Peugeot 407 (2004) - Test

De muil van de leeuw

Peugeot 407
Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407
AutoWeek 19 2004
AutoWeek 19 2004

Je leest het in AutoWeek 19 2004

Hij zet een grote muil op; de Peugeot 407. Maar achter het agressieve uiterlijk van het jongste model van het leeuwenmerk, gaat toch een beschaafde, comfortabele reiswagen schuil.

Wat heeft die Peugeot 407 een grote muil; de luchtinlaat in het front is werkelijk enorm. Dat is nog eens wat anders dan het beschaafde gezicht van z'n voorganger; de 406. Peugeot heeft het duidelijk over een andere boeg gegooid met z'n model in de hogere middenklasse. In plaats van voor een wagen met ingetogen lijnen is gekozen voor een automobiel met een koetswerk dat sportiviteit, dynamiek, ja zelfs agressie uitstraalt. Deze leeuw laat geen bescheiden grommetje horen; hij brult. En hij is in de aanval. Met z'n lange neus met fel kijkende koplampen en z'n gedrongen achtersteven doet de 407 denken aan een grote roofkat die vanuit dekking naar voren schiet; op z'n prooi af. Je zou het niet verwachten, maar het vervaarlijk uitziende front van de nieuwe Peugeot is zo ontworpen, dat voetgangers bij een aanrijding minder te lijden hebben. Daar zorgt onder meer de schuimbekleding op de bumperbalken voor.

Dominante leeuw
Hoe snel de 407 op z'n prooi af kan gaan, hangt natuurlijk af van de kracht van z'n hart; de multiklepper onder de motorkap. We stappen in de 3.0 V6 24V; de dominante leeuw van het roedel. Hier laat de 407 z'n andere kant zien. De agressieve lijnen van de carrosserie vinden we in het interieur niet terug. Comfort en beschaving overheersen. Stevige maar niet harde zetels met een sportieve snit ondersteunen het lichaam van bestuurder en bijrijder ook goed van opzij. Stuur en stoel laten zich zo verstellen dat ze de chauffeur een optimale zitpositie bezorgen.
Het dashboard is overzichtelijk van opzet. Vijf chroomgerande instrumenten, waaronder een olietemperatuurmeter, zijn samengebracht onder een koepel. Een ver naar boven doorlopende middenconsole vormt de afscheiding tussen de werkplek van de bestuurder en de plaats van de voorpassagier. Onder hoog in de middenconsole geplaatste ventilatieroosters vinden we een flink multifunctioneel display dat onder meer gebruikt kan worden voor de als optie leverbare combinatie van radio, telefoon en navigatiesysteem, kortweg 'RT3' genoemd. Daaronder weer een groot aantal knoppen en toetsen, onder meer voor de bediening van de audio-installatie, de airconditioning en voor het kiezen van functies in het menu op het display. Is RT3 aan boord, dan heb je de mogelijkheid, in geval van een noodsituatie, twee speciale toetsen te gebruiken. Die zorgen ervoor dat er automatisch contact wordt gemaakt met een hulpcentrale en de gegevens over de positie van de auto via het GPS worden meegestuurd. De knop met de leeuw verbindt je rechtstreeks met de hulpdienst van Peugeot; via de rode toets met een wit kruisje bel je direct het alarmnummer 112.
Airco is op elke 407 standaard. Prettig. Maar niet iedereen vindt het prettig een koude luchtstroom te voelen. Daar heeft Peugeot iets op bedacht; een rooster in de bovenkant van de middenconsole zorgt voor een gelijkmatige, indirecte verspreiding van de lucht. Ook werkt de airco slimmer. Vroeger werd de lucht eerst te sterk gekoeld en daarna weer opgewarmd om de ingestelde temperatuur te bereiken. Nu blijft de te krachtige koeling achterwege; waardoor ook nog wat energie wordt bespaard. Ten slotte voorkomt een luchtvochtigheidsensor dat de lucht aan boord te droog wordt.

Japanse automaat
We starten de motor van de 3.0 V6 24V. Het is een machine met een inhoud van 2.946 cc, een vermogen van 215 paardenkrachten en een koppel van 290 newtonmeter. We kennen hem eigenlijk al uit de 406 en de 607, maar hij heeft nu variabele kleptiming. Daardoor konden vermogen en koppel wat toenemen. Ook een nieuw uitlaatsysteem, waarbij de gasstroom door de demper gevarieerd kan worden, draagt iets aan de vermogenswinst bij. Het resultaat is dat er 4 pk en 5 Nm bij zijn gekomen.
Hoe dan ook; de 3.0 V6 heeft genoeg onder de kap om vlot vooruit te kunnen komen. Een korte invoegstrook biedt een ideale gelegenheid voor een snelle actie. We trappen het gaspedaal ferm in. Schakelen laten we over aan de versnellingsautomaat – hij kan ook met de hand geschakeld worden - die de 3.0 V6 standaard meekrijgt. Dat kunnen we met een gerust hart doen, merken we direct. De nieuwe door een Japanse fabrikant gebouwde zestrapsautomaat reageert alert. Pijlsnel en schokvrij schakelt hij terug; begeleid door een fanatiek maar gedempt geluid uit het vooronder schiet het motortoerental omhoog. Nee, vaart maken is geen probleem. Dat zie je ook wel aan de fabrieksgegevens die stellen dat de sprint van nul naar honderd in 9,3 s moet kunnen worden voltooid. Terwijl de snelheidsmeter intussen een Autobahntempo aanwijst, ligt de 407 onveranderd solide en rustig op de weg.
Een goede geluidsisolatie zorgt ook voor rust in het interieur. Het solide weggedrag is te danken aan fraaie ondersteltechniek; dubbele triangels vóór – zoals in de autosport – en een multilink wielophanging achter. Zo blijft het contact tussen de banden en het wegdek steeds optimaal. De mooie wielophanging vóór draagt ook z'n steentje bij aan een nauwkeurig besturing. Dat wil niet zeggen dat de besturing ook heel scherp aanvoelt. Eerder volgt de 407 met grote vanzelfsprekendheid de opgedragen koers. Daarbij speelt natuurlijk de stuurbekrachtiging een hoofdrol. De V6 heeft een geavanceerde, variabele, hydraulische bekrachtiging. Voor de variatie zorgt een klep die door elektronica gestuurd wordt. Die elektronica houdt daarbij rekening met de snelheid van de auto, het toerental van de motor, de stuuruitslag en de snelheid waarmee het stuur wordt gedraaid. Geen wonder dat de auto schijnbaar moeiteloos onder controle te houden is.
De demping van 'onze' 407 3.0 voelde in eerste instantie wat week aan. Maar met een druk op een knop konden we kiezen voor een stuggere dempingkarakteristiek die ons beter beviel. Bij de 407 V6 wordt de demping – voor elk wiel afzonderlijk – steeds automatisch aangepast aan de rijomstandigheden. Daardoor kan deze 407 slecht wegdek 'nemen' zonder dat het comfort van de inzittenden er onder te lijden heeft.

Overboost
De demping van de 407 2.2 16V en de 2.0 HDiF 16V, waar we ook mee reden, kent geen comfortabele en sportieve stand. Het onderstel van deze wagens voelt stevig aan zonder oncomfortabel te worden. De stuurbekrachtiging werkt ook minder geraffineerd dan die van de V6. Maar een elektrohydraulische pomp houdt nog altijd rekening met de rijsnelheid en de mate waarin het stuur wordt verdraaid. Het betekent iets meer werk voor de chauffeur, maar ook deze versies van de 407 sturen beslist niet zwaar.
De 2.2 16V-motor met een inhoud van 2.230 cc komt aan een vermogen van 160 pk en een koppel van 217 Nm. Dat 92 procent van het maximum koppel al bij 2.000 toeren per minuut beschikbaar is, kon worden bereikt door de inlaatnokkenas te voorzien van variabele kleptiming. Twee balansassen dempen trillingen. Vlot inhalen is met de soepele viercilinder een koud kunstje. Optrekken van nul naar honderd zou volgens de technische gegevens niet meer dan 10,2 s hoeven vragen.
De 2.0 HDiF 16V meet 1.997 cc. Een turbocompressor met verstelbare schoepen en een tussenkoeler helpen hem aan een vermogen van 138 paardenkrachten en een koppel van 320 newtonmeter bij 2.000 krukasomwentelingen per minuut. Maar er zit nog meer in het vat. Als alles uit de kast moet worden gehaald, zorgt de 'overboost'-functie er voor dat het koppel korte tijd wordt opgepept tot 340 Nm. Dat is nog eens trekkracht! Genoeg in ieder geval om soepele inhaalacties mogelijk te maken. Én genoeg voor een acceleratie van nul naar honderd in 11,2 seconden. Wanneer je de zelfontbrander op z'n staart trapt, hoor je hem wel, maar over het algemeen dringen er nauwelijks dieselgeluiden tot het interieur door.
Standaard zijn de benzine- en de dieselmotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die z'n werk keurig doet. Een viertrapsautomaat die je ook met de hand kunt schakelen, is een optie.
Peugeot heeft nog drie andere krachtbronnen voor de 407 in het programma; dat zijn een 1.8 16V en een 2.0 16V benzinemotor en een 1.6 HDiF 16V diesel. Net als de 2.0 HDiF is ook de 1.6 HDiF een common rail-diesel, waarbij de brandstof, onder hoge druk, rechtstreeks in de verbrandingskamers wordt gespoten. De dieselolie wordt telkens in zes 'etappes' ingespoten. Het begint met twee voorinspuitingen die het typische 'nagelen' van de zelfontbrander tegen gaan. Dan komen er twee hoofdinspuitingen die voor het vermogen en het koppel moeten zorgen. En ten slotte volgen twee na-inspuitingen voor de regeneratie van het roetfilter. Dat filter kan 120.000 kilometer mee.<

Knie-airbag
Aan actieve veiligheidssystemen ontbreekt het de 407 niet; ABS, noodremassistentie – die voor een optimale noodstop zorgt - en ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) zijn op alle versies standaard. Ook standaard zijn; airbags voor bestuurder en bijrijder, zijairbags vóór, windowairbags vóór en achter én een stuurkolomairbag die de knieën van de chauffeur beschermt. Zijairbags áchter zijn een optie.
Belangstelling? De 407 staat al bij de dealers.