Peugeot e-2008 (2021) - Test

Range of ruimte?

Peugeot e-2008
AutoWeek 35 2020
AutoWeek 35 2020

Je leest het in AutoWeek 35 2020

PSA maakt serieus werk van hun elektrificatieplannen, want overal binnen het concern duiken er nieuwe EV’s op. Zijn de Fransen met een nieuwkomer als de e-2008 in staat om een gevoelige klap aan de concurrentie uit te delen?

PSA komt op stoom met een serieus elektrificatieprogramma. Na een opmerkelijke eerste stap met de Peugeot iOn en Citroën C-Zero (feitelijk de Mitsubishi i-MiEV met andere badges) en de Opel Ampera-e (in wezen de in Amerika gebouwde Chevrolet Bolt) heeft het concern nu eindelijk een hele reeks zelf ontwikkelde elektrische auto’s. Voor die eigen EV’s is vooralsnog één elektromotor (136 pk) en één accupakket (50 kWh) beschikbaar. Dit duo komen we in steeds meer modellen van het Frans-Duitse concern tegen, van DS tot Opel en van Citroën tot Peugeot. En niet
alleen in de personenauto’s, maar ook in de bestelwagens. Het gaat daarbij telkens om bestaande modellen. Waar fabrikanten als Nissan en Renault speciale modellen bouwen voor hun EV’s (denk aan de Leaf en de Zoe) zijn de elektrische auto’s van PSA modellen die we ook kennen met benzine- en dieselmotoren. Zo ook de Peugeots 208 en 2008, die met een elektromotor door het leven gaan als de e-208 en e-2008.

Bonte graphics

De Peugeot e-2008 heeft een gelikt interieur, waarbij de Fransen het met de materiaalkeuze hogerop lijken te zoeken. Voer voor discussie blijft wel de cockpit met het lage stuur met daarboven het instrumentarium – nog altijd een Peugeot-gimmick, al is er zeker een groep kopers die deze opzet geweldig vindt. Alle benodigde informatie wordt geprojecteerd in het digitale instrumentarium of is daarop met een druk op de knop tevoorschijn te halen. Met al zijn bonte graphics en 3D-projectie is het informatiecentrum echter niet de oase van rust waar je eventjes snel in één oogopslag je informatie oppikt. Het leidt af.

Wat ook enige concentratie vergt, is het infotainmentsysteem. De bediening daarvan heeft Peugeot door de jaren heen wel verbeterd, onder meer door de toevoeging van een set sneltoetsen, maar er zit nog altijd te veel in weggestopt. Daardoor moet je voor vrij simpele, basale functies toch eerst naar een menu gaan.

De afstand tussen voor- en achteras is ruim. Voorin is het in de e-2008 dik in orde en ook achterin is het ruim genoeg, wat geldt voor zowel achterbank als achterbak. Onder de vloer van de kofferruimte is er genoeg plek
voor het laadsnoer.

50 kWh

Een maximaal vermogen van 136 pk en een bij 260 Nm piekend koppel is voor een compacte cross-over niet gek, alleen gaat het in het geval van de e-2008 wel om een compacte cross-over van een dikke 1.500 kilo. Het karakter van de elektromotor (maximum koppel vanuit stilstand en direct respons op het stroompedaal) zorgt er evenwel voor dat je met de Peugeot zeker geen modderfiguur slaat in het alledaagse verkeer.

Geheel volgens verwachting hebben we per 100 kilometer meer elektriciteit nodig dan de fabrikant opgeeft. Bij de Peugeot is ons testverbruik gemiddeld 20,3 kWh/100 km. Daarnaast heeft de accu een capaciteit van 50 kWh. Op een volle accu moet de e-2008 246 km ver komen. De elektrische capaciteit die de e-2008 te bieden heeft, schiet tekort wanneer je je als nieuweling wilt mengen tussen de inmiddels al gevestigde orde.

Maar goed, bij Peugeot hebben we überhaupt nog niets vernomen over varianten van de e-2008 met een grotere accu of een range-extender. Uit eerdere ervaringen weten we dat de aandrijflijn met de 50 kWh-accu prima voldoet in de compactere e-208 en de Opel e-Corsa. Alleen is die techniek voor de iets grotere e-2008 met 246 praktijkkilometers niet hét argument om potentiële kopers mee over de streep te trekken. De Peugeot kan aan de wallbox of in de openbare ruimte aan de laadpaal worden geladen met 11 kW driefasenwisselstroom. Verder kan hij aan de gelijkstroomsnellader, waarbij hij een vermogen van 100 kW aankan. Met de Peugeot ben je zo snel klaar bij het snellaadstation, maar dat is slechts een pleister op de wonde; liever hebben we een grotere accu, zodat we onderweg een laadstation kunnen overslaan.

Comfortabel, niet zweverig

Als direct gevolg van de elektrificatie is de Peugeot e-2008 beduidend zwaarder dan de conventioneel aangedreven 2008, maar dat leidt niet tot problemen bij het weggedrag. Peugeot heeft zich prima van zijn taak gekweten om van de e-2008 een prettig rijdende auto te maken. De afstemming van veren en schokdempers is comfortabel, zonder dat het geheel te zweverig wordt. Het in de bodem weggewerkte accupakket levert uiteraard een positieve bijdrage aan het lage zwaartepunt van de auto, waardoor de carrosserie in bochten niet bovenmatig overhelt. Hoogstens zouden we een beetje meer gevoel wensen in de lichte en vrij afstandelijk overkomende stuurinrichting. De Peugeot staat standaard op Michelin Primacy-banden.

Om de bestuurder onderweg het nodige werk uit handen te nemen zijn er rijbaanassistentie en actieve cruisecontrol zij het als optie, afhankelijk van het uitvoeringsniveau. Het zijn de eerste stappen richting autonoom rijden. De elektronica in de Peugeot is goed gekalibreerd; hij houdt zijn positie tussen de strepen strak vast. Op dit vlak hebben de Fransen hun zaken goed voor elkaar. Verder beschikt de e-2008 standaard over vermoeidheidsdetectie (al weten we niet of het werkt, zo fit als wij ons werk doen …). Als we verder kijken naar het pakket van veiligheidsvoorzieningen, dan zien we dat Peugeot de e-2008 standaard heeft uitgevoerd met een uitgebreide verkeersbordherkenning. Die leest ook stopborden en borden voor eenrichtingsverkeer. Voor de prijslijst werkt Peugeot met drie uitvoeringsvarianten (vanaf € 40.930) en een reeks separate opties.

Oordeel

4 sterren

De Peugeot maakt qua ruimte en interieuraankleding een volwassen indruk. Op het gebied van veiligheid en rijgedrag neemt de Peugeot echter geen afstand van de concurrentie.

Signalement

Merk Peugeot
Model e-2008 GT EV 50kWh 136
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.900

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk
Maximaal koppel 260 Nm
Accu capaciteit (bruto) 50 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.300 mm / 1.750 mm / 1.530 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.455 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/55R18Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Stroomverbruik (WLTP) 17,7 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 318 km

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum