Praktijkervaring Audi Q4 e-tron: waar zit de meerwaarde?
'Ondanks de bescheiden buitenafmetingen is de binnenruimte zeer riant'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
Het MEB-platform van de Volkswagen Group is genoegzaam bekend en tegelijkertijd enigszins berucht. Het eerste omdat het aan de basis staat van alle nieuwe e-modellen van Volkswagen, Skoda en Cupra en het tweede vanwege initieel instabiele software. Dat laatste lijkt inmiddels onder controle, maar is nóg een model met dit platform niet gewoon meer van hetzelfde? En hoeveel kan het merk Audi er nog aan toevoegen? Gebruikers geven het antwoord.
De Q4 e-tron is de eerste Audi die gebruikmaakt van dit platform. Waar je bij de Cupra Born duidelijk zijn genen ziet, heeft Audi goed kunnen maskeren dat onderhuids een Volkswagen ID.4 schuilt. De verwantschap met de grotere Q8 e-tron, die een ander platform gebruikt, is daarentegen meteen duidelijk.
De techniek is uiteraard vergelijkbaar met andere MEB-modellen, al gaat Audi vermogenstechnisch net iets verder. Dat zag je nog niet bij instapper e-tron 35 met 170 pk en een netto 52 kWh groot batterijpakket, of de e-tron 40, met een 76,6 kWh batterijpakket en 204 pk. Deze zijn inmiddels, net als de e-tron 50, uit het gamma verdwenen, waardoor alleen nog de 45 en 55 overblijven. De eerste variant heeft altijd 286 pk, maar laat deze, afhankelijk van je keuze voor een quattro-versie, los op twee of vier wielen. De 340 pk sterke e-tron 55 heeft altijd all-wheel drive.
Gebruiksgemak en zitcomfort
Zijn dimensies deelt de Q4 e-tron met de Volkswagen ID4, een auto die rijders op ruimtegebied tevredenstelde. Audi-rijders lijken ruimte iets minder belangrijk te vinden. In hun reviews besteden ze er althans weinig aandacht aan. Eén rijder doet dat wel en is tevreden. “Ondanks de bescheiden buitenafmetingen – de lengte is zo'n 4,60 meter – is de binnenruimte zeer riant”, schrijft hij. “Ik ben zelf 1,91 meter lang, maar bij een goede zitpositie als bestuurder kan iemand van 1,90 meter achter mij plaats nemen en zit dan niet 'klem’.”
Een andere bestuurder maakte de overstap vanuit een plug-in hybride Audi Q5. Wat ruimte betreft blijkt dat geen stap terug. “De kofferbak is met 520 liter ten opzichte van 510 iets groter en beter door de dubbele vloer, waar de laadkabels en wat schoonmaakspullen liggen.” Misschien is dat laatste noodgedwongen, want een derde rijder meldt: “Een frunk aan de voorkant zou voor de laadkabel toch erg handig zijn... Ruimte genoeg, dus ik begrijp niet goed waarom ze daar geen vak hebben gemaakt.”
Over de stoelen lezen we niets dan goeds. “Met mijn 1,75 meter kun je een goede zitpositie achter het fraaie afgeplatte sportstuur innemen”, ervaart de rijder van een mond vol Audi. Over zijn Q4 e-tron 40 Launch Edition S Competition schrijft hij: “De stoelen zijn ruim verstelbaar, zitten prima en geven een goede steun ook op lange ritten.” Je leest het vaker in deze rubriek, referenties naar het meubilair van Volvo. Zo ook hier: “Met twaalf jaar Volvo-stoelenervaring was ik vooraf wel wat sceptisch, maar ik moet eerlijk zeggen dat het fijne stoelen zijn.” Kous af? Nee. “Al evenaren ze de stoelen van Volvo niet, want die zitten gewoon beter.” De rijder van een S Edition betwist dit en prijst vooral de lengte van de zitting. “De stoelen zitten geweldig. Er zijn volgens mij geen betere, want in elke andere auto zijn ze altijd korter met de ondersteuning van je bovenbenen.”
Dashboard, infotainment en bediening
We doen het niet altijd, maar een Audi vraagt om extra aandacht voor het interieur. Waar het merk voorheen enkel lof oogstte, zijn rijders nu kritischer. “De gebruikte materialen zijn redelijk”, meldt de bestuurder van een Q4 e-tron 40 Edition Advanced Plus. “Wonderlijk is dat Audi boven op het dashboard, dat je niet dagelijks aanraakt, mooie zachte materialen heeft toegepast. In de deuren is het echter harde kunststof.” Ook de rijder van een Advanced Edition is minder tevreden. “In het interieur zie je veel harde kunststof, die snel gebruikssporen heeft.”
Een andere Advanced Edition-rijder is wel grotendeels tevreden. “Het dashboard is netjes en is de menustructuur snel genoeg. Helaas heeft het stuur geen ouderwetse knopjes meer, maar aanraakknoppen. Niet handig, maar het is niet anders. Het navigatiescherm staat op de Google-stand en werkt prima. Het info-scherm is groot van vorm en duidelijk afleesbaar.” Dat vindt niet iedereen. “Het MMI en de schermen zijn mooi gedetailleerd en vragen even wat gewenning in de bediening en locaties waar een en ander is geplaatst. De Google-navigatie is fraai, maar gedateerd. De bediening met de stem werkt in de meeste gevallen prima. Ik gebruik dit vooral om contactpersonen te bellen vanuit het adresboek”, aldus de S Competition-bestuurder.
Hoe rijdt de Audi Q4 e-tron?
Dan het rijden, geen onbelangrijk onderdeel. Dat doet de Q4 naar verluidt behoorlijk goed. “De auto bevalt echt heel goed en is heel stil”, schrijft de voormalige Q5-rijder. “Het regenereren in de B-stand gaat, als je goed inspeelt op het verkeer, fantastisch en dan hoef je de rem nauwelijks aan te raken. Alleen bij een honderd procent stop is de rem even nodig. In vergelijking met de Q5 S-Line rijdt de Q4 rustiger en stuurt hij nauwkeuriger.” En wat het onderstel betreft? “Mijn zes vorige Audi's waren allemaal een S-line met verlaagd onderstel. Deze niet, maar hij is prima geveerd en ligt net zo goed op de weg als de vorige auto's. Ik mis het dus niet.”
Ook de rijder van een achterwielaangedreven e-tron 40 is tevreden. “De auto is zwaar, ruim 2.050 kg, maar het vermogen van de elektromotor is ruim voldoende (150 kW) en zit op de achteras, waardoor het sturen erg rustig is door de afwezigheid van aandrijving op de voorwielen.” Hij stipt nog een voordeel aan. “Hierdoor is de draaicirkel ook extreem klein, wat heerlijk is bij inparkeren en in parkeergarages.” Een bestuurder van een vergelijkbare Q4 e-tron schrijft: “De auto is superstil met het optionele akoestische glas. En op de rijeigenschappen heb ik ook niets aan te merken. Ondanks de 20-inch wielen biedt hij voldoende comfort.”
De eigenaar van de mond-vol-Audi omschrijft de eigenschappen van zijn S Competition als volgt. “De auto is dan wel uitgevoerd als sportauto, dat is het eigenlijk niet... Het is echt een zwevend tapijtje. Alles voelt goed, bochten, snelweg, binnenwegen, het maakt allemaal niet uit. Je hoort ook weinig bandengeluid. Wel geinig: in een regenbui hoor je echt het water langs de ruiten glijden, zo stil is de auto.” Waarin de Q4 wat hem betreft excelleert? “Persoonlijk denk ik dat de auto het best tot zijn recht komt met lekker cruisen. Supercomfortabel en je komt echt uitgerust aan op je bestemming.”
Kritiek is er ook, en wel van de eigenaar van een inmiddels uit het gamma geschrapte, Q4 e-tron 35. “Het valt op dat de achterzijde wel erg stug is geveerd”, is zijn bevinding. “De bandenspanning achter stond bij aflevering op 3,2 bar en na die te hebben teruggebracht naar 2,6 bar werd het veel beter, maar het blijft stug en vrij oncomfortabel voor de achterpassagiers.” Een nuance: “Op vlak asfalt zoeft de auto stil en wel comfortabel over de weg.” Ook de traction control krijgt niet zijn goedkeuring. “Inmiddels heb ik een aantal malen haarspeldbochten gereden met de auto. Dit betrof zeer rustige ritten op vakantie. Hier grijpt het al in bij snelheden van minder dan 25 km/h. Dit voel en hoor je door het licht trillen van de achterzijde als gevolg van de remingrepen aan één achterwiel.” Zijn oplossing: “Met het ESC in de Sport-stand gebeurt dit bij gewoon rijden niet meer, dus dan is dat maar de oplossing…”
Onderhoud, storingen en irritaties
Dit hoofdstuk konden we bij de Volkswagen ID3 en ID4 nog goed vullen. Inmiddels lijken de grootste problemen met het MEB-platform onder controle, want eigenaren van de later geïntroduceerde Audi Q4 e-tron melden aanzienlijk minder issues. “We zijn inmiddels vier maanden verder en ik ben nog steeds erg tevreden”, aldus de rijder van een auto uit 2023. “Ik heb gelukkig de laatste softwareversie, waardoor ik nog geen storingen of haperingen heb ervaren met de Audi-app of andere bugs in de MMI, zoals andere 'early adopters' soms ervaren.”
En inderdaad, een van deze early adopters is niet erg tevreden. “Het meest slechte aan de auto is de (3608-)software, waarvan Audi nu, na zestien maanden ontkennen, langzaam erkent dat er ‘binnenkort’ een belangrijke update gaat komen”, bromt hij. “Nul support van Audi Nederland of de dealer, kastje naar de muur-idee.” Een andere bestuurder met een 2021-model ervaart minder problemen, maar toch eentje. “Favorieten in de navigatie verdwijnen soms. Erg lastig. Je kunt een en ander dan weer opnieuw instellen.”
Dan nog even over het interieur: “De matige afwerking wordt vaker genoemd, maar valt echt op”, aldus de e-tron 35-rijder. “Niet alleen het materiaalgebruik, maar ook hoe het in elkaar steekt, is niet wat je mag verwachten van dit merk. In mijn auto zit bijvoorbeeld de kunststof rond de onderzijde van de bestuurdersstoel veel ruimer, centimeters ruimer dan bij de bijrijdersstoel. Hierdoor kijk je als je achterin zit tegen het stalen mechaniek aan.” Daarbij blijft het niet. “Een ander voorbeeld is de sterk slijtende middenarmsteun en de rimpelige wang van de bestuurdersstoel. Dat verwacht ik niet na 40.000 km.” En nog iets: “Recentelijk is het laadklepje vervangen omdat dit niet goed opende en sloot: best lastig als je moet laden.”
De Audi Q4 e-tron moet het meest voorname MEB-product zijn en vervult die rol redelijk. De auto blijkt aangenaam stil en ook het weggedrag stelt de meeste rijders tevreden. Klachten over de rechtuitstabiliteit, zoals meerdere ID3 en ID4-rijders die melden, blijken de Audi vreemd. Anderzijds wordt de reputatie van het merk op interieurgebied enigszins tenietgedaan door de toepassing van harde materialen. Daar staan dan wel weer voldoende interieurruimte en goede stoelen tegenover. Wie tot slot benieuwd is naar de actieradius van de Q4 e-tron kan zijn hart ophalen in dit artikel: zo ver komt de Audi Q4 e-tron in de praktijk.
PRIVATE LEASE Audi Q4 e-tron
Lees ook
Review Skoda Enyaq: gebruikers over elektrische leaselieveling
Praktijkervaring Volkswagen ID.4: dit vinden eigenaren van grote elektrische VW
Praktijkervaring Volkswagen ID.3: dit vinden eigenaren van hun elektrische auto
Praktijkervaring Cupra Born: eigenaren over sportschool-ID3
Gefacelifte Audi Q4 e-tron mag zijn koplampen houden
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (58) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.