Porsche Panamera Diesel
Langeafstandscruiser
- Roland Tameling
- Eerste rijtest
Een Porsche met een dieselmotor is na de Cayenne Diesel al niets nieuws meer. Maar nu proppen de Duitsers dezelfde drieliter turbomotor in de Panamera, waarmee je in één klap een Porsche krijgt die theoretisch genoeg heeft aan 6,5 liter brandstof per 100 kilometer en op één tank maar liefst 1.200 kilometer moet kunnen afleggen. Mooie cijfers, maar blijft er ook nog iets over van het typische Porsche-gevoel?
Het mag onder autoliefhebbers algemeen bekend zijn waar de Porsche Panamera zijn naam vandaan heeft. De sportieve grand tourer is – net als zijn familieleden uit de 911 reeks – vernoemd naar de Carrera Panamericana, de beroemde langeafstandsrace in Midden- en Noord-Amerika. Die wedstrijd, die voor het eerste werd gereden in 1950, was qua opzet vergelijkbaar met de Mille Miglia en voerde de deelnemers vanuit Mexico parallel aan de Panamerican Highway in noordelijke richting. Na aankomst in de Amerikaanse staat Texas hadden de coureurs er een avontuur van 3.300 kilometer opzitten. Met recht een langeafstandsrace dus.
Eenenzestig jaar later heeft Porsche een auto op de weg gezet die de hele Carrera Panamericana – alle 3.300 kilometer – in theorie met slechts twee tankbeurten zou kunnen uitrijden. In theorie, inderdaad… Want volgens z'n makers heeft de Panamera Diesel een gemiddeld brandstofverbruik van 1:15,4, wat in combinatie met de tank van tachtig liter goed moet zijn voor een actieradius van ruim 1.200 kilometer. Dat zou betekenen dat je met deze auto op één tank vanaf Amsterdam – pak 'm beet – het Zuid-Franse Montpellier moet halen. Of hij een dergelijke exercitie daadwerkelijk in de praktijk weet te brengen, is iets om binnenkort eens uit te zoeken.
Geen biturbo
Om die – voor dit type auto – nette verbruik- en uitstootcijfers te bewerkstelligen, voorzag Porsche de Panamera van de 250 pk en 550 Newtonmeter sterke drieliter turbodiesel uit de Cayenne. Een heerlijk smeuïge zescilinder diesel, die z'n oorsprong zoals bekend vindt in de rekken van Audi. De oplettende lezer vraagt zich wellicht af waarom Porsche niet heeft gekozen voor de sterkere variant van deze motor, die bij Audi maar liefst 313 pk op de straatstenen spuugt. Die cijfers passen immers helemaal goed bij een merk als Porsche! Dat zit zo: die krachtiger versie heeft twee turbo's en daardoor werd het blok te groot om in de bevallige neus van de Panamera te passen. Een sterkere dieselversie kunnen we dan ook vergeten. De machine in de Porsche maakt gebruik van een enkele turbo met variabele geometrie en daardoor blijft het vermogen 'steken' op 250 pk.
Maar is dat wel genoeg voor deze 1.880 kilo (!) zware vierzitter? Ja, wel degelijk! Met een keurige sprinttijd van 6,5 seconden en een topsnelheid van 242 kilometer per uur heb je in deze voordeligste Panamera weinig te klagen. Al bij 1.750 toeren per minuut is de zescilinder lekker wakker en weet hij de dikke coupé aangenaam vlot van zijn plek te krijgen. Elke Panamera Diesel heeft de conventionele achttraps automaat aan boord (dus niet de PDK met dubbele koppeling) en die schakelt nagenoeg onmerkbaar. Enige minpunt is de wijze waarop je handmatig van verzet kunt wisselen; Porsche past in de Panamera nog steeds het duw-en-trek-principe toe. Druk op één van de twee knoppen op het stuurwiel (ongeacht links of rechts) en de Tiptronic S schakelt op, trek de knop naar je toe en hij kiest een lager verzet. In de praktijk werkt dat onduidelijk, wij prefereren zonder enige twijfel een systeem met flippers. Aan de andere kant past de bak met z'n korte verzetten uitstekend bij de diesel en zorgt z'n schakelgedrag voor een heerlijk soeverein karakter aan boord. Rustig, soepel, comfortabel.
En toch is er iets merkwaardigs aan de hand. Want pure sensatie biedt deze diesel-Panamera zelden. Hij klinkt heus lekker (zie kader), maar ergens missen we een ontdeugend randje. Een spannend detail dat zo nu en dan een glimlach op je gezicht tovert. Hoe kan dat? Het 'probleem' is dat de Diesel al zijn taken in zoveel rust en met zoveel controle uitvoert. Al is dat ook meteen weer zijn grote kracht; achter het stuur heb je al snel de neiging om te gaan klagen over een gebrek aan sensatie en over het feit dat de auto vrij veel over zijn lengteas rolt. Hij voelt niet zo gefocust of scherp als je zou willen in een Porsche, maar op dat moment verklapt een blik op de snelheidsmeter dat je met 140 kilometer per uur over een landweg suist. Zelfs bij zulke omstandigheden geeft de Panamera Diesel geen krimp en wordt je in alle comfort naar je bestemming geloodst; oneffenheden in het wegdek voel je nauwelijks, de stevige stoelen omvatten je lijf uitstekend en het schitterend gebouwde passagierscompartiment is ook nog eens prachtig geïsoleerd. Superlatieven inderdaad. Terechte superlatieven.
A8 in Porschepak
Deze Porsche is geen sportwagen. Deze Porsche is een langeafstandscruiser. Nog meer dan zijn benzinebroertjes is de Panamera Diesel het type superdeluxe zakensedan dat zijn gefortuneerde eigenaar verwent met een gevoel van superioriteit. Noem het een Audi A8 in Porschepak. In tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten aan de hand van z'n familienaam, is dit geen auto waarmee je lekker gaat boenderen; daarvoor is het gevoel in de besturing niet communicatief genoeg, gedraagt de koets – met een merkbaar zware neus – zich te log en geeft het onderstel te weinig informatie aan billen en benen. Al moeten we deze 'klachten' nogmaals in perspectief plaatsen, want ze vallen pas op bij erg hoge snelheden die je in de dagelijkse werkelijkheid niet snel zult bereiken. Houd je de geldende regels in acht, dan doet de Panamera Diesel denken aan een dirigent die met kleine polsbewegingen een voltallig orkest in bedwang weet te houden. Beheerst, dat is het woord. Op snelwegen is deze auto bovendien enorm in zijn element; stabiel, stil en opnieuw zeer comfortabel, met een ontspannende tweeduizend toeren bij 120 km/h. Wij kunnen ons voorstellen dat menig eigenaar van deze Porsche in één zucht naar een afspraak in Bologna rijdt, om 'm na een paar uurtjes weer met frisse moed terug te sturen. En dat soort mensen – veelrijders met veel centen – is precies waarvoor Porsche deze machine heeft ontwikkeld. Missie geslaagd.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Panamera Diesel |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 99.600 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 184 kW / 250 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 550 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.970 mm / 1.931 mm / 1.418 mm |
Wielbasis | 2.920 mm |
Massa leeg | 1.880 kg |
Laadvermogen | 620 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.200 kg / 750 kg |
Banden voor | 245/50R18Prijzen |
Banden achter | 275/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 242 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 172 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Panamera 4.8 4S | Youngtimer | Deal Ond | Sport Chrono | Carbon | Bose
- 2010
- 98.700 km

Porsche Panamera 4.8 S, V8, Leder/Schuifdak/20 Inch/Carbon
- 2009
- 186.388 km

Porsche Panamera 4.8 4S Btw auto, Fiscale waarde € 14.000,- (€ 40.545,55 Ex B.T.W) DEALER AUTO Dealer auto
- 2009
- 56.088 km
Lees ook
Stijliconen Mercedes CLS en Porsche Panamera als begeerlijke youngtimer: CLS geboren klassieker
15 jaar Porsche Panamera: op pad met een ex-Turbo van een Promi
Porsche Panamera Diesel – 2011 – 535.010 kilometer - Klokje Rond
Porsche Panamera S Hybrid (2012)
Test: BMW 640i Gran Coupé - Mercedes CLS 350 - Porsche Panamera 4
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.