Peugeot 605 - Onterecht in de schaduw van de XM

Grote, comfortabele youngtimer

Peugeot 605

De tijden van de grote sedans, of limousines als je over Franse merken praat, liggen alweer lang achter ons. Ja, er is nog een DS 9 maar heb je die wel eens in het echt gezien? Omdat ook wij bij AutoWeek nostalgische gevoelens hebben, kruipen we weer eens achter het stuur van zo’n grande limousine, en wel dat van de Peugeot 605. Een auto die misschien een beetje werd overschaduwd door andere modellen in het hogere segment. 

Zo succesvol als Peugeot was en is met onder meer de 205, 206, 308 en 2008, zo moeilijk had de 605 het tijdens zijn bestaan van 1989 tot en met 1999. Misschien ook niet zo verwonderlijk, want hij opereerde in een segment waarin de Duitse merken deels de toon zetten. Denk aan een Opel Omega of Ford Scorpio, twee directe concurrenten van de grote Peugeot, die uit eigen land de Citroën XM (waarmee hij zijn platform deelt) en de Renault 25/Safrane naast zich moest dulden. En waar Citroën faam verwierf in de klasse van de ‘grande limousines’ lukte het Peugeot niet om diezelfde status te verwerven. Ook niet met zijn voorganger, de 604.

Om te zien is de 605 dan ook niet de meest spannende auto en lijkt hij vooral op een 405 XL, zoals de Volkswagen Phaeton wel eens een opgeblazen Passat wordt genoemd. En misschien wil de klant die wat meer geld uitgeeft iets meer exclusiviteit. Peugeot is echter niet het merk van extravagante styling en lijkt zich met name te richten op de nuchtere Duitse koper. Zo valt bij het interieur van de eerste lichting 605 op dat het stuur een rechtstreekse kopie lijkt van het komvormige, vierspaaks rad uit een oudere 5 serie en de pook lijkt sprekend op de schakelknop uit een Mercedes-Benz 200. Toeval of bewuste keuze? In 1994 kreeg de 605 een facelift en met zo’n versie rijden wij. Bij die facelift werd het interieur iets opgeknapt en onderhuids werden er verbeteringen doorgevoerd, want ook kwalitatief liet de 605 in eerste instantie wat steekjes vallen. De testauto doet echter solide aan, wat nog eens wordt bevestigd door het geluid waarmee de portieren sluiten: Duits degelijk.

Peugeot 605

Oké, het was dus geen verkoopsucces. Over welke aantallen hebben we het dan? In tien jaar tijd werden er net geen 255.000 geproduceerd. Ter illustratie: de 205 en 405 passeerden de grens van vijf miljoen. Het feit dat Peugeot de 605 niet als Break leverde, deed hem ook geen goed. De concurrentie bood namelijk wel zo’n versie aan en die bleek behoorlijk populair. Met al deze kennis in het achterhoofd stappen we misschien wel licht bevooroordeeld achter het stuur, hoewel de 27 jaar oude auto een goede eerste indruk maakt. Ten eerste al vanwege de staat in verhouding tot de kilometerstand. De teller toont een respectabele 235.000 kilometer, maar dat had net zo goed een ton minder kunnen zijn. Geen slijtplekje te zien in het interieur en ook de carrosserie is vrij van schades.

De tweeliter turbomotor is misschien wel de fijnste aandrijflijn voor de 605. Met zijn 235 Nm koppel evenaart deze viercilinder de twaalfkleps V6 (dat werd later een sterkere 24V) en vanzelfsprekend levert hij die trekkracht bij een lager toerental. En om maar met de deur in huis te vallen: deze Peugeot rijdt werkelijk formidabel. Wat een magnifieke reislimousine is dit! Hij doet alles wat je van een grote Franse sedan verwacht en dat betekent vooral uitmuntend rijcomfort. Sinds zijn opvolger, de 607, zijn we een beetje vergeten hoe het bijna spreekwoordelijke Franse comfort hoort te zijn. Peugeot lijkt er decennialang een patent op  te hebben gehad, want ook de 404, 504 en 505 zijn heerlijke voitures, die ook nog eens een fikse portie rijplezier leveren.

Peugeot 605 biedt heerlijk veercomfort

Peugeot was de enige autofabrikant ter wereld die zijn eigen schokdempers ontwikkelde en produceerde en wist zo tot een optimale afstemming te komen. Op de smalle en soms hobbelige binnenwegen waar we de 605 rijden, hebben we goed de gelegenheid om het veercomfort van de auto te beoordelen. Hij rolt op banden in de bescheiden maat 205/60R15, dus vrijwel alle oneffenheden worden in de kiem gesmoord. En hoe goed autofabrikanten vandaag de dag ook hun best doen met adaptieve dempers of luchtvering, niets evenaart dit pure en weldadige veergedrag. Misschien gaat deze Peugeot minder snel over de Nordschleife, maar wie deert dat? Eersteklas verwennerij dus. Ook de motor en transmissie dragen daaraan bij. Voldoende power, de viertraps automaat schakelt soepel en bij 100 km/h draait de motor circa 2.200 toeren. Je hoort hem nauwelijks. De grote stoelen bieden voldoende steun, zonder hard te zijn.

Zaken als cruisecontrol (achteraf gemonteerd, VDO) en automatische klimaatregeling zijn meer dan aangenaam. Op de achterbank zit je minstens zo goed als voorin, met voldoende ruimte in alle richtingen. In de B-stijlen zien we zelfs verstelbare uitstroomopeningen voor frisse lucht. Wat na deze proefrit meer dan duidelijk is geworden, is dat de 605 onterecht een nogal anoniem bestaan heeft geleid. Hij kan zich goed meten met zijn concurrenten, zelfs die uit een hogere prijsklasse, zoals de Audi 100, BMW 5-serie of Saab 9000. Zoek je een grote, comfortabele youngtimer om je dagelijkse kilometers mee te maken? Dan heb je hier voor weinig geld een dijk van een auto aan.

Signalement

Merk Peugeot
Model 605 SRti
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.175

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.799 mm / 1.417 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.475 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 655 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.