Peugeot 308 vs. Toyota Corolla - Vergelijkende Test
Voorbij het leuke smoeltje
291 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het bijna agressieve, maar unieke voorkomen van de nieuwe Peugeot 308 krijgt overal de handen op elkaar, maar daar win je geen testen mee. Of Peugeot erin is geslaagd om het model ook op andere vlakken te verbeteren, mag hij aantonen in een directe confrontatie met de populairste auto ter wereld.
Of de Peugeot 308 inderdaad een ‘leuk smoeltje’ heeft, is uiteindelijk een kwestie van smaak. Toch is het duidelijk dat de meerderheid van de omstanders het een fraaie auto vindt. De 308 is getekend in de stijl die we kennen van onder meer de 208 en 508, maar dat werkt op deze middelgrote schaal misschien wel het beste. Hij is lager en strakker dan zijn voorganger en neemt daarmee nadrukkelijker afstand van de SUV’s uit het gamma. Het front is opvallend agressief. De kenmerkende led-‘slagtanden’ worden bijgestaan door koplampunits die bij de GT-line nog platter en gemener ogen dan op ons relatief bescheiden testexemplaar.
De kleur mag er trouwens ook zijn. De introductiekleur ‘Vert Olivine’ doet denken aan Porsches Mambagroen en is naar goed Peugeot-gebruik de enige gratis optie. Wie iets saaiers wil, moet dus bijbetalen. Nu we toch in sportwagenregionen zijn: de 308 is de eerste Peugeot met het nieuwe logo, een wapenschild dat enigszins doet denken aan dat van Ferrari en bij de 308 GT zelfs ook op het voorscherm wordt aangebracht.
De Toyota Corolla is in zijn tegenwoordige gedaante lang niet meer de grijze muis die hij ooit was en kijkt eveneens zelfverzekerd de wereld in. De basisvorm heeft vergeleken met de Peugeot wat meer MPV-trekjes door de relatief korte neus en de grote, vlak liggende voorruit. De Corolla is wereldwijd erg populair en hij bleef in 2021 ook in Nederland gedoodverfde succesnummers als de Volkswagen Golf en Seat Leon voor in de verkoopstatistieken. Dat heeft wellicht ook te maken met de mate waarin de fabrikanten erin slagen om de chiptekorten te omzeilen, maar zegt ook voldoende over de Corolla, die in 2018 de Auris verving in uropa. Hier zien we het model vooral als Touring Sports, de stationwagon. Bij de hatchback, die hier veel zeldzamer is, staan de vooren achteras 6 centimeter dichter bij elkaar. Een soortgelijk verschil bestaat ook bij Peugeot tussen de SW en de hatchback.
De reguliere vijfdeurstypes hebben bij deze auto’s dan ook niet alleen minder bagageruimte, maar ook een krappere achterbank. Dat blijkt bij de Corolla het sterkst. Met een lengte van 1,84 m zitten we hier maar nét aan acceptabel, waarbij het krappe gevoel wordt versterkt door de kleine, snel aflopende zijruiten en de zwarte hemelbekleding van de GR-Sport. De Peugeot heeft grotere portieren, grotere ruiten en een lichte hemel en voelt daarmee veel luchtiger. Hij is ook echt iets ruimer, al is het verschil niet groot. Het is onhandig dat de rugleuning van de voorstoelen precies ter hoogte van de knieën wat naar achteren wijkt, wat een flinke hap uit de knieruimte neemt. Achter de achterbank is de Peugeot de duidelijke winnaar. Hier kun je 50 liter meer kwijt dan in de Corolla, terwijl het verschil met omgeklapte achterbank zelfs oploopt naar bijna 300 liter. Bovendien heeft de Peugeot een wat praktischer vorm dan de Corolla, waarvan de achterruit een stuk vlakker ligt.
HYBRIDE
Als het toch niet lukt om alles mee te nemen, kan er bij Peugeot bovendien fors meer aan de eventuele trekhaak dan bij Toyota. Wie bij een Corolla meer dan 750 kg wil aanhaken, moet voor het type met benzinemotor kiezen, maar dat doet in Nederland bijna niemand. Logisch, want wie Toyota zegt, zegt natuurlijk hybride.
Bij de Corolla biedt Toyota de keuze uit twee verschillende hybride aandrijflijnen. De minst krachtige 1.8 Hybrid is daarbij veruit het populairst, en dat is ook de versie die op deze pagina’s prijkt. Ook bij de Fransen kun je kiezen uit twee hybrides, maar dat zijn dan wel plug-in hybrides. Bij deze test treedt een reguliere uitvoering met benzinemotor op, die wat betreft prijs en prestaties veel beter vergelijkbaar is met de 1.8 van Toyota. De 1.2 PureTech-driecilinder met 130 pk kennen we uit tal van andere modellen van Peugeot, Citroën en Opel en bevalt meestal goed. Dat is bij de 308 zeker niet anders. De krachtbron lijkt zich in deze auto wat meer op de achtergrond te houden dan in andere modellen, maar heeft zijn gretigheid en souplesse behouden. Mede door dat karakter ben je met 130 pk prima bediend. De 1.2 is in ons geval gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die vlot en soepel van verzet wisselt met een prettig hoog naast het stuur geplaatste pook.
Bij Toyota is schakelen niet nodig, want een automaat is hier uiteraard standaard. De traploze overbrenging is onlosmakelijk verbonden met Toyota’s hybride aandrijflijn en doet zijn werk de laatste jaren heel keurig. De 1.8 loopt bepaald niet over van het vermogen en is ook duidelijk minder vlot dan de opvallend felle Peugeot, maar voldoet voor de meeste Nederlandse omstandigheden alsnog heel prima. Door het ontbreken van schakelmomenten en de foutloze samenwerking tussen elektroen benzinemotor gaat versnellen hier bovendien compleet schokvrij. De handgeschakelde Peugeot is daarbij zeker de leukere auto van de twee, maar daar zit niet iedereen op te wachten. Bovendien is de Toyota op andere gebieden gelukkig minder afstandelijk. De besturing is prettig afgewogen en communicatief en het onderstel biedt ook bij hogere bochtsnelheden een gevoel van zekerheid.
DUBBEL SCHERM
De Peugeot doet dat echter ook, maar is tegelijk comfortabeler. Wellicht heeft dat iets van doen met het feit dat de Fransman 87 kilogram minder weegt dan zijn met accu’s aangeklede rivaal. De besturing van de Peugeot is prettig licht, maar niet zo communicatief als die van de Toyota. Het is in de Corolla bovendien gemakkelijker om een goede zitpositie te vinden. Peugeot houdt vast aan zijn i-Cockpit-concept, met een klein stuur dat niet direct voor, maar onder het informatiescherm zit. Dat werkt in ons geval prima, maar is niet voor niets ongebruikelijk. De gekozen stijl in het interieur is herkenbaar, maar net als aan de buitenkant is er ook heel veel nieuw. Zeker in vergelijking met de vorige 308, maar ook naast bestaande Peugeot-producten oogt het binnenste van de nieuwe 308 strakker en moderner.
De blikvanger is het dubbele scherm in het midden. Het onderste wordt door Peugeot omschreven als ‘i-Toggles’ en biedt een rij snelkoppelingen die naar believen kunnen worden ingevuld. Ook in het hoofdscherm is heel veel naar wens in te delen, wat erg prettig werkt. De infotainment-omgeving is helemaal nieuw en zal de komende jaren in alle personenauto’s van Peugeot worden geïntroduceerd. Daarvoor mag de vlag uit, want het jongste systeem oogt veel moderner en werkt ook aanzienlijk prettiger. De menustructuur is logischer, er zijn nieuwe, moderne functies en de reactiesnelheid is verbeterd, al valt er op dat vlak ook nog wel de nodige winst te behalen. Hier en daar geldt dat eveneens voor de indeling, maar over het algemeen is de geboekte winst fors. Dat geldt ook elders voor het bedieningsgemak. De knoppen op het stuurwiel zijn logischer geclusterd, het digitale instrumentarium is makkelijker te bedienen en zelfs de ruitenwisser hendel is sneller te doorgronden voor iedereen die geen Peugeot gewend is. Heel fijn!
Evengoed wint de Corolla als het gaat om ergonomie, maar dat komt mede doordat het Japanse interieur simpelweg een beetje traditioneler is. Een deels analoge klokkenwinkel achter het stuur, een hoog geplaatst touchscreen en een los knoppencluster voor de klimaat regeling, het is er allemaal. Alles zit waar je het verwacht.
DURE AUTOMAAT
Anderzijds voelt de Corolla bij binnenkomst heel wat minder speciaal dan de Peugeot. Wel blinkt de Toyota uit als het gaat om bouwkwaliteit, want die staat als een huis. Het infotainmentsysteem is redelijk, maar ook wat simpel en achterhaald. Gelukkig weet Toyota dat zelf ook, want inmiddels is er een nieuw systeem geïntroduceerd. Dat kennen we uit de Yaris Cross en is veel moderner. Ook komt er hiermee navigatie in de Dynamicen GR-Sport-versies, die dat tot nu toe moesten ontberen. Belangrijk, want de GR-Sport schittert op deze pagina’s en de Dynamic, die een trede lager op de ladder staat, past het beste bij de geteste Peugeot. Dat is een Allure Pack Business, die voor rond de 33 mille in het midden van het gamma zit. Keyless entry, navigatie, het dubbele scherm en een pakket rijhulpjes zijn dan standaard. Voor een goed werkende actieve rijstrookassistent betaal je extra, maar de schade valt met € 200 mee. Toyota’s rijstrookhulp lijkt wat minder zeker van zichzelf, maar is wel standaard. De Corolla Dynamic biedt vrijwel hetzelfde als de Peugeot en kost met € 33.295 iets meer. Een automaat is dan echter standaard ,terwijl die bij de Peugeot maar liefst € 2.900 extra kost. Wie niet zelf wil schakelen, is bij Toyota dus voordeliger uit.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Dat de Toyota Corolla het wereldwijd zo goed doet, is niet gek. Het is een echte allemansvriend, een prettig rijdende en bijzonder zuinige auto, waarvan de kwaliteit boven elke discussie is verheven. De Peugeot 308 is een wat meer emotionele keuze, maar wint ook op een aantal belangrijke rationele punten. Zo biedt hij flink meer bagageruimte en oogt hij vanbinnen een stuk moderner. De achterstand op het gebied van bedieningsgemak is veel kleiner geworden en de auto rijdt ronduit prettig, ook in een relatief eenvoudige uitvoering.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla 1.8 HYBRID DYNAMIC I ADAPTIVE CRUISE CONTROL I APPLE CARPLAY I STOELVERWARMING I DEALER ONDERHOUDEN
- 2021
- 56.032 km

Peugeot 308 1.6 Plug-in Hybrid 180pk Automaat GT Climate Control Control Camera Achter Navigatie Apple Carplay / Android auto Velgen
- 2024
- 41.544 km

Peugeot 308 1.2 PureTech Allure Pack Business | Navi / Camera / Climate
- 2022
- 27.313 km
Lezersreacties (291) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.