Peugeot 3008 vs. Ford Kuga - Vergelijkende Test

Groen en gretig voor een goed gemiddelde

Peugeot 3008 vs. Ford Kuga
AutoWeek 30 2020
AutoWeek 30 2020

Je leest het in AutoWeek 30 2020

Met de komst van plug-in hybride-techniek bereikt de Peugeot 3008 zijn technologische hoogtepunt. Peugeot biedt die zelfs aan in twee versies, waarbij de meest bereikbare met 225 pk hetzelfde systeemvermogen levert als de kersverse Ford Kuga 2.5 PHEV.

Wie AutoWeek elke week leest, ziet de ene nieuwkomer na de andere met plug-in hybrideaandrijflijn op de pagina’s voorbij komen. Fabrikanten verdelen deze techniek in grote aantallen over het modellengamma om de CO2-uitstoot van hun vlootgemiddelde maar zo veel mogelijk onder de 95 gram per kilometer te krijgen. Alles wat daarboven zit, levert een boete op, dus is hen er alles aan gelegen om deze dure en zware techniek verkocht te krijgen. De aandrijflijn, die bestaat uit een verbrandingsmotor, één of meer elektromotoren en een flink, oplaadbaar accupakket, kan, wanneer er fanatiek wordt gestekkerd, heel mooie uitstootcijfers opleveren. Wel ligt dat voor iedereen anders, want bij geen enkele aandrijflijn kunnen de verschillen per soort gebruik zo groot zijn. De één zal zeker 80 procent van zijn ritten puur elektrisch kunnen afleggen, de ander haalt dat bij lange na niet door de vele lange afstanden of het gebrek aan laadmogelijkheden.

Wel zien we de elektrische actieradius van de PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) bij alle merken fors groeien, ook bij Peugeot, dat nu overigens voor het eerst met plug-in hybrides komt. Tot 50 kilometer ver komen op een acculading zonder dat de benzinemotor in actie komt, is een belofte die Peugeot doet voor de geëlektrificeerde 3008’s. Die waarde geldt voor de Hybrid en voor de Hybrid4 geeft het merk zelfs 59 kilometer op. Hybrid? Ja, Peugeot kiest voor die benaming en hanteert niet de voor dit type aandrijving gangbare benaming PHEV of Plug-in Hybrid. Misschien ook wel omdat er in het verleden al een Peugeot 3008 was met de aanduiding Hybrid4. Die uitvoering van de eerste generatie beschikte over een dieselmotor die was gekoppeld aan een elektromotor die de achterwielen aandreef. Een stekker kwam er niet aan te pas. Nu komen er bij de 300 pk sterke Hybrid4 zelfs twee elektromotoren in actie; één gekoppeld aan een 200 pk sterke PureTech-krachtbron voorin en één bij de achterwielen. Een stapje lager bevindt zich onze testauto, die zonder de toevoeging ‘4’ als 3008 Hybrid in de prijslijst staat en beschikt over dezelfde 1.6-benzinemotor als de topper, maar dan met 180 pk en gekoppeld aan één elektromotor. Bij deze combinatie is er sprake van voorwielaandrijving. De komst van de 225 Hybrid betekent in Nederland het einde van de 3008 1.6 PureTech 180, waardoor het gamma voor de benzinerijder nu keus biedt uit drie versies: de veel verkochte driecilinder 1.2 PureTech 130 en de twee plug-in hybride-versies.

Ford houdt het wat betreft varianten van de nieuwe Kuga nog veel overzichtelijker. Kun je bij de Peugeot 3008 ook nog een diesel kiezen, de Nederlandse importeur van Ford haalt slechts drie benzineversies van de Kuga naar Nederland: een 1.5-driecilinder benzine met 120 en 150 pk, beide mild hybrids, en deze 2.5 PHEV. In andere landen kun je diesels krijgen en ook een 2.5 HEV, een volwaardige hybride zonder mogelijkheid het accupakket te laden via een kabel. De Ford Kuga trad in AutoWeek al aan tegen PHEV-pionier Mitsubishi Outlander, die je nog altijd kunt krijgen. Het lijkt erop dat Ford bij de prijsstelling van de Kuga goed heeft gekeken naar die Japanse SUV, want de prijzen van de plug-in Kuga beginnen bij zo’n € 36.000, iets hoger dan het startbedrag voor de Mitsubishi Outlander, maar een stuk minder dan wat Peugeot voor een 3008 met PHEV-techniek vraagt.

