Peugeot 2008 Blue Lease Allure 1.2 PureTech 130 (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2008 Blue Lease Allure 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 658 km |
Franse logica? fantastisch design!
- 658 km
Voor Peugeot heb ik altijd een zwak gehad. De 406, 407 coupé, 607, 307, 306 cabrio, 205gti etc! Het zijn niet alleen qua exterieurstijl tijdloze auto's maar bijvoorbeeld de lederen voorstoelen van de 407 coupé? fantastisch mooi!
Dit berust eigenlijk vooral op emotie want je kunt het jezelf echt wel makkelijker maken in de zin van logica en betrouwbaarheid. Een risico is het dus zeker wel en over logica gesproken? Qua electronica lijkt het soms wel alsof Windows 95 er nog is. En zelfs dan lijkt de interpretatie van de Commodore 64 pc toch slimmer. Was het nu 1 = ja en 0 = nee of andersom? Nog gezwegen over de enorme succesverhalen van 1.6THP motor (not!)
De voordelen van lease?
In 2014 was ik de gelukkige van een 2008 1.2vti met 82 pk en een soort van automatische versnellingsbak. De schakelmomenten waren om te huilen, idem de vermogensopbouw die er simpelweg niet is maar wat was dat een fijne complete auto! Ik heb het kleine stuurtje altijd fantastisch gevonden alsmede het moderne design en sfeerverlichting aan de binnenzijde met het glazen dak wat qua prijsstelling gerust revolutionair genoemd mag worden.
Ik heb inmiddels Kia (2x), Opel (2x), Honda, Seat (2x), Chevrolet, Mazda , Ford en dus 2 keer Peugeot gereden. Behalve de Chevrolet en de Kia altijd zakelijk. Het mooie aan auto's is dat het nooit genoeg kan zijn tot je zelf aan de pomp staat en beseft dat 1 op 7 verbruik eigenlijk redicuul is. Wat kiest je hart? En welk verstand heeft je hart? Neen ik heb geen 60k liggen en JA ik zou het liefste een Range Rover 4.6, 4.4 of 5.0 rijden. 32k besteden aan de auto aankoop en dan de rest voor het ultieme onderhoud, moderniseren en de inboedel en opstalverzekeringen .... en.???? Jaaa! dat ultieme V8 geluid uit een straight pipe hetgeen ik zou kunnen ontkennen omdat ik zojuist de klep heb dichtgezet in de straat van m'n opa en oma.
Terug naar de basis, de Peugeot.
Wow wat een gaaf design. Mijn omgeving schat de auto haast op de schaalgrote van een D/E segmenter. Pompieus, gespierd, modern en de scherpe lijnen? het zijn allemaal uiterlijke design schoonheden. Een prijs waard, er staat echt een mooie auto! Maar het innerlijk lijkt soms een fitnessboy die groep 8 heeft geskipt en niet snapt dat een euroknaller geen cobra maar een hamburger is.
Zoals het Peugeot betaamt heb ik in 600 kilometer al 2 x systeem error gehad met automatische schakeling naar fabrieksinstellingen. En precies die instellingen maken het soms vermoeiend. Het systeem is traag, mevrouw Navi weet het soms niet, de voice commando's kunnen louter door een logopediste naadloos worden voldaan en na een fijne rit met Spotify wil je verder met het laatgeluisterde nummer als je weer wegrijdt toch? Nee hoor, je moet eerst weer je touchscreen menu door om bluetooth in te schakelen (of via USB carplay/Android auto). Het wordt ronduit gevaarlijk als je tegelijkertijd met rijden de navigatie wilt bedienen en je gekozen nummer niet snel genoeg aanzet waardoor de schakeling qua handelingen van radio, opties, verbindingen, bluetooth,verbinden wederom doorlopen moet worden. Waarom ? Voor wie?
Het rijden?
De eat8 is voor mij perfect! 130 pk voelt snel genoeg al moet ik zeggen dat er snelheidsbeleving er niet echt is. Wat dat betreft durf ik het best premium te noemen want op vlakke, goede wegen waan ik me in de snelheid van 80km/h terwijl ik toch echt 110km/h benader. Dat is overigens nieuw van Peugeot, althans voor mij.
De sport modus? Je hebt de keuze tussen eco, normal en bovengenoemd. Ik vind het fantastisch.. Het voelt sneller en dat het motorgeluid door de speakers wordt versterkt vind ik persoonlijk een top gimmick. Geen Range Rover met straight pipe maar een solide beschaafde beleving die gewoon leuk is! De schakelmomenten zijn prima en indien nodig manueel te bedienen met de flippers.. maar dan... File..
Heb ik nu zo zenuwachtig gereden? Is het dat algoritme met de 'zelf lerende automaat? Of heb ik geleerd van de automaat dat dat nu eenmaal zo is? Zelfs in eco stand voelt een file bonkerig en schakelt het start/stop systeem in op een momentum wat soms lachwekkend is. Oke, dan zet ik die toch uit? Geen start stop dus maar ook in 'normaal' rijstand besluit de fitnessboy het moment van schakelen naar de 2e versnelling al bij 8km/h te voltooien. Om vervolgens te bedenken dat het wellicht niet zo slim was en met 4km/h met een schok en ongemak tot stilstand in 1 te komen. Onbegrijpelijk mijns inziens.
Hoeveel vodka had de afdeling ergonomie per trechter geconsumeerd toen ze bedachten dat je de temperatuurinstellingen niet nodig hebt tijdens de navigatie en vice versa?
Is het allemaal een ramp? Absoluut niet! Ik ben toch verliefd op die leeuw!
Value for money wat mij betreft want stel eens een Volkswagen golf variant samen? 45.000 euro heb je binnen een mum van tijd aangevinkt. Dat is pas treurig! Ooit de reviews van dat systeem gelezen?
De Fransen leren wat mij betreft steeds beter Duits spreken.
Ps.
(Zeikers? Jaja ik weet het, stellantis enzo.... Echter is mondiale samenwerking toch de toekomst, dat is zeker. Nio heeft m'n hart nu al veroverd! Ooit gelezen hoelang ze bestaan?)
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Uitgelicht aanbod

Peugeot 2008 136 pk, GT-line 1-Fase, Lichtmetaal, Camera, Cruise Control
- 2020
- 21.501 km

Peugeot 2008 1.2 100 pk Allure Pack | Navigatie | Parkeer Camera | Demo Deal |
- 2022
- 9.000 km

Peugeot 2008 GT Pack Rijklaarprijs! Navigatie Lederen Interieur, Panoramadak, Park Assist
- 2022
- 1.012 km
Lees ook

Peugeot 2008 - Wel en Wee

Peugeot e-2008 vs. Peugeot 2008 - Vergelijkende Test

Test: Peugeot 2008 vs. Peugeot 3008

Peugeot 2008 PureTech 130 – Test

Peugeot 2008 vs. Renault Captur - Dubbeltest
