Porsche Macan GTS vs Jaguar F-Pace S - Dubbeltest
Alleskunners
92 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Toen Jaguar eerder dit jaar de F-Pace op de markt bracht, stak het niet bepaald onder stoelen of banken met welke auto ze die zelf graag vergelijken: de Porsche Macan. In een directe vergelijking neemt de Engelse spektakel-SUV het op tegen de berekenende Duitser.
Meer dan 350 pk en een 0-100-tijd van minder dan zes seconden. En dat in auto's die in eerste instantie meer weg hebben van een terreinwagen dan van een sportauto. De sportieve SUV is een succesvol subgenre binnen de sowieso al succesvolle SUV-trend. Kennelijk zit een grote groep kopers te wachten op dergelijke allrounders, kijk maar naar het succes van de Porsche Macan. Misschien is dat ook niet zo gek, want niet alleen is die auto snel, maar hij is ook praktisch, voorzien van de felbegeerde hoge zitpositie en comfortabel. Er zijn weinig gelegenheden waarvoor je een Macan niet kunt inzetten.
Jaguar wist dus waaraan het begon toen het de F-Pace bedacht. Gelukkig is het merk niet over één nacht ijs gegaan en heeft het naar eigen zeggen heel goed gekeken naar de Macan en die bevindingen vervolgens geprobeerd op eigen wijze te interpreteren. Denk dus niet dat het gewoon een Land Rover heeft voorzien van Jaguar-logo's. Dan zou je de auto namelijk tekortdoen, zijn aluminium structuur en achterwielaangedreven basis zijn daar het bewijs van.
Tijdens de eerste kennismaking maakte de F-Pace al duidelijk dat het met zijn dynamische capaciteiten meer dan goed zit en ook de beleving is in de F-Pace maximaal als je voor een versie met V6 gaat. De 3,0-liter zescilinder met compressor is in alle opzichten namelijk een waar spektakel. In S-uitvoering levert het blok 380 pk en 450 Nm, wat de F-Pace tot buitengewone prestaties in staat stelt. Maar veel meer dan de koude cijfers is het het metalige geluid waardoor de Jaguar je bijblijft. Met de auto in de Sport-stand is het bij half gas rond de 4.000 toeren een zeldzaam goed klinkende motor. Omdat er geen turbo, maar een mechanische compressor op zit, komen de klanken bijna zonder restrictie door de uitlaten aan de achterzijde naar buiten. Gelukkig is het ook bij lage toerentallen een prettig soepele aandrijflijn, een indruk waaraan ook de achttrapsautomaat van ZF bijdraagt. Bij normaal tot vlot gebruik schakelt de transmissie vloeiend en snel door en als je plots vol gas geeft, weet het mechaniek ook snel het optimale verzet te vinden. De enige manier om de automaat van de wijs te brengen, is meerdere malen snel terugschakelen bij het aanremmen voor een bocht. Maar hoe vaak doe je dat?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.