Peugeot 308 1.6 HDi – Skoda Octavia 1.6 TDI - Occasiontest

Er is leven na de lease

96 reacties

Video
AutoWeek 23 2018
AutoWeek 23 2018

Je leest het in AutoWeek 23 2018

Hoe snel kan het veranderen: een paar jaar geleden waren de zuinige diesels niet aan te slepen, nu krijgt diezelfde motor ineens de zwarte Piet toegespeeld. Maar de soep wordt gelukkig niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend en ondertussen koop je voor leuke prijzen jonge diesels die hun leaseperiode erop hebben zitten.

De reden van de populariteit van onder meer deze Peugeot 308 SW en Skoda Octavia Combi lag natuurlijk in het feit dat de leaserijder slechts 14 procent bijtelling betaalde en toch in een ruime stationwagon met lekker veel luxe kon rijden. Ook al scherpte de overheid de regels steeds verder aan, het lukte de fabrikanten telkens om er weer een paar gram CO2 af te krijgen. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan. Slechts 85 gram per kilometer wisten de twee test- auto's te laten noteren en een – zuiver theo- retisch – brandstofverbruik van minder dan 1 op 30. Als particulier kocht je daar alle- maal niets voor en als occasionkoper al helemaal niet. Toch is het niet zo dat de markt voor gebruikte diesels volledig is ingestort. De vraag mag dan dalen, er zijn nog altijd mensen die flink wat kilometers maken, bijvoorbeeld om van en naar hun werk te komen. Een zuinige diesel is dan ideaal. Je haalt al snel duizend kilometer op een volle tank, de prestaties zijn goed en de aanschafprijs is relatief gunstig, zo bewijst dit tweetal. Een vergelijkbare versie met benzinemotor is een stuk duurder, hoewel de kilometerstand dan ook lager is. Onze testauto's hebben alle snelwegen van Nederland wel gezien, getuige de fikse tellerstanden. Dat geeft niet, want van veel snelwegkilometers gaat een auto doorgaans niet stuk. Bij 130 km/h en slechts 2.000 tpm over strak asfalt rijden, krijgen onderstel en aandrijflijn het niet zwaar voor de kiezen. Eens zien hoe ze aanvoelen met die ruime praktijkervaring. Meer dan 29.000 exem- plaren werden er in 2016 van de Peugeot 308 geregistreerd, wat niet wil zeggen dat ze ook daadwerkelijk allemaal zijn ver- kocht. Om nog voor de gunstige bijtellings- regeling in aanmerking te komen, kregen veel auto's eind 2016 alvast een kenteken, om pas het jaar erop te worden verkocht. In elk geval is het zelden voorgekomen dat er in een jaar tijd zoveel auto's van hetzelfde type worden verkocht.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (96) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum