Peugeot 406 SRdt 1.9 90pk (1997)
Dieselmanieren
Peugeot heeft ervoor gekozen de 406 - naast de benzinemotoren - alleen met turbodiesels aan te bieden. Dat is niet zo eigenaardig, want door de bank genomen zijn de vier-nul-zessen zo'n 200 kilo zwaarder dan de vergelijkbare 405-en. In dit geval moet er 1310 kilo leeuwevlees door de 90 pk sterke diesel in beweging worden gezet. En dat lukt heel behoorlijk. Indien gewenst, rij je in 14,7 seconden 100 km/h en de inhaalacceleraties gaan lekker vlot: in de vierde versnelling van 80-120 km/h gaat in 11,8 seconden, in vijf doet-ie er 14,8 seconden over. In de vijfde versnelling is de 1.9 turbodiesel daarmee sneller dan de 1.8 zestienklepper. De geblazen diesel leent zich dan ook bij uitstek voor een prettig ontspannen rijstijl; op de snelweg heb je echt maar één versnelling nodig en dat is de vijfde. In die versnelling kan alles. Je hoeft pas opnieuw te schakelen als je de snelweg weer verlaat. Peugeot heeft dus goed werk gedaan: de overbrengingsverhoudingen van de bak sluiten perfect aan bij het karakter van de 1.9 turbodiesel.
Heeft onze turbodiesel verder nog goede manieren? Ja: 65,5 dB bij 100 km/h is in deze klasse keurig netjes en 69 dB bij 120 is ook niet gespreksverstorend. Boven 140 km/h dien je echter voor een (goed) gesprek je stem wel wat te verheffen.
Over de testperiode van twee weken kwamen we tot een gemiddeld verbruik van 1:13,7. Voor een indirect ingespoten diesel is dat niet bijzonder. Al met al dus prima presterende motor met prettige omgangsvormen, maar met een gemiddeld verbruik.
Bij het rijden over van die gemene, korte drempeltjes die het Nederlandse wegennet hoe langer hoe meer teisteren, werden we geconfronteerd met enigszins onheilspellende geluiden 'achterin'. Wat was er aan de hand? Onder invloed van de kou verliezen de ophangrubbers van de stabilisatorstang achter veel van hun souplesse, waardoor je die stang heen en weer hoort gaan en dat veroorzaakt weer een raspend geluid. De oplossing is even simpel als definitief: even de rubbers laten smeren en je bent er volgens Peugeot voorgoed vanaf.
Dit akkefietje verstoort de goede indruk van het 406-comfort echter nauwelijks. Peugeot is er zodanig in geslaagd wegligging en comfort te verenigen, dat beide het predikaat goed verdienen. De 406 heeft een onderstel met een onafhankelijke voor- en achterwielophanging en die moderne opzet betaalt zich uit in comfort én in wegligging.
Helaas zijn de zittingen van de voorstoelen naar slechtste Franse traditie aan de korte kant. Waarom krijgen we die paar centimeter extra nou niet? De stoelen van deze SR zijn niet in hoogte verstelbaar, maar wel zo neergezet dat dat nauwelijks stoort. Bovendien kun je het stuur wel verstellen en da's natuurlijk mooi meegenomen. Achterin geen klachten: de hoofd- en beenruimte is voor de meesten onder ons ruim voldoende.
In orde
De afwerking van het interieur is dik in orde. De portieren zijn aan de binnenkant ruim met stof bekleed en mede daardoor heb je niet het idee dat je 'maar' met een instapmodel onderweg bent. Wat is zo'n royale kofferruimte als deze toch heerlijk. Bagage voor vier? Inpakken en wegwezen. Toch maar weer even mopperen op die onhandige beugels waaraan de achterklep is opgehangen. Zet er geen koffer nét onder; je krijgt de klep niet dicht.
Met de uitrusting van de 406 is weinig mis. Centrale vergrendeling met afstandsbediening zit er evenals een airbag op, elektrische raampjes ook en forse 15-inch wielen en een startonderbreker is voortaan in het contactslot ingebouwd. Als ABS er ook nog bij had gezeten, waren we helemaal tevreden.
Wij vinden hem prettig, die 406 SRdt 1.9. De motor heeft ons op vrijwel alle belangrijke punten overtuigd, alleen het verbruik zou met de oprukkende 'directe brigade' iets lager mogen zijn. Bovendien biedt de auto een goed comfort, een dito wegligging en een uitrusting die het begrip basismodel in een goed daglicht zet. Al die prima kwaliteiten hebben wel hun prijs: met bijna 47 mille is hij geen koopje.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 SRdt 1.9 90pk |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.464 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.905 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 196 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.555 mm / 1.765 mm / 1.396 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 557 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 635 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,7 s (fabrieksopgave: 14,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 14,8 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |