistoffen zijn de gehele reis netjes op pijl gebleven. Nou ja, de benzinetank en het ruitensproeier reservoir natuurlijk niet, maar dat spreekt vanzelf!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.