Praktijkervaring BMW i4: belangrijke Tesla-tegenhanger door ogen van eigenaren

'Het is een BMW, dus daar ga je'

BMW i4

Lang leek de Tesla Model 3 in zijn segment niet te verslaan. Pas eind 2021 kreeg de Amerikaanse sedan echt tegengas vanuit Duitsland. Het was BMW, dat op basis van de 4-serie Gran Coupé een volledig elektrische i4 bouwde. Inmiddels rijden er in Nederland al zo’n 5.000 van rond en het einde is nog niet in zicht. Is de i4 echt opgewassen tegen een Tesla en wat zijn in de praktijk de belangrijkste plussen en minnen? Eigenaren delen hun ervaringen.

De BMW i4 is er als eDrive35, eDrive40 en de M50, het sportieve topmodel. De eerste variant heeft een netto 66 kWh groot batterijpakket, de twee zwaardere uitvoeringen bieden 80,7 kWh. Ook de vermogens verschillen, met respectievelijk 286, 340 en 544 pk. De eDrive 35 en eDrive 40 hebben achterwielaandrijving en alleen bij de M50 wordt het vermogen verdeeld over alle wielen. Veruit de meeste auto’s in onze review-sectie zijn een eDrive 40. Kopers kiezen dus wél het grote batterijpakket, maar laten vierwielaandrijving en extra vermogen links liggen. 

Praktisch gebruiksgemak 

Een BMW staat te boek als rijdersauto. Het lijkt logisch om met de rijeigenschappen te beginnen, maar om in dit segment succes te hebben, is er méér nodig. Eerst maar eens de praktische zaken. “De auto is bijna 4,80 meter lang en dat schept verwachtingen qua binnenruimte”, vindt de eigenaar van een i4 eDrive40. Hij vervolgt: “Laten we maar meteen daarmee afrekenen: het valt nogal tegen. Voorin is het heus riant. Er is meer dan voldoende ruimte in alle richtingen. Achterin is het toch wat behelpen. Het is heus niet krap of zo, het is geen Polestar 2, maar je verwacht gewoon iets meer.” De kofferruimte valt wel in de smaak. “De achterbak is prettig groot en heeft een heerlijke grote vulopening door de gigantische klep. De banken kunnen in 40/20/40-verhouding worden neergeklapt.” 

De volgende rijder deelt deze ervaring. “De hoeveelheid bagage die mee kan, is mij ook meegevallen, komende van een Passat Variant toch even schakelen. Klein tasje in het vak onder de kofferruimte. Grote koffer, kleine koffer en kinderwagen in de kofferruimte, daaromheen losse tassen en een kussen passen er prima in!” Geen klachten over de ruimte voor passagiers? Toch wel. “Qua ruimte achterin houdt het niet over. Mijn kinderen in de Maxi-Cosi in de ligstand raken met hun voetjes mijn stoel aan. Ik ben 1,77 meter en zit redelijk laag en naar achteren, maar toch.” 

Ook als het gaat om ruimte voor losse spullen scoort het passagierscompartiment niet de volle punten. Meerdere rijders, onder andere de volgende M50-bestuurder, geven aan dat deze aflegruimte beperkt is. “Het is niet zo dat de BMW i4 M50 geen verbeterpotentieel meer heeft. Zo is er geen logische plaats om je zonnebril op te bergen. In de M50 waarin ik een proefrit heb gemaakt, zat schuin links onder het stuur een opbergvak waarin een bril paste, maar daar beschikt mijn i4 niet over. Ook boven de voorruit, waar vele auto’s zo’n opbergmogelijkheid bieden, laat de BMW verstek gaan.” Goed om te weten: over het zitcomfort wordt niet geklaagd. De stoelen zijn blijkbaar in orde. 

Hoe rijdt de i4? 

Dan het beloofde rijden. “Het is een BMW, dus daar ga je”, steekt een eDrive40-rijder van wal. “Snaarstrak door de bocht, welke bocht dan ook, maar niet plankhard. Het is geen M3 of zo. Dit is meer de BMW-interpretatie van een grand tourer en grand tourer zijn doet de i4 met verve.” Daar bespeuren we een addertje. Doet de i4 niet alles met verve? “De stad is niet het terrein van de i4”, vervolgt de bestuurder. “Bijvoorbeeld het afrijden van een verkeersdrempel kan nog wel eens een smakker opleveren. De luchtvering op de achteras vindt de ruim 2.000 kilo gewicht dan kennelijk toch ook wel veel.” Dit gedrag valt ook een andere rijder op. “Door het hoge gewicht van een elektrische auto merk je dat de auto bij drempels vrij stug is en je daardoor erg langzaam over drempels moet gaan.” Nog iets opvallends over het weggedrag: “Inmiddels 20.000 km verder en een rit naar Polen gedaan. De i4 rijdt heerlijk en doet het perfect. Het enige wat mij is opgevallen: als je meer lading mee hebt, veert de auto lekkerder (comfortabeler).” 

Hoe de prestaties bevallen? “Het vermogen van deze motor (340 pk/430 Nm) is echt lekker. Je krijgt een goede duw als je op het pedaal stampt en de tussensprints zijn fel. De auto trekt snel en soepel door naar zeer illegale snelheden. Bij 190 km/h is wel ineens de koek op”, aldus de eDrive40-rijder die kennismaakte met de snelheidsbegrenzer. 

