Peugeot 407 SW 2.0 HDiF aut. – 2006 – 520.000 km - Klokje Rond
‘Het moet veilig en goed zijn’
93 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In 2011 kocht Peter Hofman uit Lisse een gebruikte Peugeot 407 SW HDiF met automaat. De auto had toen al 178.000 km op de klok. Nu 11 jaar later heeft hij er meer dan 3 ton bij gereden. Dus had hij destijds een goede koop gedaan. Maar dat is niet het complete verhaal natuurlijk.
Peter Hofman uit Lisse reed in 2011 een Seat Cordoba Vario TDi. Maar zijn vrouw Dorota was niet blij. Zij wilde een comfortabelere auto aangezien Peter en Dorota minimaal drie keer per jaar naar haar geboorteland Polen koers zetten voor bezoek aan de familie. “Dus Dorota ging op zoek naar een riante, comfortabele reisauto en kwam deze Peugeot tegen”, vertelt Peter. De donkere stationwagon was niet meteen zijn keuze. “Ik wilde eigenlijk nog een jaartje doorsparen om een iets jongere met iets minder kilometers te kunnen kopen, maar Dorota was ongeduldig…” Peter was wel heel blij dat het een tweeliter was, en geen 1,6-liter diesel. “Daar heb ik matige verhalen over gehoord en met deze motor heb je gewoon meer over. Het is geen kleine, lichte jongen, die 407. Net als ikzelf, haha.”
PECH ONDERWEG
Dus legde de familie tijdens kerstmis 2011 de zwarte Peugeot onder hun eigen kerstboom. Het begin van de relatie verliep helaas stroef. “Lekke koppakking, kort na de aankoop. Dat was niet zo’n fijne start”, kijkt Peter terug. De prijs was een meeneemprijs dus draaide Peter zelf voor de kosten op. Maar inmiddels is hij heel blij met zijn Peugeot. Hij vindt het een heerlijke reisauto. En hij is nooit meer in de steek gelaten door de comfortabele Fransman.
Zijn vrouw Dorota is daarentegen wel eens langs de kant van de weg stilgevallen. Op reis in Polen. “Ja, dat is nogal een verhaal. Ze had getankt en op een gegeven moment stopte de auto ermee. Klaar, over en uit. De auto is toen uiteindelijk op transport gezet richting Nederland. Bij de garage ontdekten ze dat ernstig vervuilde dieselbrandstof de oorzaak was van alle ellende. “Brandstofpomp en verstuivers waren daardoor defect geraakt. Met enorme onkosten tot gevolg. Maar die konden we gelukkig verhalen op de reisverzekering.”
ONDERHOUD IN POLEN
Peter is een relaxte rijder, hij rijdt gemiddeld een keurige 1 op 17,2 en bezuinigt niet op onderhoud en banden. “Ik zweer bij Michelin. Die zijn misschien wel wat duurder, maar ze gaan langer mee en je auto staat op goede banden. Dat geldt ook voor de rest van de auto: ik wil dat het goed en veilig is.” Dat onderhoud vindt in de egel niet plaats in Nederland.
Peter combineert de familiebezoekjes in Polen met een onderhoudsbeurt of reparatie bij een garagebedrijf in dat land. “De uurtarieven zijn daar een stuk lager dan hier.” Als je de lijst met uitgevoerde werkzaamheden bekijkt vanaf het moment dat Peter instapte, dan staan daar best wat zaken op. Maar de eigenaar kan dat goed relativeren. “Volgens mij zijn stuuren fuseekogels die moeten worden vervangen niet zo bijzonder bij dit soort kilometerstanden, zeker niet bij Franse auto’s. De automaatrevisie hakte er wel in, maar dan kun je als het goed is ook weer jaren vooruit. Dat ben ik wel van plan.”
GLAS HALF VOL
Peter is een zestiger bij wie het glas altijd halfvol is. Zo zit hij op de bus in de bollenstreek. Hij woont in Lisse en rijdt daar ook. Hij begon zijn loopbaan op de bus in Haarlem via het uitzendbureau. “Als buschauffeur moet je toch een beetje gek zijn. Want dan kunnen ze je niet gek maken.
Als je je druk gaat maken om alles wat er om je heen in het verkeer gebeurt, dan houd je het geen week vol. Je moet de klanten aanvoelen en een beetje meebuigen zo nu en dan. Het rijden in de bollenstreek bevalt prima. Het zijn over het algemeen beschaafde, rustige mensen hier, niet zo opgejaagd als in grotere steden.”
Wat we meestal zien gaat als je goed kijkt eveneens op voor deze Peugeot met een half miljoen op de teller: een netjes bereden en goed onderhouden auto houdt het langer vol. Want keurmeester Joep Schuurman heeft heus een lijstje met dingen, maar onder de streep kun je met deze Peugeot met een gerust hart nog jaren doorrijden.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Ondanks deze redelijk lange lijst met aandachtspunten vind ik de Peugeot voor zijn leeftijd en kilometerstand in zeer goede conditie. De auto rijdt lekker en er wordt goed voor gezorgd.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 407 SW XR 2.0 HDiF 16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.750 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.763 mm / 1.811 mm / 1.486 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.588 kg |
Laadvermogen | 627 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 192 g/km |
Lezersreacties (93) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.