Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 407

Peugeot 407 ST 1.8-16V (2007)

Forse kokkerd

Peugeot 407 ST 1.8-16V (2007)
  • Autotest
9 april 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De zakelijke rijder heeft het niet eenvoudig. Welke nieuwe dienstauto moet-ie kiezen uit het enorme aanbod? Op het verlanglijstje van de hedendaagse handelsreiziger scoort de Peugeot 407 hoog, die we hier als sedan in zijn basis-versie aan de tand voelen.

Het design van de 407 is vrij uitbundig, en dat is redelijk uitzonderlijk in de zakelijke
klasse. De neus is het sterkste punt van het design. Het hele ontwerp draait om die neus. Het lijkt wel of de Fransen alle aandacht daarop hebben gericht en dat de rest van de auto, nadat de voorkant af was, 'eraan is getekend'. Vooral wanneer je de 407 en profil bekijkt, valt op dat het design, hoe origineel ook, een beetje in onbalans is; de neus oogt vrij zwaar, niet in de laatste plaats vanwege de grote overhang van de voorkant – de afstand vanaf het hart van het voorwiel tot aan het voorste puntje van de voorbumper bedraagt precies een meter –, terwijl de achterpartij kort en hoog is.


Lange slagen
Onze testauto beschikt over de 125 pk sterke 1,8-liter benzinemotor die de 407 tot aansprekende prestaties weet aan te sporen. De Fransman doet 11,4 seconden over het standaardsprintje van 0 naar 100 km/h. Met zijn transmissie word je echter niet zo gauw vrienden. De pook maakt lange slagen en voelt slapjes aan. Ook de besturing kan beter, want het stuurwiel laat zich erg licht verdraaien en communiceert weinig over wat er onder de voorwielen gebeurt, maar de directheid
van de installatie maakt veel goed.
Het onderstel van de 407 is, zoals het een Franse wagen betaamt, een stuk zachter geveerd. Toch worden korte oneffenheden een tikkeltje hard gedempt, maar echt ontevreden hierover zijn we niet. De vering daarentegen is te soepel. Dat neemt niet weg dat je met de Peugeot toch behoorlijk hard bochten kunt ronden. Onderstuur komt pas in een heel laat stadium opzetten.
Gezeten op de achterbank ervaar je deze 407 als enigszins krap. Wie langer is dan 1,80 meter, kan achterin eigenlijk niet comfortabel zitten. Al snel schuurt je kruin tegen de wagenhemel, een gevolg van de sportief aflopende daklijn. Ook qua beenruimte achterin kan de 407 niet zo bekoren. De middelste achterpassagier zit op een bult in de zitting van de achterbank en zit daardoor wat hoger. De brede fauteuils voorin zitten comfortabel, tegen het zachte aan, maar geven verrassend genoeg voldoende zijdelingse steun.

Je kijkt uit op een niet-alledaags dashboard. De grote middenconsole lijkt over het dash heen gedrapeerd. Het is lastig wijs te worden uit de wirwar van knopjes op de middenconsole. De afwerking is voor verbetering vatbaar; hier en daar wijken de naden wat. Het stuur van de 407 heeft de juiste dikte en is uitgebreid te verstellen. De auto krijgt af fabriek trouwens behoorlijk veel goodies mee. Zo zijn de stoelen zelfs elektrisch te verstellen.


Fauteuils
Als zakelijk rijder kijk je bij het kiezen van een nieuwe 'dienstfiets' natuurlijk uitdrukkelijk naar praktisch gebruiksgemak, zowel zakelijk als privé, representativiteit, rijeigenschappen en comfort. Bij de keuze voor de Peugeot zal vooral sympathie voor het merk de doorslag geven. Hij is gezegend met een onderscheidend uiterlijk. De zit achter het stuur is goed voor elkaar, voor het zitmeubilair voorin lijkt het woord 'fauteuil' welhaast speciaal te zijn uitgevonden. De afwerking van het binnenste is nog altijd niet honderd procent, en ook de bediening van verschillende zaken vraagt enige aandacht. Achterin hebben lange Nederlanders weinig te zoeken, of het zou in de kofferruimte moeten zijn die toevallig 407 liter meet. Of doen ze het er soms om, die Fransen?

Signalement

Merk Peugeot
Model 407 ST 1.8-16V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 27.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.749 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.676 mm / 1.811 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.375 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 735 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,1 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,9 s / 15,4 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 407
Peugeot Peugeot 407

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 407 1.8 ST Pack Business Navigatie Clima&Cruise PDC

    Peugeot 407 1.8 ST Pack Business Navigatie Clima&Cruise PDC

    • 2008
    • 187.337 km

    € 2.950

    Peugeot 407 1.8-16V ST Pack Business Navi|Clima|89.575km!

    Peugeot 407 1.8-16V ST Pack Business Navi|Clima|89.575km!

    • 2008
    • 89.575 km

    € 4.350

    Peugeot 407 SW 1.8 16v XR (Glazen dak/2d eig./Climate)

    Peugeot 407 SW 1.8 16v XR (Glazen dak/2d eig./Climate)

    • 2006
    • 145.741 km

    € 2.940

Meer Peugeot 407 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 407 specificaties
  • Peugeot 407 occasions
  • Peugeot 407 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 407 tests
  • Peugeot 407 gebruikersreviews
  • Peugeot 407 index
PREMIUM
Peugeot 407 - Nissan Primera

Peugeot 407 - Nissan Primera

Er zijn landen waar de sedan geliefder is dan een hatchback of station. Nederland hoort daar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 (2005)

    Peugeot 407 (2005)

    7
    • 24 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 Coupé Pack 2.0 HDiF (2008)

    Peugeot 407 Coupé Pack 2.0 HDiF (2008)

    3
    • 26 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2005)

    Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2005)

    5
    • 29 november 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 XT Pack 2.2-16V (2004)

    Peugeot 407 XT Pack 2.2-16V (2004)

    8
    • 3 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 XR Pack 2.2-16V (2004)

    Peugeot 407 XR Pack 2.2-16V (2004)

    • 12 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 SW XS 2.0 HDiF 16V (2006)

    Peugeot 407 SW XS 2.0 HDiF 16V (2006)

    2
    • 22 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 XT Pack 2.0 HDiF 16V (2004)

    Peugeot 407 XT Pack 2.0 HDiF 16V (2004)

    5
    • 3 augustus 2015
meer reviews
Peugeot 407 1.8-16V – 2006 – 550.613 km - Klokje Rond

Peugeot 407 1.8-16V – 2006 – 550.613 km - Klokje Rond

Nooit gedacht in deze rubriek een Peugeot 407 aan te treffen. Die staat namelijk niet zo goed...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Peugeot 407 1.8-16V – 2006 – 550.613 km - Klokje Rond

    Peugeot 407 1.8-16V – 2006 – 550.613 km...

    • 21 juni 2021
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: de ongekroonde pk-koning van Peugeot

    De Vluchtstrook: de ongekroonde pk-koning...

    40
    • 18 oktober 2020
  • Peugeot 407 SW 2.0-16V - 2007 - 502.569 km - Klokje Rond

    Peugeot 407 SW 2.0-16V - 2007 - 502.569...

    • 28 oktober 2019
  • PREMIUM
    Peugeot 407 - Nissan Primera

    Peugeot 407 - Nissan Primera

    • 10 november 2014
  • Nieuws
    Laatste ronde: Peugeot 407 SW 2.0 HDiF

    Laatste ronde: Peugeot 407 SW 2.0 HDiF

    41
    • 25 december 2010
  • Autotest
    Peugeot 407 SW ST 2.0-16V (2009)

    Peugeot 407 SW ST 2.0-16V (2009)

    23
    • 12 februari 2010
  • Nieuws
    Peugeot 407 gaat laatste volle jaar in

    Peugeot 407 gaat laatste volle jaar in

    38
    • 14 december 2009
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    26
    • 16 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achtergrond
    De Peugeot 305 Break als voorganger van de 308 SW belicht

    De Peugeot 305 Break als voorganger van...

    41
    • 1 mei 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden