Peugeot 308 1.6 Blue HDi Active 120 pk (2014)

Voor een dubbeltje op de eerste rang

Peugeot 308
Wellicht is het wat overdreven om te zeggen dat je met deze Peugeot voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Maar feit is dat ook deze 308 dankbaar meelift op de groene golf van fiscaal voordeel die de overheid voor zuinige auto's in petto heeft.

Niemand betaalt graag te veel, maar tegenwoordig gaat de liefde van de automobilist wel héél duidelijk door de portemonnee. Neem de testauto als voorbeeld: nog voordat deze nieuwe, zuinige Blue HDi-versie van de 308 leverbaar was, hadden al ruim 1.200 Nederlanders er eentje besteld. Simpelweg omdat de auto in aanmerking komt voor 14 procent fiscale bijtelling.

Volgens de folder moeten we ruim 31 kilometer ver kunnen komen op een liter diesel en dat terwijl je toch 120 pk en 300 Nm tot je beschikking hebt. Dat het in de praktijk allemaal iets minder mooi blijkt, is geen verrassing. Maar ook met een testverbruik van 1 op 21,2 hoeft de 308 zich niet te schamen. Bovendien is de dieselmotor aangenaam stil en zijn de prestaties meer dan voldoende. Wel zijn de overbrengingen van de soepel schakelende zesbak waanzinnig lang. Bij 130 km/h in zes geeft de toerenteller minder dan 2.000 omwentelingen aan. Ook dankzij de soepele vering is de Peugeot een fijne reisauto, al rolt hij in scherpe bochten wel duidelijk om zijn lengteas.

Helaas laat de 308 punten liggen als het gaat om de ruimte achterin. Peugeot heeft prioriteit gegeven aan de kofferbak, die met de achterbank in gebruik maar liefst 420 liter inhoud biedt. De beenruimte voor de achterpassagiers is daardoor vrij beperkt en de hoofdruime is gewoon te krap voor een auto in dit segment, zeker als er een panoramadak is gemonteerd. Het interieur ziet er prachtig, maar sommige keuzes zijn opmerkelijk. Bijvoorbeeld die voor dat kleine stuur, dat ervoor zorgt dat je in het begin vaak te ver instuurt. Na een tijdje went dat echter wel. Wat niet went, is het infotainmentsysteem. Dat de klimaatregeling daarin is opgenomen, blijkt niet altijd even handig. Nog vervelender is dat de bediening ook nog weleens langzaam gaat. Daarom is het lastig het systeem tijdens het rijden op de tast te bedienen.

Onze testauto is in de basis een Active met een aantal losse opties. Voor leaseklanten is waarschijnlijk de speciale Blue Lease Premium het aantrekkelijkst. De 308 is in deze trim onder meer voorzien van een navigatiesysteem, ledkoplampen en regen- licht- en parkeersensoren.

Oordeel

4 sterren

Ook in deze spaareditie is de 308 een aangename, verfijnde auto die prima prestaties met een zeer gunstig brandstofverbruik combineert. Passagiersruimte achterin is een tegenvaller.

Signalement

Merk Peugeot
Model 308 Active 1.6 BlueHDi 120
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.550

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.253 mm / 1.804 mm / 1.457 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.160 kg
Laadvermogen 650 kg
Aanhangermassa geremd 1.400 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,7 s / 7,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,1 s / 10,5 s
Brandstofverbruik 3,1 l/100km
CO2-uitstoot 82 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum