Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Porsche
  • 911 Cabriolet

Porsche 911 Cabriolet (1998)

Extra luchtkoeling

Porsche 911 Cabriolet (1998)
  • Autotest
24 januari 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het zat er natuurlijk dik in, een open variant van de jongste Porsche 911. De Carrera Cabriolet is niet alleen adembenemend mooi, maar ook nog eens uitgerust met enkele opmerkelijke constructies. Stap mee in.

We wekken de machtige zescilinder watergekoelde boxer tot leven. In de gauwigheid vergeten we even dat het contactslot links van de stuurkolom zit; tja, het is een 911. Even gassen en luisteren; ja, dat klinkt goed. De zware koppeling intrappen, de pook van de zesbak in 1 en daar gaan we. Nog even rustig aan om de machinerie op temperatuur te krijgen. Maar dan zijn we de stad uit en kan het rechter pedaal naar beneden. De boxermotor zet een diepe grom op en de 911 katapulteert razendsnel naar hoogst illegale snelheden. Daarbij valt het op dat het motorgeluid wat duidelijker hoorbaar is dan in de Coupé en in dit geval vinden we dat helemaal niet erg. Deze krachtige boxer mag wat ons betreft best gehoord worden.

Porsche-prestaties
Op de prestaties van deze auto hebben we helemaal niets aan te merken, maar ja, had u anders verwacht bij een Porsche? Even wat naakte cijfertjes: sprintje naar 100 in 5,4 tellen, vanuit stilstand naar 200 km/h nog steeds maar 19,1 seconden en een top van maar liefst 280 km/h. Die 300 paardenkrachten brengen dus wat teweeg als ze op hun staart worden getrapt, maar ook bij matige belasting trekken ze er nog goed aan. Net boven de 2000 toeren sjouwt de 911 makkelijk weg en laat dan een buitengewoon sensuele, diepe brom horen. Muziek kan haast niet mooier zijn. Je kunt met de 911 dus gerust op je gemak rondhuppelen, maar het wordt allemaal een stuk leuker als de onrust in je rechtervoet zich mag verplaatsen naar het gaspedaal. Temeer daar de rubber walzen van geen opgeven weten als er forse grip wordt gevraagd. Onverstoorbaar blijft de 911 zijn, met de uiterst precieze besturing opgelegde koers, volgen. De staartlastigheid van vroegere 911-en is de nieuwste generaties geheel vreemd. Oké, als het echt m-et, is die achterkant best naar buiten te drijven, maar daar moet je nu wel wat voor doen. De grenzen van de fenomenale wegligging van de jongste generatie liggen zo ver weg dat je die maar beter op een circuit kunt gaan opzoeken. Nu we er toch zo lekker de gang in hebben zitten, maar eens even luisteren naar de kap die nog steeds overeind staat. Die is dus opvallend stil, ook op zeer hoge snelheid. Nu is het tijd voor extra luchtkoeling. Tenslotte koop je daar de Cabriolet voor. De kap neerlaten gaat mooi bij zo'n 911. Maar nog veel leuker is de mogelijkheid om dat op afstand te doen. De 911 is de eerste cabrio waar je de elektrische kapbediening op afstand kunt activeren. Twintig seconden neemt de show in beslag en dan ligt het stoffen dak netjes uit het zicht weggevouwen. Nu de kap open is, hebben we het pas echt naar onze zin en het gaspedaal gaat dan ook weer naar beneden. Door de uitgekiende a'rodynamica van deze 911 waai je zelfs bij 200 per uur nog niet uit de auto. En het windgeruis is dan ook nog niet eens oorverdovend. Wie helemaal geen last van de wind wil hebben, kan het windscherm monteren. Er kunnen dan geen passagiers meer mee, maar een fatsoenlijk mens durft die ruimte toch alleen maar aan zijn vijanden aan te bieden. Naast een prima kap heeft Porsche ook veel tijd gestoken in extra veiligheidsmaatregelen. Om te beginnen is er een fors stijvere carrosserie ontwikkeld dan bij de vorige 911 Cabrio. Daardoor stuurt de open 911 haast net zo scherp als de Coupé en dat draagt bij aan de actieve veiligheid die daardoor bij de cabrio op hetzelfde hoge niveau staat als bij de Coupé. Als het dan misgaat heeft de 911 Cabriolet nog een paar extra trucs aan boord. Zo knallen er uit de ruimte achter de noodzitjes bij een dreigende koprol twee hardstalen beugels. Die vergrendelen zich automatisch om dan samen met de enorm stijve voorruitstijl de passagiers voldoende overlevingsruimte te bieden. Ook heeft de 911 Cabriolet standaard zij-airbags van extra groot formaat die ook in een open auto een effectieve bescherming bieden. Deze Porsche weet duidelijk te voldoen aan onze zeer hoog gespannen verwachtingen. Mag ook wel, want wie hem een beetje leuk uitrust, moet wel drie ton op tafel leggen. Het zal dus (op die enkele geluksvogel na) voor u net als voor ons wel bij dromen blijven. Wel een mooie droom, overigens. Slaap lekker.

Signalement

Merk Porsche
Model 911 Carrera Cabriolet
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 116.848

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 3.387 cc
Maximaal vermogen 221 kW / 300 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.430 mm / 1.765 mm / 1.305 mm
Wielbasis 2.350 mm
Massa leeg 1.395 kg
Laadvermogen 400 kg
Banden voor205/50ZR17Prijzen
Banden achter255/40ZR17Prijzen
Topsnelheid 280 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,4 s (fabrieksopgave: 5,4 s)
Brandstofverbruik 11,8 l/100km
CO2-uitstoot 296 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Porsche 911
Porsche Porsche 911

Uitgelicht aanbod

    Porsche 911 3.4 Coupé Carrera 2 Tiptronic automaat

    Porsche 911 3.4 Coupé Carrera 2 Tiptronic automaat

    • 1999
    • 130.000 km

    € 27.500

    Porsche 911 Cabrio 3.4 Carrera 4

    Porsche 911 Cabrio 3.4 Carrera 4

    • 2001
    • 126.051 km

    € 29.950

    Porsche 911 Cabrio 3.4 Carrera 4 Nederlandse auto, NAP Pas!! Unieke Auto.

    Porsche 911 Cabrio 3.4 Carrera 4 Nederlandse auto, NAP Pas!! Unieke Auto.

    • 1999
    • 69.277 km

    € 69.995

Meer Porsche 911 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Porsche 911 (992)

    56
    • 28 april 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche 911 specificaties
  • Porsche 911 occasions
  • Porsche 911 video's
Advies en informatie
  • Porsche 911 tests
  • Porsche 911 gebruikersreviews
  • Porsche 911 index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Duitsland is inmiddels goed op stoom in de EV-markt. Zowel in de middenklasse als aan de top....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    9
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    10
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    4
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    34
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    16
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 (1969)

    Porsche 911 (1969)

    2
    • 28 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    13
    • 18 mei 2020
meer reviews
Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

Achttien jaar geleden kocht Gerrit Gijsbertsen zijn Porsche Cayenne S. Bij de dealer maakte...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    14
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    92
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met achterwielaandrijving en handbak

    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met...

    81
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de Ring

    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de...

    27
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    86
    • 15 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Elektrische Porsche Macan gesnapt: klaar voor 2023

    Elektrische Porsche Macan gesnapt: klaar...

    20
    • 6 juli 2022
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

    Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan -...

    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Porsche 963 is nieuwe Le Mans-strijdwapen

    Porsche 963 is nieuwe Le Mans-strijdwapen

    7
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    Beursgang Porsche wordt wat concreter

    14
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    Porsche 911 GT3 RS bijna plakkerloos

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    Porsche gaat met 911 Turbo S voor record

    14
    • 20 juni 2022
  • Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

    Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km -...

    • 13 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden