Peugeot 2008 - Test

Kies de middenweg

73 reacties

Video
AutoWeek 49 2019
AutoWeek 49 2019

Je leest het in AutoWeek 49 2019

De Peugeot 208 is nog maar nauwelijks op de markt of het is al de beurt aan de nieuwe Peugeot 2008. Nog al wiedes, want het B-SUV segment wordt immer belangrijker. Lang wachten kost klandizie. Peugeot heeft dan ook hoge verwachtingen van het nieuwe model.

Wie rijdt met de nieuwe Peugeot 208 is een leuke ervaring rijker, maar wie ’m beter bekijkt, ziet dat hij als gezinsauto maar matig geschikt is. Daarvoor zijn achterbank en bagageruimte toch wat aan de krappe kant. De tijd dat Peugeot ook een stationwagon leverde in het B-segment, denk aan de 206 en de 207 SW, ligt al sinds de komst van de vorige 208 achter ons. Wie een 208-variant zoekt met meer gebruiksgemak, wordt ook nu weer doorverwezen naar de 2008. Niet alleen maakt Peugeot haast met dit nieuwe model omdat het segment op zich populair is, ook de concurrentie is de afgelopen tijd gekomen met nieuwe modellen. We noemen alleen al de Renault Captur en de Volkswagen T-Cross. Die scoren op het moment hoog in de verkoopstatistieken en dat is in Sochaux niet onopgemerkt gebleven.

BREDER PUBLIEK

Veel merken kiezen er inmiddels voor om hun modellen zachtjes te laten evolueren; kijk bijvoorbeeld naar de Renault Captur. Maar de nieuwe 2008 krijgt een radicaal nieuwe vorm. Hij sluit nu naadloos aan bij de zeer succesvolle 3008 en 5008. Hij gaat zonder twijfel bij een breder publiek in de smaak vallen want laten we eerlijk zijn: de eerste 2008 was nou niet bepaald een schoonheid. Het interieur van de 2008 lijkt veel op dat van de 208: het 3D-instrumentarium is present, evenals de kenmerkende i-Cockpit met zijn kleine stuur. Peugeot laat met trots weten dat er al bijna zes miljoen van die i-Cockpits zijn geproduceerd. Wij zoeken nog steeds naar de meerwaarde.

Naar de extra ruimte in de 2008 ten opzichte van de 208 hoef je niet lang te zoeken. Achterin biedt hij niet alleen een veel betere instap maar ook de ruimte op de achterbank is prima. Zelfs voor een uit de kluiten gewassen volwassene is er beenruimte genoeg en de kruin raakt nog net het dakhemeltje niet. De bagageruimte is met 434 liter 169 liter groter dan in de 208. Bovendien heeft die een dubbele bodem – behalve in de simpelste Allure-uitvoering. Je vraagt je af of de 2008 ook niet een alternatief is voor de 3008. Die is weliswaar wat groter en wat luxueuzer aan te kleden, maar we kunnen ons voorstellen dat veel 3008-piloten geen moeite zouden hebben met de maten van de 2008. De nieuweling kan zijn grote broer een beetje gaan kannibaliseren.

DRIE SOORTEN

De 2008 kent drie soorten aandrijving. Alles start natuurlijk met de benzinemotor. Dat zijn 1,2-liter PureTech driecilinders. De simpelste variant is de 100 pk PureTech die het in het stroperige spitsverkeer best wel goed kan doen, niet in de laatste plaats omdat hij maar een kleine 1.200 kilo hoeft voort te stuwen. De 130 pk-variant is de gulden middenweg; ook in de heuvelrijke Franse Provence, waar we kennismaken, voldoet hij prima. De 155 pk-variant is voor de dikste 2008; dat is natuurlijk de auto die je écht wilt hebben, maar rationeel gezien biedt hij ten opzichte van de 130 pk alleen maar extra verwennerij.

Bij Peugeot is nog altijd tien procent van alle verkochte auto’s een diesel, al is dat in het B-segment wat minder. In de 2008 zijn twee diesels leverbaar: de 100 pk HDi is er alleen met een handbak en de 130 pk HDi is er alleen met de achttraps automaat. Tijdens een korte rit met de 100 pk-variant merken we dat die er in de Franse heuvels aardig aan moet trekken. Die exercitie zou met vier man plus bagage best nog een opgave worden. De 100 pk BlueHDi is nou typisch zo’n motor waarmee je in alle kalmte in ons vlakke land 1:25 haalt.

De derde aandrijfsoort vind je in de e-2008; die is voorzien van een 100 kW sterke elektromotor en een 50 kWh batterij waarmee die auto volgens de WLTP-norm 320 kilometer ver zou moeten komen. Dat is redelijk, maar niet meer dan dat. De rijbeleving in de 2008 is in orde: je vindt een goede positie in de prima stoelen.

De besturing is niet superscherp maar de auto biedt evengoed veel gevoel met het wegdek en laat zich lekker in de bochten zetten. Groot verschil met de 208 is natuurlijk de hogere bouw van de auto; hij gaat iets minder gracieus door de bochten dan zijn hatchbackbroertje. Maar ten opzichte van de concurrentie in het B-SUV-segment doet hij het zeker niet slecht.

Het moet wel erg vreemd lopen wil de nieuwe 2008 niet een groter succesnummer worden dan zijn voorganger. Niet alleen is het segment flink gegroeid; het nieuwe model ziet er ook een stuk minder oubollig uit. Met zijn nieuwe frisse uiterlijk, mooie en ruime interieur, gecombineerd met fijne techniek, heeft hij zeker talenten in huis om boven de concurrentie uit te komen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum