Polestar 2 Single Motor - Eerste rijtest

Afronden naar beneden

54 reacties

Video
AutoWeek 30 2021
AutoWeek 30 2021

Je leest het in AutoWeek 30 2021

Vooralsnog kon je de Polestar alleen maar krijgen met meer dan 400 pk en met een batterij van 78 kWh. Daar komt met de komst van de single motor varianten verandering in. Minder vermogen en optioneel ook minder capaciteit.

Zelden heeft een nieuw automerk zo de tongen losgemaakt als Polestar. Het voor malige sportlabel van Volvo viel in 2020 in ons land vol met de neus in de bijtellingsboter met de 2 en de vraag overschreed het aanbod met gemak. Dat het niet eeuwig zo zou blijven, stond natuurlijk van tevoren vast. Het bijtellingspercentage voor uitstootvrije auto’s wordt echter steeds hoger en de maximale waarde waarover dat (nog altijd boven gemiddeld gunstige) percentage geldt, juist steeds lager. Reden genoeg voor Polestar om het gamma van de 2 wat naar beneden af te ronden. Dat kon ook makkelijk, want met 408 pk vermogen en een accucapaciteit van 78 kWh zat er wel wat ruimte aan de onderkant. Die wordt nu ingevuld door de Single Motor-varianten.

Ja, dat is meervoud want behalve de optie om één van beide elektromotoren weg te laten, heb je nu ook op batterijgebied wat te kiezen. Naast de bestaande 78 kWh Long Range-accu wordt de 2 voortaan namelijk ook geleverd met een 64 kWh Standard Range-batterijpakket. Aangezien de combinatie van die kleinere voeding en de enkele motor al het nieuws in één keer meepakt, richten we ons daarop. Het laat zich raden dat het ontbreken van de helft van de motoren ervoor zorgt dat de Single Motor aanzienlijk minder hard uit de startblokken schiet. Er blijft van de 408 pk slechts 224 over en daarmee gaat het bekende sprintje in 7,4 in plaats van 4,7 seconden.

Overigens geldt die sprintwaarde ook voor de Long Range-variant. Die heeft 7 pk meer en dat compenseert voor de sprintdoeleinden precies het hogere gewicht. Hoewel langzamer, mis je het vermogen ten opzichte van de Dual Motor eigenlijk zelden. Zoals wel vaker bij elektrische auto’s voelt de sprint in de praktijk veel sneller dan hij op papier is, simpelweg omdat het vermogen er altijd is. Even snel een kruising over of een inhaalactie plegen: het gaat nog altijd met bovengemiddeld gemak en in alle stilte. Wat dat betreft is de € 4.000 die een Single Motor minder kost snel verdiend.

NIET GRENSVERLEGGEND

Of het dan een goed idee is om nog een keer hetzelfde bedrag in de knip te houden en voor het 64 kWh-accupakket te gaan, durven we dan weer niet zo volmondig te beamen. Op papier moet de Standard Range goed zijn voor dik 400 kilometer actieradius, maar bij het ophalen van de testauto geeft de boordcomputer ondanks de volledig geladen accu aan dat hij slechts 350 kilometer kan halen. En dat is bij 20 graden Celsius buitentemperatuur; veel gunstiger wordt het niet. In de praktijk zal de actieradius dus meestal zo rond de 300 tot 350 kilometer liggen en dat is anno 2021 natuurlijk geen grensverleggende waarde meer. Hetzelfde geldt voor de 125 kW waarmee de kleinere accu aan de snellader kan.

Het illustreert een beetje het dilemma voor Polestar: de toegenomen concurrentie. Toen de 2 in 2020 op de markt kwam, was het aanbod EV’s rond de € 50.000 nog erg beperkt. Maar nu zijn (of komen) er modellen als de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Mercedes-Benz EQA en Audi Q4 e-tron. Vooral die laatste twee zijn voor de Polestar 2 potentieel vervelende concurrenten, omdat beide merken goed weten hoe je een hoogwaardige interieurbeleving moet vormgeven. Daarvoor is het overigens wel belangrijk om het € 4.500 kostende Plus Pack mee te bestellen, waar onder meer volledig elektrische stoelverstelling met zittingverlengers in zit. Behalve het Plus Pack is er ook nog een Pilot Pack dat de rijhulpsystemen uitbreidt, zodat de Polestar op Niveau 2 autonoom kan rijden. Het veel besproken Performance Pack met onder meer Öhlins-schokdempers en dikke Brembo-remmen is niet leverbaar op de Single Motoruitvoering

VOORWIELAANGEDREVEN

Daar mis je echter niet zoveel aan, omdat de cross-over van zichzelf helemaal niet zo’n dynamische auto is. Zeker niet omdat de enige overgebleven motor voorin ligt en de Single Motor dus voorwielaandrijving heeft. Op het standaard onderstel en met de kleinst mogelijke wielen (nog altijd 19 inch) toont de 2 zich vooral een comfortabele langeafstandsrenner. De lichte, afstandelijke besturing en de vrij zachte veren en dempers zorgen voor een geraffineerd geheel, dat veel beter lijkt te kloppen dan de Performance-versies waar we de eerste keer mee kennismaakten. Of dat genoeg is om het initiële succes van de Polestar 2 te kunnen prolongeren? Het totaalplaatje klopt, maar dat geldt inmiddels ook voor veel concurrenten in dit deel van de markt. Wat in elk geval in zijn voordeel spreekt: wie de Single Motor in augustus bestelt, heeft hem gegarandeerd dit jaar.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Mooi interieur
  • +Voldoende vermogen
  • -Actieradius niet grensverleggend
  • -Geen ruimtewonder

Signalement

Merk Polestar
Model 2 63kWh Single Motor
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.900

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk
Maximaal koppel 330 Nm
Accu capaciteit (bruto) 64 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.606 mm / 1.891 mm / 1.477 mm
Wielbasis 2.735 mm
Massa leeg 1.915 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden255/45R19Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,2 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 440 km

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum