Peugeot 607 2.7 HDI Féline (2005)

Noblesse op diesel

Peugeot 607 2.7 HDI Féline
Franse diesels moesten altijd hun meerdere erkennen in de Duitse zelfontbranders. Peugeot monteert nu de 2.7 V6 HDI uit de samenwerking van PSA en Ford in de stijlvolle en begin dit jaar gefacelifte 607. Hij kan nu  heel aardig meekomen.

De 607 kwam in 2000 op de markt  en is begin 2005 gefacelift. Peugeot heeft bij die gelegenheid een nieuwe dieselmotor toegevoegd aan het leveringsprogramma van de 607. De nieuwe dieselmotor in de Peugeot 607 is heel goed nieuws voor Fransen met een surplus aan vaderlandsliefde. Tot dusverre was het namelijk een beetje aanmodderen voor degenen die een grote Franse Autoroutevreter met dieselmotor wilden hebben.

Meer dan 180 pk hadden ze niet, terwijl de Duitse concurrenten met een zelfontbrander onder de motorkap vrijwel altijd  meer dan 200 pk bieden. De Peugeot voerde dan ook een beetje een achterhoedegevecht  als het om de verkoopaantallen gaat; de toppers in zijn segment verkopen zo'n beetje zes keer zo goed als de 607.

Liefdesbaby

Maar een Fransman van stand beweegt  zich bij voorkeur voort per 607 en dus is juist dat de auto om de 200 pk-grens mee te overschrijden. De 607 deelt het motorblok met diverse modellen van het Ford-concern. De 2,7-liter V6 met dubbele turbo is de 'liefdesbaby' die voortkwam uit een vrijpartij tussen PSA (het moederconcern van Peugeot) en Ford (met onder meer Jaguar en Land Rover, die er ook auto's mee uitrusten). De 607 kan deze nieuwe motor inderdaad goed hebben, de Peugeot kan uitstekend meekomen in het verkeer. De Fransman komt snel van zijn plek, zonder dat je echt het gevoel krijgt fors te accelereren. Maar als je wat langer onderweg bent, komt het vage verlangen naar toch nét iets meer power naar boven.
Het snelheidsgevoel dat de Peugeot zijn inzittenden geeft, is enigszins bedrieglijk; hij gaat sneller dan het lijkt. Als de Peugeot op de snelweg vrij baan krijgt, gaat 'ie er echt vandoor.

Besluiteloos

De automatische zestrapstransmissie in de Peugeot stapt soepel en redelijk discreet over van versnelling naar versnelling. Maar toch heeft de automaat zijn nukken. Op sommige  momenten lijkt hij niet helemaal te weten wat te doen, besluiteloos gaat hij dan van de ene naar de andere versnelling en terug. En als je bij het stoplicht staat met de pook in D en de voet op de rem, dan voel je de aandrijflijn trillen.

Wanneer vervolgens het verkeerslicht op groen springt en je flink gas geeft, lijkt de bak eerst even wakker te moeten worden. Iets waar hij ook last van heeft bij tussensprints; op een kickdown reageert de Peugeot laat. Ook dat is mogelijk in de Peugeot. In de 607 gaat handmatig schakelen sequentieel.

Snor

Qua uitrusting zit het, zoals het auto's in deze klasse betaamt, bij deze Peugeot wel snor; noblesse oblige. Toch moet je bij de Peugeot voor leren bekleding bijbetalen. Standaard zijn daarentegen wel zaken als de regensensor, het navigatiesysteem en zij-airbags achterin. Ook voor een elektrisch bediend schuifdak moet je bij Peugeot een meerprijs betalen.

Rechtsvoor uit het dashboard van onze test-607 klinkt overigens af en toe een vreemd fluitgeluid, dat noch toeren-, noch snelheidsafhankelijk blijkt. En het drijfwerk van het navigatiesysteem laat op luide toon weten dat het druk bezig is, hetgeen al gauw gaat irriteren.

Signalement

Merk Peugeot
Model 607 2.7-24V V6 HDiF Feline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 55.050

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.720 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.902 mm / 1.835 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.698 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden225/55WR16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,0s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 223 g/km

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.