Peugeot 308 Hybrid 225 vs. Volkswagen Golf e-Hybrid - Vergelijkende Test

Plug-in hybrides: Hybrid 225 vs eHybrid

163 reacties

Video
AutoWeek 20 2022
AutoWeek 20 2022

Je leest het in AutoWeek 20 2022

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden dat grootheden als de Volkswagen Golf en de Peugeot 308 de rangorde domineerden. Terwijl ook die modellen inmiddels aan het stekkeren zijn. We testen de plug-in hybride versies. De Volkswagen Golf e-Hybrid tegen de Peugeot Hybrid 225!

Elke autofabrikant pakt op zijn eigen manier de integratie van elektrisch rijden aan. Het ene merk komt met een heel eigen lijn van elektrische modellen op een toegewijd platform, anderen maken simpelweg ook een elektrische variant van hun bestaande model. Omdat er naar onze mening uit beide strategieën zowel goede als slechte eindresultaten komen, is er duidelijk nog geen universele waarheid over wat de beste keuze is. De twee deelnemers uit deze test pakken het in elk geval anders aan. Zo is er geen elektrische Golf (meer); in plaats daarvan heeft Volkswagen ingezet op de ID.3 die op het MEB-platform staat.

Peugeot zal daarentegen met een elektrische versie van de nieuwe 308 komen, terwijl daarvan ook gewoon benzinemodellen zijn. Maar er is van beide modellen wel een plug-in hybrideversie en dat is interessant. De PHEV is naast elektrisch nog altijd nodig om de CO2-uitstoot van autofabrikanten te drukken. De techniek van de plug-in groeit wel nog steeds flink; we zien de actieradia op stroom flink toenemen. Bij merken als BMW en Mercedes gaan we zelfs al richting de 100 kilometer. Zo ver kom in je in de Golf en de 308 van vandaag nog niet, maar dat heeft natuurlijk onder meer met prijs en segment te maken. De reden voor deze test vind je overigens elders in deze AutoWeek: de nieuwe Opel Astra, eveneens met stekker én benzinemotor. Maar omdat die auto van Opel Duitsland niet in een vergelijking mocht figureren, houden we het bij deze dubbeltest. Wanneer je als lezer een beetje logisch nadenkt, ontdek je vast wel hoe de rangorde had kunnen zijn … Maar goed, wat hebben we voor ons? De nieuwe 308 heeft een 1.6 turbomotor met 180 pk, met daaraan gekoppeld een 110 pk elektromotor. Samen pieken ze op 225 pk.

De VW Golf doet het met een 1.4 TSI met eveneens 150 pk waaraan een 109 pk elektro­ motor vast zit. Samen goed voor 204 pk. De extra kracht van de Peugeot zit hem hoog in de toeren, waardoor het vermogensvoordeel zeer beperkt is. Hetgeen we ook merken aan de (tussen)sprintcijfers.

SOEPEL OF SCHOKKERIG

De aandrijflijn van de 308 is wat geciviliseerder. De motoren werken heel soepel samen en je merkt het nauwelijks als de benzinemotor aanspringt. Hierdoor voelt het bijna als een cvt-achtig geheel, zolang je niet het pedaal vloert. In de Golf voelt het allemaal zeker niet slecht aan, maar de motor is rumoeriger, waardoor je er meer van meekrijgt. De DSG-automaat werkt eveneens minder vloeiend dan de achttrapsbak in de 308, dus er zijn ook net iets meer voelbare schakelmomenten.

Wat het rijden betreft kun je merken dat beide modellen als behoorlijk comfortabel in de markt zijn gezet. Beide komen uit concerns met enorm veel merken en zijn in de modellenmix duidelijk elkaars directe concurrenten. De Golf is de afgelopen jaren comfortabeler geworden, terwijl de 308 juist heeft geprobeerd heel erg het midden van de weg op te zoeken. De nieuwe 308 heeft daarbij forse stappen gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Dynamischer is hij zeker niet, maar het comfort gaat samen met een uitstekende wegligging zonder dat de auto week is. Het geheel doet bijna Audi-achtig aan, omdat de luxe in de auto ook is toegenomen. Het onderstel lijkt echt baat te hebben gehad bij de komst van veel Opel-kennis, want Peugeot gaat duidelijk een stap verder dan vroeger. De Golf rijdt niet slecht, jaren van ervaring betalen zich uit. Maar het voelt niet per se heel inspirerend. Dat komt ook doordat de Volkswagen flink wat last heeft van zijn gewicht.

Beide modellen zijn zo’n 300 kilo zwaarder dan hun stekkerloze broers en dat merk je. Vooral op drempels heeft de Golf er net wat meer last van, alsof zijn onderstel niet genoeg is aangepast aan het extra gewicht. In de 308 is het ook in bochten en bij het remmen onmiskenbaar dat je met flink wat massa onderweg bent, maar al met al worden de kilo’s beter gecontroleerd dan in de Volkswagen. Het helpt in de Golf wel om de dynamische schokdempers op standje ‘sport’ te zetten: al het gewicht wordt dan beter in toom gehouden.

Wil je alleen op stroom rijden, dan gaat dat in beide auto’s uitstekend. Het ver­mogen van 110 pk is genoeg, ook omdat je vanaf stilstand al je volledige koppel hebt. Hierdoor gebruik je het maximale ver­mogen van een elektromotor veel meer dan bij een benzinemotor, waarbij je tot bijna de begrenzer moet doorhalen om de aan­wezige paardenkrachten allemaal aan te spreken. We kwamen bij diverse ritten op alleen stroom net een fractie verder in de Golf, maar die heeft ook iets meer accu­capaciteit. Meer dan 50 kilometer is voor beide auto’s gewoon erg netjes. Het is een afstand die het goed mogelijk maakt heel veel louter elektrisch te rijden, mits je braaf stekkert. Hoe anders is dit dan een paar jaar terug, toen je maximaal 25 à 30 kilometer kon halen – deze afstanden maken echt verschil en dat is top! Mocht je al weten dat je verder moet dan die pak-hembeet 55 kilometer, dan is het aan te bevelen om de auto zelf stroom en benzine te laten ‘mengen’: stel je bestemming in op de navigatie en de auto zal de twee energiebronnen zo goed mogelijk mixen.

DASHBOARDS

Als plug-ins slagen beide auto’s, maar nog altijd zijn de niet-PHEV-versies – als we puur kijken naar comfort en rijeigenschappen – fijner. Dat komt door het extra gewicht. Gezien de benzineprijzen heeft dat wellicht niet voor iedereen prioriteit.

Vanbinnen hebben beide modellen een eigen vibe. De 308 ziet er met zijn i-cockpit en het kleine stuurtje lekker futuristisch uit, terwijl de Golf extreem clean is. Wel vinden we in de Volkswagen gemakkelijker een goede zitpositie dan in de Peugeot, waar het altijd even puzzelen is omdat die met het kleine stuurtje zo afwijkt van de norm. Het ziet er allemaal wel prachtig uit in de 308. Het 3D-dashboard voor je neus, het prachtige leer met gekleurde stiksels en de materialen van alle knoppen: mooi hoor! In de Golf heerst meer eenvoud, al is de afwerking gewoon goed. Het leer op de stoelen van onze test-Golf is achteraf gemonteerd, maar staat hem best prima.

Die term gebruiken we echter niet voor de multimediasystemen van beide auto’s. In de Peugeot mag het mooi ogen, maar we hebben er wel ruzie mee gehad. Soms liep het systeem vast als we Apple CarPlay gebruikten, en het zou allemaal wel wat sneller en overzichtelijker kunnen. In de Golf is het nog erger. We klagen al sinds de komst van het nieuwe multimediasysteem van Volkswagen steen en been en dat is bij deze test niet anders. Het systeem werkt te langzaam en is onoverzichtelijk. Dat is vooral ergerlijk omdat veel opties in het infotainmentscherm zijn verborgen.

Op de achterbank van beide modellen zitten we vrij goed, de Golf biedt net wat meer hoofden beenruimte. Bij de kofferbakken is het andersom. Opvallend genoeg slokken de accu’s veel meer bagageruimte op in de Golf dan in de 308. De varianten zonder stekker hebben altijd meer plek, maar in de Peugeot scheelt het maar 50 liter tegen 100 liter in de Golf, die toch al de kleinste bagageruimte had. Als we de banken omklappen blijft de Franse voorsprong gehandhaafd.

Wanneer we de prijskaartjes van de Golf en de 308 erbij pakken, blijkt dat het allemaal bizar gelijk is aan elkaar. Het verschil bedraagt nog geen 200 euro! Nu zijn beide modellen rijk uitgerust, al lijkt de Peugeot net wat beter in zijn spullen te zitten als de geteste dikke GT-versie die hier tegenover de Style-uitvoering van de Golf staat. Verder heeft de 308 meer vermogen, maar zoals gezegd merken we daar in de praktijk opvallend weinig van. Met 180 pk voelt onze nieuwe Peugeot 308 SW PHEV die wij als duurtester in gebruik hebben bijna net zo snel aan. Evengoed merken we wel dat de 308 op onderdelen als aandrijflijn en onderstel meer punten pakt dan de Golf.

De Fransoos biedt gewoon meer verfijning. Het mooie interieur spreekt ons eveneens aan en bovendien lijkt de 308 in de ontwikkeling gewoon net wat meer aandacht te hebben gekregen dan de Golf, die veel attentie naar de ontwikkeling van de ID.3 zag vloeien. De kwaliteitssprong van de Fransen blijft in ieder geval niet zonder beloning, want de 308 wint deze test. Maar of dat ook zo was geweest als de nieuwe Opel Astra had meegedaan?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Beide modellen hebben een indruk­wekkende actieradius waardoor het met trouw stekkeren niet lastig is heel vaak op stroom te rijden. Dat maakt ze tot uit­stekende PHEV’s. Onderling valt op dat de aandrijflijn van de Peugeot stiller en soepeler is, en dat het onderstel minder last heeft van het overgewicht. Verder laat de Fransman met zijn mooie interieur weinig steken vallen, waardoor hij de Golf duidelijk voorblijft.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Lezersreacties (163) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum