Peugeot 206 XS 2.0 HDI (2001)

Lekker direct

Peugeot 206 XS 2.0 HDI
De HDI direct ingespoten dieselmotoren uit de PSA-stal kennen we alweer enige tijd van de "grotere" modellen. En dus vond Peugeot dat het tijd werd dat de HDI zich ook maar eens in de compacte 206 ging bewijzen.

Peugeot haalt eigenlijk gewoon hetzelfde trucje uit als heel lang geleden toen ze in de kleine 205, het succesnummer, zomaar een 1800 cc vierclinder dieselmotor lepelden. Een 1,8-litermotor voor zo"n ukkie! Is dat niet zwaar overdreven? Mooi niet. Het pakte fantastisch uit. De 205 had altijd "wat over", liep daardoor wonderschoon en ontzettend economisch. En in het dieselsnoepje van de 206 van nu flikken ze bijna hetzelfde. Hoppa, een 2-liter dwars voorin, en - helemaal van deze tijd - met directe inspuiting; op z"n Frans: HDI. Op papier levert dat 90 pk en 205 Nm op bij een consumptie van 1 op 20. Uitermate veelbelovend.
De Peugeot 206 oogt niet alleen als een snoepie, met het HDI-blok dwars voorin ontpopt de auto zich ook als zodanig. De 206 heeft wat ons betreft heel veel, zo niet alles. Met deze motor heeft de auto er altijd en eeuwig zin in, de aandrijflijn maakt daarbij een zeer gecultiveerde indruk. Bovendien stonden we met onze ogen te knipperen toen we ons gemiddeld verbruik uitrekenden: beter dan de fabriek opgeeft! Zonder ergens op te letten en ook inclusief de dieselolieverslindende metingen scoren we 1 op 20,1. Wat wil je nog meer? Hij is daarmee niet eens de zuinigste van de klas, maar waar praten we dan over? De Peugeot 206. Z"n directe voorganger is eigenlijk toch de 205. Je zou kunnen zeggen dat de 206 uiteindelijk het 205-concept is, maar dan in een eigentijdse vorm. En wát voor een vorm! De 206 straalt de dynamiek van een jong leeuwtje uit; speels, maar ook krachtig. En het werkt, want de 206 is nog steeds niet aan te slepen. De binnenkant: overal ronde en ovale vormen. Hij heeft twee koepeltjes op het dashboard; één over een digitaal display en één over de klokkenwinkel. Het is Peugeot toch gelukt om er iets leuks van te maken. De twee grote klokken zijn elk verbonden met een kleiner exemplaar schuin opzij. Heel simpel eigenlijk, maar het heeft toch de uitstraling van doordacht design. Een opmerkelijk detail is ook dat ze bij Peugeot rechts op het dashboard bergruimte hebben weten te creëren in dit 2-airbags-tijdperk. Waar kunnen we nog meer spullen kwijt? Je hebt vier portiervakken, in elk voorportier twee; een groot vak vooraan; een kleiner exemplaar meer naar achteren. Meer plek is te vinden op en onder de middenconsole en in wat je een middenarmsteun zou kunnen noemen; achter de handrem. De stoelen? Erg comfortabel. En met overal goede ondersteuning, ook al ontbreekt er een lendensteun. Maar wie had van een Franse automobiel ook anders verwacht?
Anders is het achterin. In de Peugeot 206 houden de hoeveelheid plaats voor de onderdanen en het aantal centimeters tussen kruin en autohemel bepaald niet over. Hij is hier duidelijk minder ruim dan een paar van zijn vele concurrenten, zoals de Fiat Punto en de Opel Corsa. De nieuwe Polo belooft ook meer ruimte achterin te hebben. Nee dit is niet de sterkste kant van de 206.
En de bagage? Met 245 liter een redelijke inhoud en een kofferruimte die niet al te diep ligt. Heb je meer ruimte nodig, dan maakt de in ongelijke delen wegklapbare achterbank dat mogelijk. Peugeots hebben al jaren de reputatie echte bochtenridders te zijn. Zo ook de 206. Hij voert de orders van de bestuurder uitstekend uit en ga je echt een potje sturen dan wil hij maar al te graag gaan kwispelen met z"n achterste. Het past helemaal bij het vlotte, frivole van deze XS-uitvoering.

Waar voor je geld

Wat krijg je allemaal voor je geld? In ieder geval twee airbags, waarvan die voor de passagier door middel van een sleutel in of uit te schakelen is. Erg veilig bij het plaatsen van bijvoorbeeld kinderzitjes. Daarnaast is er centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en elektrische raambediening. Ook lichtmetalen velgen en sportstoelen gaan mee aan boord. Tevens het vermelden waard is de standaard olietemperatuurmeter. Dat zie je niet vaak. Voor zaken als zij-airbags en airconditioning dient een extra bedrag bij de dealer te worden achtergelaten.
De Peugeot 206 HDI heeft ons niet teleurgesteld. Leuk om te rijden, van binnen en van buiten gelikt vormgegeven en met een winnaar van een dieselmotor voorin. Wat wil je nog meer?

Signalement

Merk Peugeot
Model 206 XS 2.0 HDI
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.380

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.822 mm / 1.652 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.442 mm
Massa leeg 1.045 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 570 kg
Banden195/55HR15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,0 s / 13,3 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km