Porsche Panamera S Hybrid (2012)
Hybride sportlimo
Porsche liet het afgelopen decennium menigeen de wenkbrauwen fronsen. Eerst komt het merk met een SUV, later lepelt het er een dieselmotor in, daarna presenteert het een 'vierdeurs 911' en dan zet het daar nog eens een hybride aandrijflijn in. De hybride variant van de Panamera zou in het huidige tijdsgewricht ook zomaar eens een hit onder sportautokopers kunnen worden.
De aandrijflijn kennen we al uit de Cayenne Hybrid. Tussen de zespitter en de achttraps Tiptronic Stransmissie zit een 47 pk sterke elektromotor. Die haalt z'n kracht uit een 70 kilogram zwaar accupakket, dat is weggewerkt in de kofferbak. In de E-Power-modus kan de elektromotor over een afstand van 1,5 kilometer solitair werken tot een snelheid van 70 km/h. Hij brengt z'n krachten via de normale versnellingsbak naar de achterwielen. Porsche heeft afgezien van vierwielaandrijving, om zo het brandstofverbruik te drukken. Ook tijdens elektrisch rijden voel je de bak gewoon schakelen. Kun je je rechtervoet niet langer bedwingen en trap je het gaspedaal in, dan begint de V6 zijn partij mee te blazen. Tijdens afremmen worden de accu's opgeladen. Dat er dan energie wordt gewonnen, gaat niet geheel aan je voorbij. Je voelt de Porsche ineens harder inhouden, terwijl je niet harder op het rempedaal trapt.
Vermogen genoeg
Trap het gaspedaal vol in en beide motoren geven parallel alles wat ze hebben. Er komt een gecombineerd vermogen van 380 pk vrij en je wordt getrakteerd op een gezamenlijk koppel van 580 Nm, bij een toerental dat iets boven stationair ligt. Eenmaal op kruissnelheid valt de naald van de toerenteller, als je het gaspedaal laat vieren, regelmatig terug naar 0. De V6 wordt dan losgekoppeld en uitgeschakeld. De auto verbruikt dan niets en het accupakket wordt bijgeladen. De Panamera is dan aan het 'zeilen', zoals Porsche dat zelf noemt. Dit kan tot een snelheid van 165 km/h en moet wonderen doen voor het verbruik. Porsche claimt zelf een brandstofconsumptie van 1 op 14,1. Wij komen op een gemiddeld verbruik van 1 op 10,5. Dat is voor een auto van dit kaliber toch een heel goede score.
De Porsche levert z'n riant bovenmodale prestaties in zo'n relatieve stilte, dat veel van de snelheidssensatie verloren gaat. Als je de contactsleutel omdraait, gebeurt er helemaal niets. En wegrijden gaat ook in stilte. Er klinkt slechts wat geruis van de banden. Trap je de Porsche vervolgens op z'n staart, dan klinkt de V6 nog steeds heel bescheiden. Met een gewicht van 1.955 kilogram is de Porsche Panamera S Hybrid geen lichtvoetige gooi- en smijtmachine. Desondanks geeft hij met de luchtvering in de sportstand wel het gevoel van een sportauto. De koets rolt amper over z'n lengteas. Het onderstel wordt dusdanig hard dat je nu en dan de neus ziet stuiteren. Comfort komt op een laag pitje te staan en de reacties op de snelheidsafhankelijk bekrachtigde Servotronic-besturing zijn zó direct, dat het lijkt of je zonder tussenkomst van een besturingsinstallatie aan de wielen draait. Een Panamera is natuurlijk geen 911, maar de rijeigenschappen van de Panamera S Hybrid zijn de naam Porsche zonder meer waardig.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De zuinigste Porsche ooit presteert als een volbloed sportwagen. De hybridetechniek functioneert vlekkeloos en onmerkbaar.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Panamera S Hybrid |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 119.600 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 279 kW / 380 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 580 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.970 mm / 1.931 mm / 1.418 mm |
Wielbasis | 2.920 mm |
Massa leeg | 1.955 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.200 kg / 750 kg |
Banden voor | 245/50R18Prijzen |
Banden achter | 275/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 270 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,0 s (fabrieksopgave: 6,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,8s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 167 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Panamera 4.8 Turbo S 550 PK|Youngtimer|2e Eig|Burmester|Standkachel|Schuifdak|Sportuitlaat|Dealer Onderhouden
- 2011
- 89.500 km

Porsche Panamera 4.8 S Btw auto, Fiscale waarde € 14.000,- (€ 38.801.65 Ex B.T.W) DEALER AUTO Dealer auto
- 2010
- 75.425 km

Porsche Panamera 4.8 Turbo | 51.000KM | 1st Owner | Sport Chrono | Adaptive Cruise
- 2010
- 51.000 km
Lees ook
Stijliconen Mercedes CLS en Porsche Panamera als begeerlijke youngtimer: CLS geboren klassieker
15 jaar Porsche Panamera: op pad met een ex-Turbo van een Promi
Porsche Panamera Diesel – 2011 – 535.010 kilometer - Klokje Rond
Test: BMW 640i Gran Coupé - Mercedes CLS 350 - Porsche Panamera 4
Porsche Panamera Turbo (2011)
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.