Peugeot 406 Coupé 3.0 V6 – 2001 – 333.314 km
Eigenaar kreeg spijt van verkoop en kocht hem terug
118 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een van de mooiste betaalbare coupés die er zijn, is de Peugeot 406. Deze heeft ook nog eens die smeuiige zescilinder dwars voorin. Eigenaar Jim Laros deed hem ooit weg, maar had daar spijt van. Hij zag zijn Franse coupé vervolgens een jaar lang wegkwijnen bij een autobedrijf en kocht hem terug! Hoe is de auto eraan toe en hoe gaat het verder?
Het had weinig gescheeld, want twee dagen eerder stond de donkergroene Fransman nog bij de garage met een storing in het motormanagementsysteem. Er is nog iets dat het bijzonder maakt dat deze youngtimer optreedt in Klokje Rond: eigenaar Jim Laros uit Waddinxveen had hem eigenlijk weggedaan en was overgestapt op een Opel Vectra OPC en later een Astra OPC. Ja, je leest het goed. Jim is een echte liefhebber. “Ik had de Peugeot ingeruild voor een Vectra en daar stond hij vervolgens mooi te wezen buiten in de zon, een jaar lang. Ik kon het niet meer aanzien en kocht hem terug”, aldus Jim.
Dat was in 2018. Hij kon meteen aan de bak. “Een jaar buiten staan doet een auto niet echt goed, zodat dashboard en stuur er niet mooier op zijn geworden”, zegt Jim. De liefde kostte wel wat centen, want sinds die tijd is het niet gering wat er aan de auto is gebeurd. Jim is geen monteur, maar doet veel zelf. Van orgine is hij elektricien, maar hij heeft ook gewerkt in de IT en momenteel zit hij alweer een paar jaar op de vrachtwagen. Hij rijdt op dit moment nationaal. Hoe heeft hij leren sleutelen? “Door het te doen en je verstand te gebruiken”, zegt hij kordaat. Hij heeft energie voor tien en is van het type ‘mouwen opstropen, aan de slag’. Speciaal voor deze coupé, die van bumper tot bumper klopt, gaat hij door het vuur, maar maakt liefde niet blind?
ACTIEPUNTEN
Een jeugdvriend heeft Jim opgegeven voor Klokje Rond, ook al is de 406 nog lang niet zoals hij hem hebben wil. “Ik had een lijstje gemaakt van dingen die ik er nog aan wilde doen, maar dat ik hier zou komen was een verrassing. Ik verwacht dus dat de keurmeester sowieso de punten van het lijstje gaat tegenkomen”, aldus Jim. En inderdaad, er is best veel te doen. Van de centrale deurvergrendeling die het niet doet, bekleding die stuk is, remmen die piepen, schokdempers voor en koplampen die ‘versleten’ zijn – tot een deurvanger die niet goed werkt en zichtbare olielekkage van de kleppendeksels. “Dat laatste is serieuzer, want die kleppendekselpakkingen zijn nauwelijk nog verkrijgbaar”, weet hij.
Jim heeft ook de onderhoudshistorie op een rijtje gezet. Die is niet voor de poes. Als je die doorneemt, lijkt het erop alsof elk onderdeel aan de 406 is vervangen. Niet overal staan de bedragen vermeld, maar het is bepaald geen goedkope kostganger, deze fraaie Peugeot. “Ik ben een liefhebber en hobby’s kosten nu eenmaal geld”, zegt Jim. Ook zijn OPC-avonturen met de Vectra en de Astra brengen natuurlijk kosten met zich mee. Maar omdat Jim als gezegd veel zelf doet, is hij met de prijs van de onderdelen meteen klaar. Onder de gerepareerde onderdelen bevinden zich onder meer de wiellagers, een wieldraagarm, de voorruit, de klimaatregelingkast, de waterpomp, de complete koppeling, de katalysator en de thermostaat.
GROMMEN
Dat Jim met volle teugen geniet van zijn mooie coupé met V6 onder de kap, merken we als we gaan fotograferen. Jim trekt even lekker door. Het motor geluid is precies wat je verwacht van een zespitter, lekker grommen. Jim, vol trots: “In Duitsland heb ik er 235 km/h mee gereden ...” Toch lijkt het erop dat zijn Peugeot aan de verkeerde kant van de streep terechtkomt. De inspanningen om de auto weer fris en fruitig én degelijk te krijgen zullen flink in de papieren gaan lopen. Aanzienlijk meer dan de auto tot nu toe heeft gekost. “Maar ik heb hem natuurlijk niet voor niets teruggekocht”, legt Jim uit. “Ik heb er gewoon wat mee. Ik kon hem niet laten staan en moest hem onderdak bieden. Zoiets bekijk je niet zakelijk, daar zit emotie bij.”
Keurmeester Tim de Leeuw begint zijn werkdag vandaag met een uitgebreide proefrit in de regen. Ook bij ons keuringsstation werken liefhebbers, maar hun oordeel over de technische staat van de kandidaten voor Klokje Rond is onafhankelijk, scherp en realistisch. De Franse zescilinder schurkt inderdaad richting de verkeerde kant van de weegschaal, maar onze techneut Tim schrijft hem niet compleet af. Dat levert in eerste instantie een niet on tevreden Jim op, die blij is met de gedegen keuring en nu exact weet waar hij aan toe is. “Ik ga ermee verder en zal hem helemaal in orde maken”, zo besluit hij.
Een halve week later gaat de telefoon. Het is Jim en hij komt erop terug. “Ik ben langs de garage gereden en heb overlegd. Ik heb toch besloten de stekker uit de 406 Coupé te trekken”, zegt hij. Aangezien Jim een onverbeterlijke liefhebber is en het bloed kruipt waar het niet gaan kan, heeft hij inmiddels wel een andere Peugeot 406 Coupé aangeschaft: een grijze, met minder kilometers en in betere staat. Die Jim toch!
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Dit is een van mijn favoriete auto’s als het gaat om styling. En het is dit ook nog the one to have met zijn 3.0-V6, hand-bak en Restyle-interieur met bruin leer. Normaal gespro-ken zijn het heerlijke reisauto’s, maar dat is bij dit exem-plaar niet het geval. Vooral het vele gerammel en gekraak en het trillen bij het remmen verpesten de rijbele-ving. Ook hikt de motor zo nu en dan en aan het einde van de proefrit sprong zelfs het storingslampje aan. Duidelijk een auto die een hoop aandacht nodig heeft, maar wel een die nog te redden is. Een ‘twijfelach-tig’ duimpje voor deze machine, vooral omdat hij verder wel veilig is.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Coupé 3.0-24V V6 |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.130 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 152 kW / 210 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.615 mm / 1.780 mm / 1.354 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.460 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.300 kg |
Banden | 215/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,7 s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |
Lezersreacties (118) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.