Er is nog een merk waarnaar ze bij Ford keken. Voorin liggen een 152 pk benzinemotor en een 130 pk elektromotor, die samen voor de aandrijving zorgen. Die benzinemotor is een 2,5-liter viercilinder die werkt volgens het superefficiënte Atkinson-principe. Die aanpak gebruikt Toyota voor de grotere hybrides, zoals de RAV4. Volgens opgave zou het 14,4 kWhaccupakket genoeg elektriciteit kunnen bevatten om tot 56 kilometer elektrisch te kunnen rijden. In de 3008 bedraagt de capaciteit 13,2 kWh, wat 50 kilometer reikwijdte zou moeten opleveren.

EV-KEUZEKNOP

Bij de eerste test met de Kuga kwamen we 45 kilometer ver op een acculading. In deze test zijn de omstandigheden beter; een graad of 23, dus een fijne temperatuur voor de accu’s. Bovendien hoeft de klimaatregeling niet hard te werken. Als gevolg daarvan zien we de elektrische actieradius zelfs oplopen tot 52 kilometer. Dat is netjes.

Let wel op dat je via de EV-keuzeknop voor puur elektrisch rijden kiest, want doe je dat niet, dan rijdt de Kuga in hybride-modus, ook al zijn alle cellen van het accupakket volgepompt met energie. Sowieso staat de 2.5-viercilinder altijd in opperste staat van paraatheid en zie je bij steviger doortrappen in elektrische modus een melding dat je alleen maar op de OK-knop in het stuur hoeft te drukken om de verbrandingsmotor in actie te laten komen. Echt vlot voelt de auto bij het rijden op de elektromotor niet aan, in tegenstelling tot de Peugeot 3008 Hybrid, die ook dan nog overloopt van gretigheid. Toch ligt het vermogen van de elektromotor beduidend lager dan dat van de Ford, 110 om 130 pk.

De reikwijdte op elektrische kracht van de Peugeot maakt ons ook al blij. We halen met de Peugeot 49 kilometer, wat slechts een kilometer minder is dan wat de fabrieksopgave aangeeft. Zoals je van ons gewend bent, zetten we met plug-in hybrides een elektrisch verbruik neer en daarnaast maken we testkilometers zonder de auto eerst via de kabel aan de stroom te koppelen. Ook dat levert deze keer fraaie cijfers op: 1 op 16,7 voor de Ford, die 1.744 kilo weegt, en 1 op 15,2 voor de Peugeot. De felheid die de 3008 zowel elektrisch als in de hybride-modus laat zien, vertaalt zich in mooie acceleratiecijfers, waarbij de Peugeot de sprint van 0 naar 100 sneller doet dan de Ford. Maak je te vaak gebruik van het potentieel, dan zul je zeker niet zulke fraaie waarden halen, maar ben je zo’n rijder die af en toe een sprintje trekt bij het verkeerslicht, dan heb je dus een goede aan de 3008 Hybrid.

De overgang van elektrisch naar hybride rijden verloopt in de Ford bijna ongemerkt. De wat onrustige loop die motoren met Atkinson-cyclus kenmerkt, wordt mooi opgevangen door de elektromotor. Het geïntegreerde systeem fungeert als een continu variabele transmissie, dus schakelmomenten blijven achterwege. Dat geldt niet voor het motorgeluid, want wanneer de 2.5 aan de bak moet, bromt hij iets. In de Peugeot is bij lage snelheden waarbij de bestuurder het gas streelt sprake van een mooie overgang tussen elektrisch en hybride rijden. Trap je het gas dieper in, dan voel je de overgang zeker en omdat hier een conventionele automaat in werking is, zijn er schakelmomenten. In de Sport modus, die handig kan zijn bij het rijden in de bergen, kunnen de schakelflippers ook echt zin hebben. Puur elektrisch rijden in die stand, waarbij alles op scherp staat, is niet mogelijk. Caravanbezitters zullen de plug-in-3008 aan zich voorbij moeten laten gaan, want deze Hybrid mag slechts 600 kilo trekken en de Hybrid4 750 kilo, terwijl de Kuga 2.5 PHEV een aanhanger van 1.200 kilo mag voortzeulen. Voor een plug-in hybride is dat een aardig trekgewicht.

SCHITTEREND INTERIEUR

Eén van de sterke punten van de 3008 is het schitterende interieur, waarbij een stoffen strook over het dashboard de sfeer verhoogt en een brede middenconsole de voorste inzittenden inkapselt. De fraaie graphics in het instrumentarium en het centrale display maken het weldadige gevoel dat dit interieur je geeft compleet. Naast de fraaie tuimelschakelaars onder het multimediascherm is een extra knop geplaatst, die een shortcut biedt naar de efficiëntieweergaves, alles wat met elektrisch rijden en verbruik te maken heeft, het laden en het benzineverbruik. Handig en snel en zeker dat laatste kan het PSAmultimediasysteem gebruiken. Wel is de knop net even kleiner, alsof er bij aanvang van de ontwikkeling van de 3008 nog geen rekening is gehouden met zo’n functie.

Aan het kleine stuur zijn we al sinds 2013 (het debuteerde op de 308) gewend. Of niet. Het is persoonlijk. Het kan voor mensen een reden zijn een Peugeot te laten staan, maar veel mensen kunnen er blijkbaar overheen stappen. De verkoopcijfers bewijzen dat, want jaarlijks werden er wel 4.500 tot 5.000 3008’s van de huidige generatie in Nederland op kenteken gezet. Achterin is de 3008 niet overbemeten qua ruimte. Zeker de middelste persoon op de achterbank moet door de console tussen de voorstoelen genoegen nemen met minder ruimte. Onder de vloer van de bagageruimte biedt een vak plaats aan de laadkabels; één voor de laadpaal en één voor het gewone stopcontact. Rol de kabels wel netjes op, anders passen ze niet. De laadopening zit aan de linker achterzijde. De 3008 Hybrid is overigens tegen meerprijs geschikt voor snelladen.

Vergeleken met het Peugeot-binnenste doet het Ford-interieur nogal zakelijk en zwart aan. Het materiaalgebruik doet niet onder voor dat van de Fransoos, maar het is allemaal wat stemmiger en verschilt niet veel van de Focus. Ook in het instrumentarium van de Kuga zie je welke motor er in actie is. Van zowel de elektromotor als de benzinemotor krijg je mee hoeveel kW hij genereert en een simpel batterijsymbool geeft de resterende elektrische actieradius weer. In de boordcomputer zie je per rit hoeveel kilometers er elektrisch zijn afgelegd. Ook in de hybride-modus zie je dat het er nog heel wat zijn. Fords menustructuur in het touchscreen is niet in één klap heel overzichtelijk. De klimaatregeling bedien je via de aparte knoppen en dat is een grote pre ten opzichte van de Peugeot-interface.

Bij de eerste kennismaking met de Kuga schreven we over de korte zittingen, maar het ST-Line-meubilair heeft wel langere zittingen dan de 3008-stoelen, waarbij opvalt dat in het midden de zitting langer is dan bij de hoeken. Een opvallend verschil is het grote stuur van de Kuga, dat lekker dik is en tijdens het sturen aanvoelt zoals het eruit ziet: zwaar, maar zeer communicatief. Je krijgt tijdens het rijden een goede indruk van wat de voorwielen doen. Daar slaagt de installatie van de 3008 niet in, al krijg je ondanks de comfortabele set-up van vering en demping goed mee wat de auto in bochten doet. Ondanks de vrij platte banden blijft de 3008 onder alle omstandigheden comfortabel. Hij rolt meer om zijn lengteas en duikt meer dan de Ford, maar is dat erg? Voor de bestuurder niet, voor medepassagiers kan het wel hinderlijk zijn.

De Ford heeft dempers die afgesteld zijn om zo veel mogelijk beweging uit de auto te krijgen. De auto voelt zwaarder aan dan de Peugeot, waarbij het zwaartepunt bij de neus hoger ligt. De motor hangt ook hoger in de neus dan die van de 3008. Verder neemt de Kuga drempels minder behendig. Ondanks het hoge gewicht voelt hij aan als een echte Ford, dus met een besturing die veel feedback geeft en een licht dynamisch randje heeft, maar dan zonder de beweeglijkheid en lichtvoetigheid van bijvoorbeeld een Focus. Daarom zijn we ook zo nieuwsgierig naar hoe de nieuwe Kuga aanvoelt met alleen de driecilinder-1.5 EcoBoost als aandrijving. Een auto die op onze verlanglijst staat om snel eens te rijden.

Ford heeft onder de ruime bagageruimte geen fraai opbergvak voor de laadkabels. Wel is er plek genoeg in de bak onder de bodemplaat van de kofferbak. De Kuga biedt ook voor achterpassagiers meer plek en erg praktisch is de in twee delen verschuifbare achterbank. Wie kleine kinderen heeft, kan zo mooi de laadcapaciteit vergroten. Dat andere laden gaat overigens via een laadklep in het linker voorscherm, waardoor je algauw geneigd bent om vooruit in te parkeren bij een parkeervak met laadpaal.

KUGA MINDER DUUR

De Ford Kuga 2.5 PHEV is er in veel uitrustingsvarianten, waarbij de prijzen uiteenlopen van € 36.175 voor de Trend tot € 43.720 voor de met snuisterijen afgeladen Vignale. De ST-Line X komt op € 41.475 rijklaar, maar bij de testauto tillen diverse opties het bedrag naar € 46.291. Overigens is de ST-Line er ook zonder toevoeging X. Ook dan oogt een ST-Line wat agressiever en is het onderstel iets verlaagd. Ford weet dergelijke uitvoeringen altijd goed aan te kleden.

Peugeot biedt van de 3008 Hybrid minder uitvoeringen aan dan van de Hybrid4. Hij staat alleen als Allure in de prijslijst, waarbij zakelijke rijders hem als Blue Lease Premium krijgen. Dat is een Allure, maar dan alleen beschikbaar voor de zakelijke koper. Qua uitrusting blijft de in de basis € 45.160 kostende 3008 Hybrid 225 achter bij de complete Ford Kuga. De testauto kost € 47.010, waarbij de opties slechts metallic lak, aluminium dakrails en comfortstoelen met elektrische verstelling zijn. Een voorziening als adaptieve cruisecontrol zit er dan nog niet op, want daarvoor moet je het Pack Drive Assist Plus aanvinken, dat € 750 kost. De Hybrid4 biedt veel meer aankleedmogelijkheden. Die is er als GT, als Première en Première Pack, maar dat 300 pk plug-in vlaggenschip kost ook zo’n tien mille meer.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Ford heeft met de Kuga een plug-in hybride SUV die als pakket helemaal klopt. Hij komt ver op een acculading en heeft zonder te pluggen ook nog een mooi verbruik. Met de rijeigenschappen, ruimte en aankleding is verder ook weinig mis. De 3008 heeft een gretiger aandrijflijn, maar het samenspel elektrisch-hybride verloopt minder soepel. Het verbruik mag er zijn en ook de elektrische range van de Peugeot stemt tevreden, maar het totaalpakket is zeker gezien de forse aanschafprijs niet zo goed als dat van de Ford.

    PRIVATE LEASE Ford Kuga

    Praat verder op het forum