Rijders zijn dus overwegend enthousiast over de reiscapaciteiten van hun BMW i4 en geven regelmatig aan dat de stilte aan boord opvallend is. Desondanks vinden meerdere eDrive40-rijders dat er winst te behalen valt. “Een aandachtspunt dat ik ook regelmatig bij andere rijders voorbij zie komen, is de stabiliteit rechtuit. Bij snelheden tussen 100-140 km/h wil hij wat zoekerig zijn, waardoor je continu licht moet bijsturen.” 

BMW i4 met caravan 

Een andere eDrive40-rijder gaat graag op pad met de caravan. Voor vakanties in de buurt lijkt dat een ideale combinatie. “Meerdere keren met de i4 (met gezin) en onze caravan gereden nu. Dat is een Bürstner Premio van 7,2 meter lang en zo’n 1.500 kg zwaar.” Hoe dat bevalt? “Het rijden van de i4 met caravan is top. De i4 heeft standaard niveauregeling, een wat hogere kogeldruk is prima en zorgt niet voor inzakkende achterkant. De auto is altijd zwaarder dan de caravan en dat merk je vooral bij het inhalen van vrachtwagens en dergelijke. Er zijn niet tot nauwelijks schommelingen en de auto trekt de caravan er echt mooi langs.” 

Actieradius BMW i4 

Het rijden met de caravan brengt ons meteen bij een ander belangrijk punt. Hoe ver komt de BMW i4 in de praktijk op een lading? Een eDrive40-rijder schrikt in eerste instantie van het winterse verbruik. “Het voorverwarmen van de auto is een zegen en scheelt een hoop gekrab. Alleen het verbruik was toch echt schrikbarend hoog. Geen 580 km WLTP, maar eerder een schamele 320 km.” Als de temperatuur rond de 10 graden Celsius ligt, ziet het beeld er beter uit. “Had de BMW i4 zelfs over stukken van 40 kilometer of langer moeite om onder de 20 kWh/100 km te blijven, nu geeft de auto soms zelfs waardes aan van 16 kWh/100 km. In de warmere maanden zal de auto dichter bij de WLTP komen. Nu is eigenlijk altijd 450 km mogelijk.” 

Een andere rijder is meteen tevreden. “Wat betreft de efficiëntie van de auto wanneer het gaat om energieverbruik kan ik kort zijn; deze is zo goed als on par met de benchmark, de Tesla Model 3. De Tesla heeft wel meer vermogen tot zijn beschikking en is derhalve koning. De i4 haalt met gemak 400 km bij 80 procent lading en een rijgedrag 'met het verkeer mee'.” 

Ook als je niet ‘met het verkeer mee’ rijdt, is opnieuw een eDrive40-rijder blij met het gemiddelde stroomverbruik. “Het gemiddeld verbruik over 15.000 km is zo’n 17-18 kWh per 100 km, waarbij ik op de Duitse autobanen ook 160 à 170 km/u heb gereden, indien mogelijk. Ook in Frankrijk had ik dagen waar ik gemiddeld 12-13 kWh per 100 km haalde wanneer ik uitsluitend op binnenwegen reed. Met een rustige rijstijl is meer dan 500 km actieradius zeker mogelijk.” 

Dat de range met een caravan aan de haak flink krimpt, mag geen verrassing zijn. De eerder aangehaalde caravantrekker geeft aan wat je in de praktijk kunt verwachten. “Het normale verbruik lag de afgelopen wintermaanden rond de 19 kWh/100 km. Onder normale omstandigheden met de caravan was het gemiddeld 32 kWh/100 km, maar bij iets meer wind en/of regen steeg het verbruik snel richting 40 kWh/100 km. Dat betekent in het gunstige geval een actieradius van 230 km en in ongunstige gevallen 170 km.” 

Storingen en irritaties 

Wie deze rubriek regelmatig leest, weet dat een nieuwe elektrische auto niet altijd even betrouwbaar is. De BMW i4 lijkt die dans te ontspringen, want eigenaren melden geen serieuze problemen. Wel zijn er kleine irritaties. “Na 6.000 kilometer ben ik met de i4 teruggewenst naar de garage. De linkerspiegel piepte en kraakte hevig bij het in- en uitklappen. Het klonk alsof er plastic over elkaar schuurde. Ook waren de kleine deksels van de laadpoort afgebroken”, aldus een eDrive40-rijder. “Iets wat in drie maanden tijd toch allemaal best vroeg is.” 

Geen klachten over het ontbreken van een frunk bij de BMW i4.

Een andere rijder heeft problemen met de deurontgrendeling. “Het gebeurt regelmatig dat de auto niet op slot gaat als ik wegloop. Ook de ontgrendeling werkt niet feilloos bij het vastpakken van de deurgreep. Irritant.” Wie geen problemen heeft ervaren, maar wel updates kreeg voor de deurontgrendeling is de volgende M50-bestuurder. “Het afgelopen jaar verliep probleemloos. De auto heeft enkele OTA-updates mogen ontvangen en ook een terugroepactie (software-update) voor mogelijke problemen met de automatische deurontgrendeling.” 

Afgaand op de gebruikerservaringen heeft BMW met de i4 een slimme zet gedaan. Hoewel de passagiersruimte relatief beperkt is, kan er wel veel bagage mee. De rijeigenschappen zijn overwegend dik in orde, wat ook geldt voor het rijbereik. Verbeterpunten zijn er in de vorm van rechtuitstabiliteit en veergedrag op drempels. Daar staat tegenover dat de i4 weinig storingsgevoelig is. We zagen het al eerder bij de BMW iX3: de traditionele EV-benadering werpt bij dit merk zijn vruchten af. 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (86) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum