Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2023)

autoreview

Ford Puma 1.5 EcoBoost 200pk ST X (2023)

Signalement

UitvoeringPuma 1.5 EcoBoost 200pk ST X
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst500 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop + eerste ervaringen

  • 500 km

Wanneer mensen mij vragen naar de auto's die ik reeds gehad heb, krijg ik meestal enkele vreemde blikken te verwerken. Als zoon en kleinzoon van zelfstandige garagehouders ben ik opgegroeid in een garage waar mijn vader en grootvader de meest uiteenlopende auto's herstelden en onderhielden. Ook al ben ikzelf op professioneel vlak een andere weg ingeslagen, de liefde en fascinatie voor auto's zal ik daardoor altijd meedragen.

En dat hoeven voor mij zeker niet de meest exotische of dure wagens te zijn. Ik heb in de eerste plaats een voorliefde voor cultauto's binnen het dagdagelijkse verkeer: op het eerste gezicht normale auto's, maar de echt liefhebber ziet dat het een speciale editie of een zeldzame uitvoering is. Mijn eerste auto bijvoorbeeld: een Toyota Yaris uit 2002, die ik samen met mijn broer kocht in 2009. Een grijze muis zou je denken, tot je wat dichterbij kwam kijken. Subtiel andere voor- en achterbumpers, aluminium velgen, sportzetels, en een bescheiden brom uit de uitlaat. Het was een 1.5 VVT-i T-Sport, een wagen die tot onze verbazing zelfs in 2023 nog de nodige liefhebbers op de been brengt. Mijn broer verkocht hem vorige maand voor een onverwacht mooi bedrag aan zo'n liefhebber.

Tot zover de nostalgische introductie; laten we het eens hebben over de Ford Puma ST. Een wagen die ik bezit sinds begin maart 2023, na een wel heel plotse switch van dagelijkse wagen. Tot voor kort was ik namelijk de meer dan trotse bezitter van een Kia Stinger GT. Nog zo'n cultauto, zeker met zijn 3.3 V6. Naast enkele andere motieven om van auto te wisselen (het verhaal is al lang genoeg), vernam ik een tijdje geleden dat de Belgische wegentaksen dit jaar al zullen verhogen. Daardoor zou het nóg moeilijker worden om deze Stinger GT met torenhoge CO2-waarde verkocht te krijgen. Ik kreeg gelukkig nog een mooie overnameprijs en ging dan ook op zoek naar een onmiddellijk beschikbare vervanger, die ik vond bij een Ford-dealer in de buurt: de Ford Puma ST.

De aankoop was erg vlot beklonken aangezien deze Puma exact was samengesteld zoals ik hem zelf geconfigureerd zou hebben. Het is de ST-Ultimate uitvoering (buiten België beter bekend als ST-X) die zich dus boven de 'gewone' ST-uitvoering positioneert met extra standaarduitrusting waaronder automatische airco, rode remklauwen, full led koplampen en keyless entry. Daarnaast is hij voorzien van de Grey Matter-lak en alle beschikbare optiepakketten: Driver Assistance Pack, Performance Pack (met het alom geprezen mechanisch sperdifferentieel!) en panoramadak.

Qua look vind ik deze Puma ST enorm geslaagd, in het bijzonder de achterkant. Ik twijfelde nog even om toch op zoek te gaan naar een groen exemplaar, maar ben uiteindelijk heel blij met de keuze om gewoon bij de Grey Matter-lak te blijven. Het geeft de auto een enorm chique uiterlijk en past in mijn ogen goed samen met de vele zwarte en rode accenten die de ST-uitvoering bezit (zeker in combinatie met het panoramadak + zwarte spoiler). In het groen kan je hem trouwens niet meer bestellen sinds dit jaar, die kleur wordt vervangen door een nieuwe blauwe tint binnenkort.

Binnenin de auto is het ook fijn vertoeven, maar daar duurde het wel iets langer om mijn hart te veroveren. De interieurs in dit segment van het Ford-gamma (Fiesta-Puma-Focus-Kuga) maken mij niet enorm wild als autoliefhebber. Zo bezit de Puma nog het gewone 8 inch SYNC3 infotainment systeem, wat wel een beetje aan het einde van zijn levensduur begint te komen, ook al werkt het systeem op zich prettig en vlot. Ook moet je niet lang zoeken voordat je harde plastics vindt, zelfs al op ooghoogte. De ST-uitvoering zorgt er gelukkig wel voor dat het geheel meer dan aanvaardbaar blijft, met prachtige AGR-gekeurde kuipzetels die door Ford zelf zijn ontwikkeld, overal mooie rode stiksels en accenten, en een dik sportstuur.

Op de rij-eigenschappen en rijmodi zal ik sowieso in mijn volgende updates nog verder ingaan. Een eerste indruk is er al wel: dit is een pure hot hatch die bijzonder slim vermomd is als compacte SUV. Hoe deze auto op de weg ligt en aan het asfalt plakt met zijn Michelin PilotSport4S banden, is iets wat mij elke dag al verbaasd heeft. Van overhellen in de bochten is simpelweg geen sprake. Ook de 1.5 driecilinder met 200PK maakt een zeer goede indruk, echt een motortje met pit én karakter. De dag van vandaag ga je hiermee misschien niet meer elk stoplichtspurtje winnen, maar zodra het betere bochtenwerk erbij komt, zullen heel wat rivalen vrijwel onmiddellijk de handdoek in de ring moeten gooien.

Is het dan allemaal lof voor deze Puma ST? Wel, wat me tot nu toe echt positief verbaasd heeft, is dat deze wagen (die toch €20.000 goedkoper is dan mijn Stinger GT) vanaf dag 1 een brede glimlach op mijn gezicht heeft getoverd en het pijnlijk vroege afscheid van de Stinger snel deed vergeten. Maar perfect zal de Puma ST ook niet zijn. Zo is het rijcomfort voor dagelijks gebruik echt maar nét acceptabel, zeker op het beroemde Belgische wegdek. Het scherpe weggedrag van deze hot SUV heeft dus wel degelijk zijn prijs: zeker bij lage snelheden op een wegdek met oneffenheden is de demping enorm hard. Snelwegritjes verlopen iets comfortabeler (de demping werkt beter bij hogere snelheden), maar als ik de keuze heb, zou ik een andere wagen kiezen voor pakweg m'n reisje naar het zuiden.

Heel benieuwd welke rol dit laatste euvel zal spelen bij het verdere bezit van deze prettig gestoorde mini-SUV. Volgende keer hoop ik ook al een beter inzicht te hebben op het verbruik, dat momenteel rond de 7,5-8 liter per 100 km zit tijdens het inrijden. Andere zaken als praktische bruikbaarheid met het gezin, rijmodi, handbak,... komen dan ook nog aan bod.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Puma

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens