Opel Zafira Life - Eerste rijtest

'De bus die je wist dat zou komen'

Opel Zafira Life
AutoWeek 25 2019
AutoWeek 25 2019

Je leest het in AutoWeek 25 2019

De Opel Zafira Life: een flinke bus, ideaal voor grote gezinnen, hotelshuttleservices en mensen die gewoon zo veel mogelijk auto willen hebben. Maar…. hij komt ons wel heel erg bekend voor.

Ruim twee jaar geleden werd Opel ingelijfd door PSA. Het was te verwachten dat er aardig wat auto’s op de weg zouden verschijnen die veel gemeen hebben met andere producten van de groep. Op het gebied van bedrijfsauto’s werkte PSA al samen met Toyota. Gezamenlijk bouwen ze twee modellen. Allereerst is er de kleine bedrijfsauto die als Opel Combo, Peugeot Partner, Citroën Berlingo en Toyota Proace City door het leven gaat. Daarboven staan de grotere bedrijfsauto’s: Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Toyota Proace.

Opel heeft in dat segment de Vivaro die tot voor kort samen met Renault werd gebouwd. Iedereen begreep dat die samenwerking vroeg of laat zou stoppen en dat de nieuwe Vivaro een broertje van de Expert zou worden. Al die merken hebben ook een personenversie van deze bus, dus kon Opel daarin niet achterblijven. Het model van Opel werd Zafira Life gedoopt.

Zafira is natuurlijk geen onbekende naam; al drie MPV-generaties werden zo genoemd. En hoewel die andere Zafira’s duidelijk waren gebaseerd op een personenauto, kan de Life z’n bestelwagenafkomst niet verhullen. Je ziet het aan het gebruikte materiaal in het interieur dat minder zacht is, aan de grote bergvakken op en aan het dashboard en aan de flinke bekerhouders.

OVERZICHTELIJK PROGRAMMA

De Zafira Life is er in twee lengtes, die van elkaar verschillen in overhang achter de achteras. De andere merken hebben nog een versie met kortere wielbasis, maar die zit bij Opel niet in het programma. Er is keuze uit een lengte van 4,95 of 5,30 meter – de maten Medium en Large bij de andere merken. Opel biedt je de mogelijkheid uit twee aandrijflijnen te kiezen. Een handgeschakelde 2,0-liter diesel met 150 pk vermogen of een versie van diezelfde 2,0-liter met 180 pk in combinatie met een achttraps automaat. Overigens is de standaardindeling van de Zafira Life gemaakt voor zes personen; twee stoelen per zitrij. Naar wens kunnen de achterste twee stoelen worden vervangen voor een driezitsbank, waardoor je dus één extra persoon kunt meenemen.

Onderweg valt op dat de achttraps automaat soepel functioneert. Je merkt vrijwel niets van het overschakelen naar de verschillende versnellingen. Hij doet z’n werk goed en onmerkbaar. Je hoort de diesel, maar het geluid is nooit te luid. Het voordeel van zo’n luxe versie tegenover de bestelautovariant is dat de vloer volledig van tapijt is voorzien. Dat dempt heel veel geluid van de aandrijflijn en rolgeluiden van de banden. De bestuurder kan zonder al te veel stemverheffing communiceren met de passagiers op de tweede en derde zitrij.

Wie gewend is een personenauto te rijden, zal even moeten wennen aan de minder directe besturing. Zo draai je absoluut meer aan het stuur dan in een conventionele auto. Het onderstel is ook iets stoteriger.

LUXE

Het interieur is natuurlijk het aankoopargument voor een auto als deze. De Zafira doet heel ruimtelijk aan doordat de ruiten lekker laag zijn aangebracht. Als bestuurder kun je je linkerarm gemakkelijk laten rusten op de portieren. Veel mensen zullen ook de hoge zit ten opzichte van het wegdek waarderen. Zijn achtergrond als bestelauto heeft als bijkomend voordeel dat er een zee aan ruime opbergmogelijkheden aanwezig is: twee ruime dashboardkastjes, een afsluitbaar vak bovenop het dashboard en grote vakken in de portieren.

Binnenruimte en luxe staan hoog op je eisenlijstje als je een Zafira Life overweegt en Opel kiest er dan ook voor om in Nederland maar één uitrustingsniveau te leveren: Innovation. Dat is de versie die alles heeft: van leren bekleding tot een compleet multimediasysteem, een head-up display, een elektrische schuifdeur rechts (links optioneel) en een massagefunctie in de voorstoelen. Natuurlijk heeft hij klimaatregeling, lichtmetalen wielen en allerhande veiligheidssystemen. Adaptieve cruisecontrol zit in het Driver Assistance Pack van € 699; dat zouden we er zeker bij bestellen. Nu we het toch over geld hebben: de korte Zafira Life met 150 pk en handbak kost € 56.406, voor de lange met achttraps automaat en 180 pk betaal je € 61.853. Al met al is de Zafira Life natuurlijk meer bus dan MPV. En echt bedoeld voor het vervoer van volwassenen.

Niet veel gezinnen zullen zich een auto als deze kunnen permitteren (jammer, want het is de ideale gezinsauto) en het zullen dus veelal hotels en vip-vervoerders zijn die hem kopen. Gelijk hebben ze, want het is een prima totaalpakket.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Comfortabele personenbus
  • +Ontzettend ruim
  • -Niet goedkoop
  • -Besturing indirect

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum