Peugeot 3008

Peugeot 3008
Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008Peugeot 3008
AutoWeek 17 2009
AutoWeek 17 2009

Je leest het in AutoWeek 17 2009

Met de nieuwe 3008 zet Peugeot een cross-over neer met een – laten we zeggen – hoogst opmerkelijk voorkomen. Volgens z'n makers is dit het resultaat van een kruisbestuiving tussen onder meer een SUV, MPV en 'n normale sedan. 'Het beste van meerdere werelden.' Dat klinkt mooi, maar levert deze gewaagde smeltkroes ook een prettige auto op?
Peugeot heeft nog nooit een compacte MPV in het gamma gehad. Waar andere merken scoren met Scénics, Picasso's en Zafira's, had het merk met de leeuw lange tijd slechts een zevenzits 307 Break in het aanbod. Komt daar met de 3008 een eind aan? Niet helemaal. Volgens de mannen en vrouwen die deze auto ontwikkelden, is de 3008 geen rasechte MPV, maar een cross-over tussen een stationwagon en 'n MPV. In de herfst van dit jaar introduceert Peugeot nog een échte MPV op basis van de 308, en die komt in het vaarwater van de genoemde Zafira's en Scénics. De 3008 richt zijn pijlen meer op de Nissan Qashqai. Het is maar dat u het weet. Peugeot heeft een heel marketingverhaal bedacht om z'n nieuwste product. Meer dan bij een 'gewone' sedan of hatchback past de 3008 volgens Peugeot bij een 'actieve leefstijl' en zou-ie bij uitstek geschikt zijn voor mensen die zich willen onderscheiden van de massa. Wel, onderscheidend is de auto zeker; met z'n dikke neus en bijzonder prominente grille zul je 'm niet snel verwarren voor een ander model. Vanaf de zijkant vallen vooral de 'afgeknotte' wielkasten en de vloeiende daklijn op, die eindigen in een al even kenmerkende kont. Opvallend is de gedeelde achterklep, die volgens Peugeot laat zien dat de 3008 ook deels SUV is. Wat ons betreft kan de kortere bovenste klep vooral nuttig zijn in een lage parkeergarage, terwijl de onderste klep ervoor zorgt dat je zware stukken bagage makkelijker naar binnen kunt schuiven – al moet je dan wel flink tillen. Bovendien kun je gerust even op de klep zitten om bergschoenen aan te trekken, want hij kan 200 kilo dragen. In de bagageruimte van minimaal 512 liter vinden we standaard een in hoogte verplaatsbare bodem en een uitneembare zaklamp. Zet de bodem (Peugeot noemt 'm Multiflex) in de hoogste stand en hij vormt een vlakke laadvloer met de achterbank, die je met een simpel rukje aan 'n hendel in de kofferbak kunt laten omvallen. Geen stoelendans Dat de 3008 geen MPV is, blijkt ook wel uit het feit dat de achterbank niet uitneembaar of verschuifbaar is. Een Renault Scénic heeft dat soort voorzieningen wel en dat maakt die andere Fransman al meteen een stukje praktischer. Geen stoelendans, dus, in de 3008, al hoeft Peugeot zich voor de maximale laadcapaciteit van 1.604 liter zeker niet te schamen. Wij vinden het dashboardkastje aan de kleine kant, maar dat compenseert de auto met riante portiervakken waar eenvoudig een 1,5-literfles in past, én met een enorm bergvak onder de armleuning. Bovendien komt er binnenkort een omklapbare rechtervoorstoel beschikbaar, zodat je ook avontuurlijke zaken als een surfplank kunt vervoeren. Of natuurlijk gewoon die rol nieuwe vloerbedekking voor het kamertje van zoon- of dochterlief … Peugeot ziet in de 3008 een auto die bovengemiddeld geschikt is voor het betere rijwerk. Dat zie je ten eerste aan de bestuurderspositie, die uitstekend is. Het fraai getekende dashboard zit lekker als een cockpit om je heen en stuur en versnellingspook zitten mooi binnen handbereik. Het stuurwiel overtuigt door z'n flinke dikte, en over het algemeen maakt het interieur een stevige indruk. Ten opzichte van z'n minder avontuurlijke broertjes is het binnenste van de 3008 onderscheidend genoeg. Neem die dikke handgreep aan de tunnelconsole, die trouwens wel in de weg zit wanneer de bijrijder z'n airco-instellingen wil aanpassen, en naar de geinige tuimelschakelaars bovenaan. Ontegenzeggelijk een fraai interieur. Head-updisplay Peugeot introduceert de 3008 met een aantal innovaties die we nog niet eerder hebben gezien in deze klasse. De opvallendste functie is het head-updisplay (HUD), dat onderdeel uitmaakt van het Pack Techno ter waarde van € 980. In tegenstelling tot wat we eerder hebben gezien, projecteert de 3008 belangrijke informatie als snelheid niet op de voorruit, maar op een plexiglas plaatje dat op commando tevoorschijn komt achter het stuurwiel. Hierdoor hoef je minder ver naar beneden te kijken om te zien hoe hard je rijdt, al mag het display wat ons betreft nog wel een decimeter hoger. Een andere functie in het Pack Techno is Distance Alert, dat op het HUD-schermpje laat zien hoeveel seconden je achter je voorligger rijdt. Kom je onder de grens, die je zelf kunt instellen, dan geeft de auto een optisch signaaltje. Het systeem zal niet ingrijpen, omdat Peugeot vindt dat de eindverantwoordelijkheid nog steeds bij de bestuurder ligt. Al is het dan wel wat vreemd dat het ESP niet uitschakelbaar is boven de 50 km/h. Dat ESP is een andere noviteit, tenminste wanneer je het voor minimaal € 600 uitbreidt met Grip Control. Dat systeem is te vergelijken met het Terrain Response System van Land Rover; een draaiknop op de tunnelconsole biedt je de keuze uit vijf programma's die de aandrijfkracht tussen de voorwielen regelen. Vierwielaandrijving is en wordt niet leverbaar, maar Grip Control moet de 3008 heuse terreincapaciteiten bezorgen. Helaas hebben we het systeem nog niet kunnen testen, maar het zal ons benieuwen hoe terreinwaardig een 3008 echt is. Opvallend stil Terreinwaardig of niet, op normale verharde wegen gedraagt de nieuwe Peugeot zich prima, voor zo'n hoge auto althans. Wij reden met de dikst gemotoriseerde versies, en die zijn standaard voorzien van Dynamic Rolling Control (DRC), een systeem tussen de achterschokdempers dat het overhellen in de bocht moet tegengaan. Als een schokdemper fors wordt ingedrukt, compenseert het systeem die beweging door meer vloeistof naar de bewuste demper te sturen, waardoor hij steviger dempt en de auto minder gaat hangen. Je voelt DRC niet werken, maar uit het redelijk neutrale bochtengedrag van de 3008 kunnen we zien dat het wel degelijk nut heeft. Fijn is ook dat het comfort er niet op achteruitgaat, want tijdens het rijden is de 3008 een onvervalste Peugeot; enigszins afstandelijk, maar aangenaam comfortabel en bovendien opvallend stil. Die rust aan boord komt ook voor een deel door de motoren die Peugeot in de 3008 levert. Wij hebben gereden in de 1.6 THP en de 2.0 HDiF, beide met 150 pk, en bij beide blokken valt op hoe goed het motorgeluid buiten het interieur wordt gehouden. Ze presteren bovendien heel behoorlijk, wat de 3008 samen met de moderne systemen, de op het oog prima bouwkwaliteit en vloeiende rijgedrag tot een ontspannende reisgenoot maakt. Hij biedt voldoende kwaliteiten om een graantje mee te pikken in dit segment, al zijn we benieuwd hoeveel mensen bij de 3008 verder kunnen kijken dan z'n neus vreemd is.
Video

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Peugeot
Peugeot 3008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 707
 
Alphabet
Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid 225 (5D/8A)
€ 759
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.