Peugeot 206 XT 1.4 (1998)
Aanval op de top
Mooi zijn houdt bij de 206 niet op bij de buitenkant. De ontwerpers bruisten duidelijk nog van de inspiratie toen ze aan het interieur begonnen. Een prachtig dashboard met mooie, ronde vormen is het resultaat. De meters zijn onder de overkapping heel compact gegroepeerd, zoals je dat ook ziet bij motorfietsen. Staat erg goed en is prima afleesbaar. Onhandig zijn de aanduidingen op de snelheidsmeter met oneven tientallen; vrijwel alle auto"s hebben de even tientallen. Leuk detail is de portierbekleding die doorloopt op de klep van het dashboardkastje. O ja, dat kastje heeft een reusachtige inhoud, ook als je de f 500 extra kostende airbag voor de passagier bestelt. De portiervakken zijn wat kleiner uitgevallen omdat er in het portier grote schokabsorberende blokken zitten die extra bescherming bieden bij een aanrijding van opzij. Nog een prettig detail: de claxon bedien je voortaan op het stuur. Wat onhandig: de knopjes voor elektrische ramen en spiegels zitten voor de handrem op de vloer.
In de breedte groeide de 206 acht centimeter ten opzichte van de 205. Van binnen lijkt de 206 wel een paar decimeter breder dan zijn voorganger. De ontwerpers hebben een heel ruimtelijk gevoel weten te creëren. Aan plaats voor benen en hoofd is geen gebrek. De stoelen van de 206 bieden een aangename zit: comfortabel en toch stevig zittend met voldoende zijdelingse steun. De zitting zou een paar centimeter langer mogen, maar verder zijn we er dik tevreden mee.
De instap achterin is flink ruim doordat de hele stoel naar voren schuift. Met zo"n 1,80 lengte heb je in de Peu een paar centimeter speling met de rugleuning van de voorstoel. Met je hoofd zit je net tegen de dakversteviging voor de achterklep. Nog verder naar achteren komen we in de kofferbak terecht. De laadvloer van de 206 ligt maar een handvol centimeters onder bumperniveau en is best ruim van afmeting. De 206 heeft standaard een gedeeld neerklapbare achterbank.
Betrouwbaar
Peugeot heeft gekozen voor bewezen betrouwbaarheid en monteert een 1,4-liter metende vierpitter met gewoon twee kleppen per cilinder van 75 pk. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/h in 13,5 seconden. Onder de 2000 toeren is hij wat futloos, wat de tussensprintjes niet ten goede komt. De machine klinkt over het hele toerenbereik prettig; tussen de 3000 en 4000 toeren zit er zelfs een heel sportief-zwoel soundje in. Over de brandstofrekening hoef je je niet zo veel zorgen te maken. Hij gaat redelijk spaarzaam met het dure sap om: 1:13,6.
Van Peugeots zijn we gewend dat ze mooi strak sturen en zich met genoegen over een bochtig parcours laten jagen. Niet alleen de allersnelste uitvoeringen zijn daar gek op, maar ook een eenvoudig basismodelletje ontpopt zich op aanvraag tot een ware bochtenridder. Het onderstel van de 206 zit goed in elkaar en op het bijna neutrale bochtgedrag valt niets af te dingen. Rare capriolen doen het onderstel ook niets. Het probleem zit in de wat vage besturing. Je mist echte scherpte en moet daardoor nogal eens kleine stuurcorrecties doen die dan ook weer niet precies het verwachte effect sorteren. Met name bij forse zijwind krijg je het gevoel in een zwabberbak te zitten.
Het veercomfort van de 206 is niet helemaal wat je van een Franse auto verwacht. Begrijp ons goed, oncomfortabel is hij beslist niet, maar kleine ribbels in het asfalt op snelwegen worden toch iets te duidelijk meegedeeld aan de inzittenden. In het schakelen is hij geen absolute topper, maar een ruime voldoende krijgt hij wel. De bak maakt bij het schakelen onschuldige "klonk"-geluiden die uit het bedieningsmechaniek komen. De afdeling remmen is eveneens goed voor elkaar: een korte, rechte remweg met een goed doseerbaar pedaal. De Peugeot 206 XT heeft standaard een airbag voor de bestuurder en leuke zaken als centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen en spiegels, een multifunctionele passagiersstoel, gedeelde achterbank, infocentrum midden op het dashboard en stuurbekrachtiging.
Peugeot zet met de 206 een buitengewoon aantrekkelijke auto op de markt. Hij scoort veel punten met zijn vormgeving en kent eigenlijk maar een duidelijk minpunt: de te vage besturing. Dat maakt dat we heel goede kansen zien voor de 206 om de topper in het segment te worden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 206 XT 1.4 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.930 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.360 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 120 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.822 mm / 1.652 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.442 mm |
Massa leeg | 925 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 460 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,5 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,2 s / 18,3 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.