Porsche Boxster S (2005)
Jongensboek
Porsche heeft de opfrisbeurt voor de Boxster aangegrepen om 'm krachtiger, imposanter te maken, zowel uiterlijk als technisch. De nieuwe Boxster wijkt subtiel af van zijn voorganger. Op de neus hebben de 'spiegeleieren' plaatsgemaakt voor ovale lichtunits. Boven de luchtinlaten in de voorbumper huizen nu de mistpitten. De dorpels zijn dikker en de luchtinlaten vlak voor de achterwielen zijn zwart gelakt. De wielkasten zijn boller, want de spoorbreedte nam toe: achter met 35 en vóór met 24 millimeter. Porsche heeft de achtersteven hoger en breder gemaakt en tegelijkertijd de achterlichtunits verkleind. Door de ingrepen oogt de Boxster veel krachtiger.
Snoeihard
De boxermotor stelt even je geduld op de proef alvorens met een korte kuch te ontwaken. Stationair rommelt de middenmotor hees op de achtergrond. Maar trap het gaspedaal in en de rillingen lopen over je rug. De veelheid aan klankkleuren zijn een lust voor het oor. Al vanaf 2.000 tpm heeft de boxer veel trekkracht zodat de vaart er altijd in blijft. In nog geen zes seconden sprint de Porsche naar de 100 km/h. Bij 120 km/h verrijst de achterspoiler uit het achterdek. Zelf zie je dat niet, maar is het des te vermakelijker voor het verkeer achter je. Porsche heeft de topsnelheid van de Boxster S niet begrensd en dat betekent dat hij volgens de fabriek doordendert naar 268 km/h.
Het weggedrag van de vorige Boxster was al niet verkeerd, maar Porsche heeft het verder verfijnd. In bochten zet je de Porsche precies daar waar je hem hebben wilt. De stabiliteitsregeling is van het sportieve soort; het laat je even spelen voordat het ingrijpt. Ga in een hard genomen bocht van het gas en de achterkant komt opzetten, maar dan grijpt het tractiecontrolesysteem in. Onze test- Boxster S is uitgerust met Porsche Active Suspension Management (PASM); met een druk op de knop kies je voor een stevigere afstelling van vering en demping. Stevig is een understatement; in de sportieve
stand is de Boxster snoeihard, elke oneffenheid krijgen inzittenden ongefilterd doorgegeven. Maar de Porsche laat zich dankzij dit onderstel met nog meer finesse door bochten jagen. Naarmate je de elektronische dempers harder instelt, wordt de besturing directer.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Boxster S |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 75.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.179 cc |
Maximaal vermogen | 206 kW / 280 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 4.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.320 mm / 1.780 mm / 1.290 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 1.345 kg |
Laadvermogen | 285 kg |
Banden voor | 205/50ZR17Prijzen |
Banden achter | 255/40ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 268 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s (fabrieksopgave: 5,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,4 s / 7,2 s |
Brandstofverbruik | 10,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 248 g/km |