Peugeot 607 2.7 HDI Féline (2005)
Noblesse op diesel
De 607 kwam in 2000 op de markt en is begin 2005 gefacelift. Peugeot heeft bij die gelegenheid een nieuwe dieselmotor toegevoegd aan het leveringsprogramma van de 607. De nieuwe dieselmotor in de Peugeot 607 is heel goed nieuws voor Fransen met een surplus aan vaderlandsliefde. Tot dusverre was het namelijk een beetje aanmodderen voor degenen die een grote Franse Autoroutevreter met dieselmotor wilden hebben.
Meer dan 180 pk hadden ze niet, terwijl de Duitse concurrenten met een zelfontbrander onder de motorkap vrijwel altijd meer dan 200 pk bieden. De Peugeot voerde dan ook een beetje een achterhoedegevecht als het om de verkoopaantallen gaat; de toppers in zijn segment verkopen zo'n beetje zes keer zo goed als de 607.
Liefdesbaby
Maar een Fransman van stand beweegt zich bij voorkeur voort per 607 en dus is juist dat de auto om de 200 pk-grens mee te overschrijden. De 607 deelt het motorblok met diverse modellen van het Ford-concern. De 2,7-liter V6 met dubbele turbo is de 'liefdesbaby' die voortkwam uit een vrijpartij tussen PSA (het moederconcern van Peugeot) en Ford (met onder meer Jaguar en Land Rover, die er ook auto's mee uitrusten). De 607 kan deze nieuwe motor inderdaad goed hebben, de Peugeot kan uitstekend meekomen in het verkeer. De Fransman komt snel van zijn plek, zonder dat je echt het gevoel krijgt fors te accelereren. Maar als je wat langer onderweg bent, komt het vage verlangen naar toch nét iets meer power naar boven.
Het snelheidsgevoel dat de Peugeot zijn inzittenden geeft, is enigszins bedrieglijk; hij gaat sneller dan het lijkt. Als de Peugeot op de snelweg vrij baan krijgt, gaat 'ie er echt vandoor.
Besluiteloos
De automatische zestrapstransmissie in de Peugeot stapt soepel en redelijk discreet over van versnelling naar versnelling. Maar toch heeft de automaat zijn nukken. Op sommige momenten lijkt hij niet helemaal te weten wat te doen, besluiteloos gaat hij dan van de ene naar de andere versnelling en terug. En als je bij het stoplicht staat met de pook in D en de voet op de rem, dan voel je de aandrijflijn trillen.
Wanneer vervolgens het verkeerslicht op groen springt en je flink gas geeft, lijkt de bak eerst even wakker te moeten worden. Iets waar hij ook last van heeft bij tussensprints; op een kickdown reageert de Peugeot laat. Ook dat is mogelijk in de Peugeot. In de 607 gaat handmatig schakelen sequentieel.
Snor
Qua uitrusting zit het, zoals het auto's in deze klasse betaamt, bij deze Peugeot wel snor; noblesse oblige. Toch moet je bij de Peugeot voor leren bekleding bijbetalen. Standaard zijn daarentegen wel zaken als de regensensor, het navigatiesysteem en zij-airbags achterin. Ook voor een elektrisch bediend schuifdak moet je bij Peugeot een meerprijs betalen.
Rechtsvoor uit het dashboard van onze test-607 klinkt overigens af en toe een vreemd fluitgeluid, dat noch toeren-, noch snelheidsafhankelijk blijkt. En het drijfwerk van het navigatiesysteem laat op luide toon weten dat het druk bezig is, hetgeen al gauw gaat irriteren.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 607 2.7-24V V6 HDiF Feline |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 55.050 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.720 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.902 mm / 1.835 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.698 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 225/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s (fabrieksopgave: 8,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,0s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 223 g/km |
Lees ook
Vergelijkende Test: Citroën C6 - Jaguar S-Type - Peugeot 607
Test: Peugeot 607 - Renault Vel Satis - Jaguar S-type
Peugeot 607 (2005) - Test
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Lezersreacties (5) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.